Coen Swijnenberg is heel erg boos op Cora van Nieuwenhuizen

Coen Swijnenberg raakt dankzij minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur bijna wéér half overspannen. De Radio 538-dj is namelijk woest over haar voornemen om de Ring Utrecht te verbreden.

Coen Swijnenberg en Cora van Nieuwenhuizen Beeld: Radio 538, Martijn Beekman

Er wordt al tien jaar gesteggeld over de verbreding van de A12 en de A27 ten zuiden en oosten van Utrecht: de doorstroom moet verbeterd worden door extra rijstroken aan te leggen. Nu heeft Cora een tracébesluit ondertekend, waarmee de basis wordt gelegd voor de uiteindelijke verbreding. Ze vertelt er trots over in een filmpje op de socials.

Coen laat groene kant zien

Het wekt ergernis bij Coen Swijnenberg, de radiomiljonair van 538. “Kijk eens hoe Cora van Nieuwenhuizen straalt en herhaalt hoe blij ze is met het besluit om snelwegen te verbreden ten koste van een prachtig natuurgebied hier in Utrecht 😞”, zegt de presentator, die een duo vormt met Sander Lantinga.

Studio Sport-commentator Jeroen Grueter is het helemaal met Coen eens: “Dit drijft me tot zo’n diepe razernij dat ik in staat ben om me vast te laten ketenen wanneer die boomslagers met hun kettingzagen komen.”

Volgens Coen gloort er hoopt nu de provincie zich tegen het plan keert. “Hoe meer stemmen/signalen tegen dit plan hoe beter.”

‘Ik word er niet blij van

Als oud-VVD-Kamerlid Daniel van der Ree opmerkt dat Coen blij zou moeten zijn met de investering in zijn woonplaats, antwoordt Coen: “Vreemde reactie. Alsof ik als inwoner van Utrecht blij moet zijn met alle investeringen die worden gedaan. Deze ‘investering’ gaat ten koste van iets heel moois. Word ik niet blij van.”

EenVandaag meldde eerder deze week dat het uitgeven van miljarden volgens deskundigen mogelijk onnodig is nu thuiswerken bij steeds meer bedrijven de norm is. “Het zou mij niet verbazen als een aantal weguitbreidingen moeten worden herzien”, zegt hoogleraar mobiliteit Henk Meurs bijvoorbeeld.

Cora verweert zich

Cora denkt dat de verbreding noodzakelijk is: “Utrecht is de draaischijf van Nederland. Als het daar vast staat hebben ontzettend veel mensen en bedrijven er last van. Het wordt veiliger, minder filegevoelig en mooier. Omwonenden gaan erop vooruit dankzij stiller asfalt en betere geluidsschermen. Er komt extra natuur en een groene overkapping bij Amelisweerd.”

Het juichfilmpje van Cora:

24 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Duco van Deugen
november 21, 2020 21:47

Utrecht heeft geen ringweg. Men noemt het zo omdat er een aantal snelwegen daar samenkomen. De enige stad die een echte ringweg heeft is Amsterdam (A10).

Gast
Menno
november 21, 2020 17:42

En Coen bestaat geheel uit natuurvlees….

Gast
Lachgas
november 21, 2020 12:46

Waar in dit hele verbredingsverhaal is de krakemikkige Noordelijke rondweg?
Die pak je niet als je uit het ooste.N komt en in Utrecht West of Nieuwegein moet zijn, nee dan rijd je om de zuid via de A27 en A12, extra verkeer. Noordelijke randweg opwaarderen naar snelweg is geen geld voor.

Gast
André
november 21, 2020 12:17

Als ze in Utrecht tien bomen bij elkaar zien, noemen ze het al een natuurgebied.

Gast
Dreetje
november 21, 2020 12:11

Heeft wel gelijk

Gast
Donald
november 21, 2020 12:10

Misschien moet Coen ook boos zijn op pvda statenlid Julie d’Hondt. Die vond het deze week belangrijker een oproep te doen om naast Zwarte Piet ook Jip & Janneke te bannen uit de bibliotheken ‘omdat dit echt niet meer kan’. Dit soort idioten maken het beleid Coen en vinden boekverbrandingen belangrijker dan een bosje natuur bij Amelisweerd.

Gast
Jelle
november 21, 2020 12:10

Ik ben een redelijk rechtse Utrechter, maar die A12 en A27 zijn het probleem niet. De ring noord, van de A27 naar de A2, die moeten ze aanpakken. Dat is nu een onding met tig stoplichten en rotondes. Als ze daar een fatsoenlijke snelweg van maken, is die hele verbreding van de A12 niet meer nodig.

Gast
Pjotr
november 21, 2020 14:29
Antwoord op  Jelle

Het eerste deel vanaf de A27 tot eind overvecht is het probleem. Dan moeten wel veel huizen en bedrijven plat

Gast
ome H
november 21, 2020 11:36

Cora straalt een en al arrogantie uit

Gast
ton
november 21, 2020 11:29

Kijk eens naar een luchtfoto van Amelisweert, het is gewoon een aangeplante boomgaard, alle bomen keurig op een vast patroon.

Gast
Sport 7 kijker
november 21, 2020 11:03

Coen Swijnenberg is een diva. Ging een keer janken live op zender dat zijn wasmachine stuk is on air en dwong zo direct een nieuwe af in plaats van een reparatie. Walgelijk.

Gast
JanH
november 21, 2020 10:42

Heeft deze figuur überhaupt gezien wat Rijkswaterstraat van plan is? Ik denk het niet. Met ‘ten koste van een prachtig natuurgebied’ zal hij allicht Amelisweerd bedoelen, maar juist Amelisweerd wordt eerder groter dan kleiner: er komt een brede verbinding naar de overkant. En ‘prachtig natuurgebied’ vind ik sowieso een wat rare uitdrukking voor een flink park waar je constant autolawaai hoort en de reeën zo tam zijn dat je ze bijna kunt aaien.

Gast
Harry :-D
november 21, 2020 10:29

Mevrouw Van Nieuwenhuizen zit met

haar hoofd allang bij allerlei commissariaten
die ze na haar ‘minder geslaagde’ carrière
als politica ambieert. In dit licht bezien is
dit een heel wijs besluit van haar.
Regeren is vooruitzien…

Gast
Boris Dijkgraag
november 21, 2020 10:18

Waarom kan het verkeer dat niet naar Utrecht wil niet een andere route volgen?
Is dat zo moeilijk?

Gast
Pjotr
november 21, 2020 11:29
Antwoord op  Boris Dijkgraag

Hoe zou je dan rijden van amersfoort naar breda en doe dan ook de nieuwe route amersfoort naar rotterdam graag ?

Laatst bewerkt 5 dagen geleden door Pjotr
Gast
Chris Musch
november 21, 2020 10:16

We rijden niet meer naar kantoor, ook in de toekomst.

Over de balk gooien van miljarden, typisch Rutte III

Gast
Pjotr
november 21, 2020 11:32
Antwoord op  Chris Musch

Goh er rijden alleen pennelikkers op Rijkswegen Chris ?

Gast
Duco van Deugen
november 21, 2020 21:51
Antwoord op  Chris Musch

Ik weet niet waar jij woont, maar hier in de Randstad wordt het per week drukker. De files steken zo langzamerhand ook weer de kop op. De drukte is bijna weer op het niveau van begin dit jaar (vóór corona)…

Gast
Boris Dijkgraag
november 21, 2020 10:16

Mooi is dat, hoe alles weer verdraaid wordt.
Meer groen en meer mobiliteit
In feite ligt er nu een besluit om honderden serieus oude bomen te kappen om een brede snelweg (jaren 90 opgeleverd) nog verder te verbreden zodat er nog mee verkeer naar toe kan.
Dat komt neer op, als ik dat zo bereken, een driehonderd vierkante kilometer extra asfalt op een nieuw aan te leggen ondergrond van een meter of wat dik.
Daar komt geen enkele ‘natuur’ meer doorheen.

Die natuur die komt ergens anders.

Gast
JanH
november 21, 2020 10:47
Antwoord op  Boris Dijkgraag

Beste Boris, ga eerst eens kijken op de site van Rijkswaterstraat: het gaat niet over ‘honderden’ bomen die bovendien niet ‘serieus oud’ zijn, en driehonderd vierkante kilometer? Als hier iemand de feiten verdraaid, ben jij het wel.

Gast
Pjotr
november 21, 2020 11:35
Antwoord op  JanH

Ik vermoed dat Boris baas is over zijn fietsstuur of een OV kaart heeft gezien zijn reacties.

Gast
Geox
november 21, 2020 10:14

Die paar boompjes, nobody cares! Behalve dan wat aandachtszieke figuren en wat gekkies.
Nederland heeft geen natuur, alleen wat aangelegde parkjes en tuintjes. Nederland functioneert als één stdelijk gebied.

Gast
Kwartnazi
november 22, 2020 20:19
Antwoord op  Geox

Tristatecity, waarin we straks gestapeld gaan worden in kleine hokjes. Als het WEF Davos van Klaus Schwab hun zin gaat krijgen, dan wordt het privébezit afgeschaft onder het motto Build Back Better. Je kunt dan in je hokje zitten en je huurpyama laten bezorgen met een schone onderbroek. Je hele communicatiesysteem zit in een wegschuifbare tussenwand.
Heb je je vaccin of pilletje niet genomen, dan wordt die tussenwand gedeactiveerd en heeft een wandluis een nog beter bestaan.

Gast
Pjotr
november 21, 2020 10:06

O gut onze radio puber is boos…..
Idioot.
Iedere dag file rond Utrecht is wat je wilt.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen