Seizoensrecord Lubach, topstart Vliegende Hollanders


De kijkcijfers van zondag 18 oktober 2020 (SKO)

De dramaserie Vliegende Hollanders is zondagavond uitstekend van start gegaan op NPO 1, ondanks de felle concurrentie van Zondag met Lubach, dat nota bene een seizoensrecord scoorde op NPO 3. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Vliegende Hollanders, een dramaserie over luchtvaartpioniers Anthony Fokker en Albert Plesman, begon met ruim 1,2 miljoen kijkers (20 procent). Vorige week trok Anita Wordt Opgenomen op hetzelfde tijdstip 907.000 kijkers.

De serie was het meest bekeken alternatief voor Zondag met Lubach, dat met bijna 2 miljoen kijkers (28 procent) dus een seizoensrecord neerzette op NPO 3. Het all-time high staat nog altijd op bijna 2,1 miljoen kijkers voor de aflevering afgelopen april.

NPO heeft zijn drama behoorlijk geconcentreerd op de zondag. Voor en na Zondag met Lubach worden ook al series uitgezonden: Commando’s ervoor trok 322.000 kijkers (5 procent) en All Stars en Zonen erna 725.000 kijkers (14 procent).

Voorafgaand aan Vliegende Hollanders op NPO 1, wist de Yvon Jaspers-reeks Onze Boerderij 1,4 miljoen kijkers (22 procent) te bekoren.

RTL 4 en SBS 6 deden het gedurende de eerste helft van prime time uitstekend met respectievelijk Weet Ik Veel en Wie van de Drie. Beide shows scoorden beide 1,2 miljoen kijkers (18 procent); de RTL 4-titel had er net een paar duizend kijkers meer.

Beide zenders stortten in om half tien, toen Lubach te zien was. RTL 4 kwam met Geraldine en de Vrouwen niet verder dan 450.000 kijkers (9 procent) en SBS 6 bleef met Split Screen steken op 351.000 kijkers (6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Ondersteboven van Afrika: 557.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 418.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 249.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Sixth Sense: 227.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Coroner: 203.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Survivor: 172.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Studio Sport (953.000), vtwonen (792.000), RTL Boulevard (741.000) en Editie NL (569.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (797.000), Shownieuws (629.000) en Studio Voetbal (621.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.498.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.025.000
03. Zondag met Lubach (NPO3) 1.972.000
04. Onze Boerderij (NPO1) 1.414.000
05. Vliegende Hollanders (NPO1) 1.229.000


06. Weet Ik Veel (RTL4) 1.182.000
07. Wie van de Drie (SBS6) 1.166.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.156.000
09. Studio Sport (NPO1) 953.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 797.000


11. Vtwonen (SBS6) 792.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 741.000
13. All Stars en Zonen (NPO3) 725.000
14. Shownieuws (SBS6) 629.000
15. Studio Voetbal (NPO1) 621.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.3%
2. RTL4 / 14.8%
3. SBS6 / 12.9%
4. NPO3 / 8.2%
5. NPO2 / 5.6%


6. RTL5 / 3.9%
7. Vero / 3.1%
8. RTL8 / 3.0%
9. NET5 / 2.8%
10. RTL7 / 2.6%


11. FS1 / 1.1%
12. RTLZ / 1.0%
13. FS2 / 0.9%
14. Comedy / 0.9%
15. BBC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,1%
2. RTL Nederland 24,3%
3. Talpa TV 19,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Mark van Aller, AvroTros

54 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
J
oktober 19, 2020 23:10

Het Roer Om komt op tv bij SBS6. Op zoek naar nieuwe meilandjes?

https://strixtv.teamtailor.com/jobs/834546-het-roer-om?promotion=148804-trackable-share-link-het-roer-om&fbclid=IwAR3RP2sXayJ719b0jDEhytScFpbvj1FRl7x_ykRvELZ9HuqsSPphgRaNzv4

In het aanmeldformulier wordt SBS genoemd en ook te vinden op LinkedIn dat het voor SBS6 is.

Gast
Lau
oktober 19, 2020 22:45

@JobF;
De samenvatting had dan mooi op Veronica gekund. Zo kon HvNL en Shownieuws gewoon op 6…
Of HvNL en Shownieuws op Net5, precies om 22.30 uur!

Gast
JobF
oktober 19, 2020 22:14

@Zo zit het – Jep, niet zo hele rare keuze. Als je de samenvattingen op SBS 6 wil uitzenden kan het niet anders dan dit. Want vooral Hart van NL moet wel elke avond op tv zijn. Ik denk alleen niet dat de meeste voetbal kijkers een blok van 25 minuten met Hart van NL en een korte shownieuws update gaan wachten op de samenvattingen. Dus of het goede kijkcijfers gaat halen vraag ik mij af.

Gast
Zo zit het
oktober 19, 2020 21:22

Morgen de samenvattingen van de CL pas na half twaalf. Eerst HvN en Shownieuws. Een regelrechte belediging voor de voetballiefhebber. Hopelijk wordt dit snel afgestraft. Ze zenden het enkel uit voor het geld en hebben totaal geen liefde voor het voetbal. Gewoon terug naar Veronica en anders maar weer belastinggeld eraan spenderen en terug naar NPO 3.

Gast
aammehoela
oktober 19, 2020 21:17

Duidelijke cijfers. Top voor NPO 1 en NPO 3. NPO 2 valt helaas wat tegen, maar heeft niet die boeiende docu’s zoals ze die bv. twee jaar geleden hadden.

Gast
AlexF
oktober 19, 2020 20:32

leuk Vliegende Hollander, heb ik ook nog aan mee gedaan ;-)

Gast
Stage Entertainment The Musical
oktober 19, 2020 18:31

Faillissement lijkt nabij volgens Financieel Dagblad.

Benieuwd wat Albert Verlinde daarover vanavond te berichten heeft?

Gast
Krelis
oktober 19, 2020 17:36

Liever een complotgekkie dan een lock-Downie

Gast
Bart
oktober 19, 2020 14:58

@Mark Lastig te zeggen. Ik denk dat het een mis match is met Jeroen van Koningsbrugge. Het origineel in België met Tom Waes was wel echt een top programma. Ik had liever gezien dat het programma bij RTL4 terecht was gekomen met Ewout Genemans als presentator. Maar Peter van der Vorst heeft een onderzoekje gedaan en waaruit bleek dat het misschien wel geen hoge kijkcijfers ging halen en heeft toen besloten om het niet te doen. Dom! Maken liever kut programma’s als Lieve Frogers, KLM terug in de lucht en Rooijakkers over de vloer.

Gast
Rob Willems
oktober 19, 2020 14:38

Vliegende Hollanders, interessant maar ook met de welbekende afloop, Fokker Aircraft failliet en KLM in Franse handen.
Krijg je ervan als de Nederlandse regering geen pro-actief maakindustrie beleid voert in tegenstelling tot China, Japan, Frankrijk, eDuitsland, Noorwegen, Zwitserland. Teveel gepolderd en te weinig handelsgeest en durf getoond. Eeuwig zonde.

Gast
Norvo
oktober 19, 2020 13:35

Geraldine & de vrouwen lijkt de vrouwelijke versie van Beau & de veteranen (al deden daar ook vrouwen aan mee). Dit had keurig op een dinsdagavond rond 21.30 uur gekund, als RTL niet had besloten te bezuinigen op primetime. Nu is de serie hetzelfde lot beschoren als Lieve Frogers: weggezet in de marges van het weekend. Als Videoland exclusive had ze meer kijkers getrokken.

Gast
Corry Jankbal
oktober 19, 2020 13:34

Frits Koolhoven was in veel opzichten een belangrijker luchtvaartpionier dan Fokker. Maar helaas minder bekend bij het grote publiek.

Gast
Mark
oktober 19, 2020 13:29

Zoals verwacht Geraldine flop, mensen willen amusement zien op zondag, geen deprimerend programma. Is meer iets voor NPO 3 op een werkdag. Kan ook naar late night en zet Kees Van Der Spek op de zondag van RTL 4, nieuwe afleveringen en de hh dan op de dinsdag van RTL 5. Kees had afgelopen week 1,1 miljoen kijkers met één en dezelfde uitzending (dinsdag en gisteren op RTL 5).

Gast
Yo
oktober 19, 2020 13:23

Mark leker tegen je eigen praaten loser

Gast
Mark
oktober 19, 2020 13:22

@ Arjan, JobF, Henk, Bart, enz.

Ik zie het al welke film (even opgezocht): Going In Style (2017), die kwam eerder op NET 5 woensdag 11 september 2019 met 370.000 kijkers. SBS 6 mag blij zijn met 300.000 kijkers voor die film, misschien nog niet eens. Wat een domme beslissing. Gaat ook Bingo-show kijkers kosten!

Gast
Mark
oktober 19, 2020 13:15

Arjan, JobF, Henk, Bart, enz.

Over 2 weken Kamp van Koningsbrugge op NPO 1 zaterdag: flop? Haalt misschien net een klein miljoen, is veel kijkers die naar SBS 6 of RTL 4 zappen. Oh, Wat Een Jaar haalt zo met gemak 1,5 miljoen. Wie Het Laatst Lacht mag blij zijn met 700.000, maar daar zal Ome John het wel voor doen.

Ik las dat SBS 6 een film heeft op 31-10. Dom! Welke film eigenlijk? Iets met Halloween of een succesvolle première? Ligt eraan welke film, dan kan het nog wel 400.000 halen. Ik had gewoon Wie Het Laatst Lacht gedaan, had eerste uitzending met gemak 1 miljoen gehaald. Geen WIDM meer en HGT finale haalt ook maar 1 miljoen, nu zonder concurrentie van SBS 6 misschien wel 1,3 miljoen!

Gast
Lieke van Lexmond Lover
oktober 19, 2020 13:11

Niet verwacht dat Geraldine & vrouwen zo weinig kijkers trok, had beter op de woensdag kunnen zitten op rtl 4, zondag tegenover Lubach maak je weinig kans

Gast
Mark
oktober 19, 2020 13:00

A.s. vrijdag EK Kwalificatie Oranje-vrouwen en dat komt dan ineens weer op Veronica. Is typisch zo’n nationale happening. Gaat minimaal 650.000 halen (is in de vooravond). Had het zo gedaan (dan haalt TYFTM ook eens topcijfers):

17:00 5 Uur Show
17:50 LLDL
18:20 50/50
18:50 Lingo
19:20 NED-EST
21:20 TYFTM (+/- 450.000 kijkers!)
22:45 HvNL / SN

Op Veronica:

20:30 Wegmisbruikers
21:20 NED-EST nb
21:30 VI
23:00 First Blood

Gast
Mark
oktober 19, 2020 12:52

Kees van der Spek gisteren op RTL 5 in de hh 450.000 en dinsdag al 650.000, is 1,1 miljoen zónder uitgesteld kijken. Snel naar RTL 4, is een nog groter succes dan Bureau Burgwallen.

Gast
Arjan
oktober 19, 2020 12:33

Mark,enz

SBS6 heeft uitgesteld kijken bijna 1.8 miljoen kijkers op de maandag om 20:30. Dit is niet normaal wat veel. Donderdag komt ook wel op 1.8 miljoen uit.
Heeft SBS6 niks te klagen die dagen.
Maandag en donderdag zijn prima
Vrijdag slecht
Zaterdag en zondag redelijk .
Dinsdag en woensdag voetbal
Dinsdag 750.000 kijkers
Woensdag 1.6 miljoen voetbal of meer ??

Gast
Feder
oktober 19, 2020 12:20

Vliegende Hollanders was mooi gemaakt, maar het verhaal pakte me niet. Ik verwacht dat het aantal kijkers volgende week flink lager zal zijn.

De serie Commando’s was ook mooi gemaakt, maar had ook een verhaallijn dat niet aansprak. Met navenant lage kijkcijfers.

Gast
René
oktober 19, 2020 11:30

De complotdenkers die bekeer je er niet mee (die verwijzen weer naar het feit dat de producer getrouwd is met minister Ollengren) maar toch goed het aan de kaak te stellen. Vind het vooral jammer dat een van mijn favoriete sportvrouwen ooit, Tonny de Jong, ook zo’n complotwappie blijkt te zijn. (Was niet in de uitzending maar op twitter laat ze van zich horen)

Gast
Ron
oktober 19, 2020 11:04

Nederland heeft er weer een mooie drama productie bij; De Vliegende Hollanders. Erg goed en ziet er top uit met een geweldige cast. Mooie cijfers.

Gast
robb
oktober 19, 2020 10:48

Lubach legde de vinger op de zere plek , niet alleen lange frans maar ook de complot denkers hier ga je hersenen eens goed wassen en wis je geschiedenis op Youtube ,wat beter is kijk een jaar lang niet meer op Youtube .

Gast
robb
oktober 19, 2020 10:43

Dit zijn kijkcijfers van jaren geleden ,nu mensen thuis moeten blijven gaan ze niet massaal naar netflix maar kijken ouderwets lineair.

Gast
SBS6 is tegenwoordig MBS6
oktober 19, 2020 10:36

Meilands Broadcasting System6

Gast
🗣wordt vast verwijderd...
oktober 19, 2020 10:36

Vanavond Willempie bij Jinek om uit te leggen wat nou de bedoeling was van dat vliegreisje naar Griekenland vorige week?

Gast
Bas Sillen
oktober 19, 2020 10:24

GERALDINE EN DE VROUWEN RTL4: 450.000

Pijnlijk omdat ze een heel erg goede lead-in had.

De zoveelste flop voor RTL.

Gast
Guttegut
oktober 19, 2020 10:22

Lange Frans volledig afgeserveerd. Het is dan ook een eersteklas randmongool. De Vliegende Hollander wat traag maar wel mooi gemaakt.

Gast
WEST*
oktober 19, 2020 09:50

@AVRO Ja ik heb de PTT gebeld, maar pakken niet op ! Volgens mij heb ik storing op mijn draadomroep van de PTT , ik hoor op alle 5 de kanalen geen radio uitzendingen meer
Zouden ze er per ongeluk een draad hebben doorgeknipt ?

Gast
critikast
oktober 19, 2020 09:45

Lubach fantastisch, alleen minder voor Lange Frans !
Studio Voetbal met Affellay als gast. Hadden ze niemand meer over om te bellen ?

Gast
WEST*
oktober 19, 2020 09:42

Kijkcijfers RTL 2020

The voice kids 1, 5 tot 2 milj. kijkers
Legomasters 1, 5 tot 2 milj kijkers
The mask singers 2- 2,6 milj. kijkers

Kijkcijfers NCRV- KRO -AVRO- VARA VPRO VERONICA 1988

per dag –7 – 8 miljoen kijkers

Cijfers zeggen alles

Gast
WEST*
oktober 19, 2020 09:19

SBS 6 staat wel onder RTL in het rechterrijtje maar is uiteindelijk wel de grote winnaar en verslaat RTL dik in het linkerrijtje , 4-3

Gast
Donald
oktober 19, 2020 09:15

Oh, en niet te vergeten de onstaansgeschiedenis van het Akwasiodome bij Schiphol natuurlijk.

Gast
Donald
oktober 19, 2020 09:08

Die vliegende hollanders, is dat wel divers en inclusief genoeg? Was dat geen white privilege al die rondvliegende racistische witte oude mannen? Wordt er wel genoeg aandacht besteed aan dr. Jeffrey Airflyer, de man die Anthony Fokker vroeg rondjes om de gouden koets te vliegen in zijn Spin? En die Plesman die Schiphol bouwde, is er wel genoeg aandacht voor al die Marokkaanse bouwvakkers die daaraan meegeholpen hebben?

Gast
JobF
oktober 19, 2020 08:59

Volgende week is Split screen weg om 21:30 en komt daar undercover in Nederland voor in de plaats. Doe gaat gewoon weer 600-700k halen. Dus dan is SBS 6 misschien wel groter dan RTL 4 op zondag.

Gast
WEST*
oktober 19, 2020 08:58

Oh mijn naam genoot 8.56 is ook weer van de partij! leuk nog 2 erbij zoeken en we kunnen klaverjassen

Gast
WEST*
oktober 19, 2020 08:55

Maar voor de rest is NPO ook goed bezig met die nieuwe serie en Lubach. Ach ik zwets ook maar wat begin oud te woeden en vergeetachtig en verveel me dus zit hier maar wat commentaar te geven.

Gast
leo
oktober 19, 2020 08:53

Ja Geraldina, dan ben je een jaar bezig met een programma, interesseert het niemand een drol.

Gast
WEST*
oktober 19, 2020 08:48

Onderschat nooit je concurrent, SBS6 is wel degelijk een zender met potentie
Al gaat het nog niet snel , maar het aantal kijkers wordt wel groter ,
en dat RTL niet voor altijd de grootste meer is gaan ze nu ook merken

Gast
Bas Sillen
oktober 19, 2020 08:40

Nog een paar weken en Talpa is op de zondag ook groter dan RTL.

De Molletjes zijn goed bezig!

Gast
de AVRO met de ochtend gymnasiek
oktober 19, 2020 08:34

Dit is Hilversum 1 de AVRO met de ochtend gymnastiek door Ab Goubitz
via PTT draadomroep op kanaal 1

Staat u allen klaar ?
op en neer op en neer op en neer halt
we gaan met de arm hoog en weer omlaag
omhoog omlaag omhoog omlaag omhoog omlaag stop

Dit was het weer goedemorgen

en dan nu de waterstanden Konstantz tot Sluis beneden de dijk

Daarna de groenten man,
kleutertje luister
en de arbeidsvitaminen met de volgende verzoekplaten
voor het perosineel van
P. DE GRUYTER LIJNBAAN TE ROTTERDAM
PHILIPS RADIOFABRIEK IN EINDHOVEN

kon mariniers kapel voetbalmars
bill haley rock around de clock
selveras twee reebruine ogen
doris day pillow talk
malalando ole quapa
dean martin that`s amore
paul anka diana
elvis gitar man
peggy lee fever
crew cuts she boom
johnny jordaan bij ons in de jordaan
rosemary clooney any time
chuck berry schooldays

tot zover de AVRO programmering voor heden morgen

daarna neemt de NCRV het over met Johan Jong aan her OrgeL
en daarna de Vara met de Ramblers met Theo Uden Masman m Marcel Thiielemans en Janie Bron wij wensen u veel luisterplezier op deze maandag morgen

Gast
mark2
oktober 19, 2020 08:31

Wie van de drie heeft veel kijker behouden! Valt me alleszins mee. Gisteren keek het overigens lekker weg.

Gast
Nellie d. Heijer
oktober 19, 2020 08:18

RTL 7 scoorde met Survivor: 172.000 kijkers.

Paniek bij de directeurtjes die zo graag directeurtje willen spelen!

Gast
Geraldine prima programma, prima tijdstip
oktober 19, 2020 08:15

We hoeven niet altijd en alleen fastfood te eten op RTL.

Gast
Flip de Beer
oktober 19, 2020 08:11

Wie van de drie zakt nog wel meer komende weken. En die KLM-docusoap is vreselijk. Dacht dat het op RTL kwam.

Gast
🗣wordt vast verwijderd...
oktober 19, 2020 08:05

Gunoten van Studio Sport Eredivisie.
TLP wederom 3de….
Veronica andermaal beter!

Gast
Vliegende start voor Vliegende Hollander
oktober 19, 2020 08:02

Prima serie.
Prima scores.

Gast
Positief
oktober 19, 2020 08:02

Volgende week zondag begint project Rembrandt op npo 1. Een mooie zondag met vliegende Hollander er achteraan.
@koos heeft gelijk. Geraldine had beter op een andere avond gekund. Verdient meer kijkers.

Gast
ome H
oktober 19, 2020 07:57

Shownieuws meer dan Studio Voetbal.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen