Wendy van Dijk scoort pannen van het dak: record
De kijkcijfers van zondag 11 oktober 2020 (SKO)
De zon begint eindelijk weer te schijnen voor Wendy van Dijk. Met de revival van Wie van de Drie scoorde ze gisteren een persoonlijk kijkcijferrecord: met 1,3 miljoen kijkers (21 procent) is het haar meest bekeken uitzending sinds ze vorig jaar terugkeerde bij SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Wie van de Drie kent een uitstekende start. Geen enkel programma wist om half negen méér kijkers te boeien, zelfs NPO 1 niet. Het is dan ook groot feest in Nigtevecht.
Het is voor Wendy een opsteker. Ze kende met het teleurstellende scorende Flirty Dancing en Dance Dance Dance een moeizame start bij SBS 6. Daarna deden Wie Het Laatst Lacht en We Want More het al een stuk beter, maar met Wie van de Drie heeft ze pas écht een hit te pakken.
De meest bekeken alternatieven om half negen waren Onze Boerderij met bijna 1,3 miljoen kijkers (19 procent) op NPO 1 en Weet Ik Veel met 1 miljoen kijkers (16 procent) op RTL 4.
Helaas voor SBS 6 haakte de kijker na Wendy razendsnel af. De Rolf Wouters-show Split Screen wist om half tien slechts 455.000 kijkers (8 procent) te boeien en is daarmee een flop.
Arjen Lubach maakte de dienst uit gedurende de tweede helft van prime time, want zijn Zondag met Lubach kon bij NPO 3 rekenen op een torenhoge 1,9 miljoen kijkers (27 procent).
NPO 1 zette daar 907.000 kijkers (18 procent) tegenover met Anita Wordt Opgenomen en RTL 4 kwam met Dossier van den Heuvel niet verder dan 750.000 kijkers (14 procent).
Voor en na Lubach trokken de series Commando’s en All Stars en Zonen 388.000 (6 procent) en 511.000 kijkers (10 procent).
Slechts twee uitzendingen wisten gisteren meer kijkers te boeien dan Lubach, namelijk het Achtuurjournaal en de voetbalwedstrijd Bosnië – Nederland, die in de vooravond 2,3 miljoen kijkers (48 procent) wist te bekoren op NPO 1.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 564.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Rampage Big Meets Bigger: 276.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 243.000 kijkers,
- Net5 scoorde met The Coroner: 242.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts World Grand Prix: 240.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Love Island: 161.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,8 miljoen), Bosnië – Nederland (2,3 miljoen), Half acht nieuws (941.000), vtwonen (803.000), RTL Boulevard (685.000) en Editie NL (586.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (729.000), Shownieuws (588.000) en studio Voetbal (467.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 13 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.821.000 02. Bosnië – Nederland (NPO1) 2.284.000 03. Zondag met Lubach (NPO3) 1.869.000 04. Wie van de Drie (SBS6) 1.331.000 05. Onze Boerderij (NPO1) 1.253.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 29.1% 2. RTL4 / 13.9% 3. SBS6 / 13.2% 4. NPO3 / 8.3% 5. NPO2 / 5.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 42,9% 2. RTL Nederland 21,9% 3. Talpa TV 21,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS