Wederopstanding Famke Louise bij Jinek is kijkcijferhit


De kijkcijfers van maandag 5 oktober 2020 (SKO)

De wederopstanding van sterinfluencer Famke Louise in de talkshow van Eva Jinek trok maandagavond veel bekijks op RTL 4. De extra lange coronaspecial wist 997.000 kijkers (23 procent) te boeien. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de tweede keer dat Famke Louise de kijkcijfers van Eva Jinek enorm stuwt. Nadat ze met 1 miljoen kijkers al voor de beste dinsdagscore van Jinek bij RTL ooit zorgde, levert ze nu de op een na meest bekeken maandag-Jinek bij RTL ooit af.

Slechts één keer eerder wist Jinek op een maandagavond meer kijkers te boeien bij RTL, namelijk met de allereerste maandaguitzending in januari. Daar keken 999.000 mensen naar.

Het optreden van Famke Louise twee weken geleden bij Jinek, zorgde voor flink wat media-ophef, omdat ze een behoorlijk onsamenhangend pleidooi hield tegen de coronaregels.

Famke vond de kritiek die volgde erg lastig. “Ik ben mentaal wel echt kapotgemaakt. Ik heb geprobeerd zo min mogelijk te lezen, maar je leest het toch. Ik zat er voor mijn gevoel wel met de beste intentie. Het was live op televisie met een miljoen kijkers ofzo“, zei ze in de aflevering van gisteren.

Eva: “Ik vind het ook altijd stressvol, dus ik begrijp het helemaal. Het is ook stressvol, het is ook geen makkelijke plek om dat te doen, maar je durfde toen te komen en je durft nu weer te komen. Wat ik vreselijk vond om te horen, is dat je beveiliging nodig had. Heb je in al die dagen dat dit zo’n storm was spijt gehad? Van: had ik er maar niet gezeten?

Famke: “Nee, ik heb er geen spijt van. We zitten nu in een studio vol met mensen om dit onderwerp bespreekbaar te maken. Dat is uiteindelijk het doel en daar heb ik het ook voor gedaan.”

Ondanks de kijkcijferduw van Famke Louise, wist Op1 toch net iets meer kijkers te boeien, namelijk ruim 1 miljoen (25 procent).

Prime time

Door naar prime time: daar maakte SBS 6 de dienst uit met 1,4 miljoen kijkers (22 procent) voor Chateau Meiland. De seizoenspremière van Waar is De Mol trok direct erna 872.000 kijkers (16 procent). Een topavond voor SBS 6 dus.

Het zilver is voor NPO 1, dat met Radar 1,3 miljoen kijkers (20 procent) scoorde. Het A-Woord trok erna slechts 627.000 kijkers (12 procent).

RTL 4 pakt brons dankzij Jinek en het daaraan voorafgaand uitgezonden Voor Hetzelfde Geld, waar 992.000 mensen (15 procent) naar keken.

Verder was Veronica Inside het meest in trek met 636.000 kijkers (11 procent) op Veronica.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), De Vooravond (1,1 miljoen), RTL Boulevard (845.000), GTST (831.000), Tijd voor MAX (641.000) en Editie NL (599.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Journaal laat (692.000) en Hart van Nederland (648.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.387.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.490.000
03. EenVandaag (NPO1) 1.425.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.414.000
05. Chateau Meiland (SBS6) 1.407.000


06. Radar (NPO1) 1.291.000
07. De Vooravond (NPO1) 1.138.000
08. Op1 (NPO1) 1.026.000
09. Jinek (RTL4) 997.000
10. Voor hetzelfde geld (RTL4) 992.000


11. Waar is De Mol (SBS6) 872.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 845.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 831.000
14. Journaal laat (NPO1) 692.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 648.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.1%
2. RTL4 / 18.6%
3. SBS6 / 11.0%
4. NPO2 / 6.6%
5. Vero / 6.2%


6. NPO3 / 4.6%
7. NET5 / 4.5%
8. RTL7 / 3.9%
9. RTL5 / 2.4%
10. RTL8 / 2.1%


11. SBS9 / 1.4%
12. Discov / 1.2%
13. FOX / 1.1%
14. TLC / 1.0%
15. FS1 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,3%
2. RTL Nederland 27,0%
3. Talpa TV 23,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen