Arjen Lubach lacht complotdenker Lange Frans uit

Arjen Lubach heeft Lange Frans gisteren behoorlijk te kijk gezet in zijn tv-hit Zondag met Lubach, dat met bijna 2 miljoen kijkers een seizoensrecord neerzette. Dat was te zien in de uitzending op NPO 3. Lubach bracht zijn kijkers een verkorte versie van The Social Dilemma, de Netflix-film over de gevaarlijke invloed die internetgiganten als Facebook en YouTube hebben op de leefwereld van hun gebruikers. In de Lubach-variant van deze film speelde Lange Frans de hoofdrol.

Lange Frans gelooft dat de elite, waaronder de politiek leiders, een satanisch pedofielennetwerk onderhouden. Arjen Lubach: “De meeste van jullie denken nu, hoop ik: what the fuck is dit? Dat had ik ook, totdat ik de laatste tijd een beetje ben gaan rondklikken op YouTube. Daar zijn heel veel mensen die geloven dat onze realiteit niet klopt.”

Het is redelijk bizar, aldus Lubach. “Op YouTube is een heel circuit van mensen die langzaam een eigen parallele werkelijkheid in zijn gezogen. Dat begint vaak met een soort van mediakritiek.”

Lubach startte regelmatig fragmentjes van Lange Frans in. Hij beweert in een van zijn filmpjes bijvoorbeeld dat het NOS Journaal dagelijks zijn kijkers manipuleert. “Het zijn allemaal hele kleine mindfuckjes om ons als volk één kant op te duwen.”

Lubach: “Oké, dus zij zeggen: ‘Alles wat je op televisie zit en in de kranten leest, is fake news. Iedereen die daar werkt, krijgt orders van hogerhand om jou dom te maken.’ En als je dat eenmaal gelooft, dan kom je vanzelf terecht in een soort web van theorietjes. Van ‘Trump is top’ ga je naar ‘9/11 was nep.’”

Algoritme

De rapper is volgens Lubach het slachtoffer van het beruchte ‘algoritme’ van internetgiganten: als je één keer een filmpje of een artikel over complottheorieën kijkt of leest, krijg je er alleen maar nóg meer voorgeschoteld, in de hoop dat je langer blijft kijken of lezen en dus meer geld oplevert. “Zo graven ze onbedoeld een tunneltje voor je waar je steeds in dieper in vast komt te zitten.”

Lubach testte het zelf uit door met een nieuw YouTube-account een filmpje over een complottheorie te bekijken. Vervolgens werden hem alleen nog maar soortgelijke filmpjes aanbevolen, bijvoorbeeld van Robert Jensen. “Dit is zieke shit.”

In die fabeltjesfuik heeft iedereen het idee dat die helemaal zelf kiest welk filmpje die gaat kijken. Mensen denken dus dat ze ‘onderzoek’ aan het doen zijn als ze op YouTube zitten rond te klikken op video’s die een algoritme ze voorschotelt. Mensen zitten in een nauwer tunneltje dan ook, maar hebben het gevoel dat ze zich juist heel breed oriënteren. Hoe langer mensen in die fuik zitten, hoe meer ze openstaan voor radicale ideeën die ze nog niet hadden.”

Lange Frans

Lubach: “Dat zie je bij Lange Frans heel mooi gebeuren als hij tegenover iemand zit die al wat dieper in die fuik zit.”

Daarna werd een fragment ingestart waarin een complotgekkie tegen Lange Frans zegt dat supermarkten als Albert Heijn en Jumbo geen eten verkopen, maar alleen ‘gemanipuleerde rotzooi die ervoor zorgt dat jij het contact met de aarde verliest’.

Lange Frans: “Dat is natuurlijk wel super erg, want ik koop ook 90 procent van mijn eten in de supermarkt.”

Het Lubach-publiek barstte daarop in lachen uit. Lubach: “Maar als Lange Frans zijn hele leven ook al 90 procent van zijn eten in de supermarkt koopt, dan zou hij toch ook ontworteld en gecontroleerd moeten zijn? Maar hij heeft juist alles door! Dan klopt het niet, zou je zeggen. Maar dat maakt Frans niet uit.”

Medelijden

Lubach: “Ik sta op het punt dat ik bijna medelijden krijg met al deze lui. Deze mensen zijn met open ogen in het algoritme van die grote platforms gelopen. Ze zijn verdwaald in de fuik die bedoeld is om advertenties te verkopen.”

De mensen die daar in Den Haag politici bedreigen, die staan daar vanwege dat algoritme. Als er straks ergens op basis van die complotten geweld uitbreekt, of nog erger: een burgeroorlog, dan is dat een direct gevolg van het verdienmodel van die internetbedrijven.”

Fiks de fuik:

Foto: VPRO

101 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
toxilogic
oktober 20, 2020 01:33

Als ik zo na de respons kijk, blijkt maar weer hoeveel mafkezen deze site vervuilen.

Gast
bertje
oktober 20, 2020 00:05

sjezus wat een ijzersterke uitzending van Lubach, wat ik al maanden dacht en vermoede trekt allemaal in een paar minuten voorbij
algoritmes zijn een groot gevaar voor de samenleving,
computers zijn niet slimmer maar wel sneller ,en dus gevaarlijk

Gast
Berry McColkiner
oktober 19, 2020 23:49

Die Boudet denkt: “In het land der blinden is éénoog koning” Hij is nu opeens “Andersdenkend” Hij liet weer eens parasitaire trekken zien. Als je macht wil vergaren door het uitbuiten van mensen die waanideeën hebben ben je een persoon waar wat extra op gelet moet worden.

Gast
JH
oktober 19, 2020 23:04

@Mike,

Ja. Dat is zo.

Gast
Mike
oktober 19, 2020 22:30

Lubach is achterlijke staatspropaganda

Gast
aammehoela
oktober 19, 2020 21:13

Topuitzending van Lubach. Meer leerzaam dan humoristisch maar in dit geval geeft dat niets. En naast Lange Frans meteen de donkere kant van Baudet aangekaart. Ook Baudet “profiteert” van deze mafkezen. Het blijken allemaal stemmers van de PVV of Forum voor Dictatuur te zijn.

Gast
Arts
oktober 19, 2020 20:42

Pieter@ Je loopt achter de verkeerde nepfeitjes aan.
Medische gezichtsmaskers beschermen een beetje mits ze goed gedragen worden. Niet-medische maskers beschermrn juist vooral de drager en werken amper en meestal maar een half uur als ze goed gedragen worden en je het niet per ongeluk met je handen aanraakt.
Vrijwel iedereen draagt te lang gebruikte maskers. Die zijn een besmettingsbron voor de drager en anderen.

Gast
Taalkundige
oktober 19, 2020 20:34

Bij ons heet dat: irrelevante vergelijkingen maken.

Gast
Berry McCokiner
oktober 19, 2020 19:21

Alle complotgekkies proberen nu Lubach aan te vallen door te wijzen naar allerlei complotjes over oliecrisis pedonetwerken en zelfs doctor phil. Allemaal zaken die niet over de uitzending gaan en niet binnen 5 minuten gechecked kunnen worden. (Daar gaat het ze ook om)

Niemand reageert op de inhoud van de clipjes, zelf gemaakt door dat van de pot gerukte stel psychiatrische patienten.
.
En zo verloopt elk gesprek met een complotgekkie. Ze zijn overtuigd van meerdere complotten en stappen moeiteloos over van de ene naar de andere. Of gaan vergelijkingen aan die nergens op slaan en geen antwoord geven op het gesprek. Whataboutism heet dat.

Gast
azijnzeiker
oktober 19, 2020 18:25

Nou pieter zo te lezen hou jij je aan alle regels, handen wassen voldoende afstand houden, mondkapje op de juiste manier dragen enz. Ik durf te typen dat alle mensen die hier reageren, bijna alle mensen dus op jouw na, zich niet voor de volle 100% zich aan de regels houden. Ik hou mij daar dus ook niet altijd aan.

Gast
pieter
oktober 19, 2020 18:15

@Denk Na.

Je loopt achter op de feiten vrees ik. Mondkapjes helpen wel degelijk. Niet voor jezelf wellicht maar om anderen te beschermen tegen jou, mocht je besmet zijn. Het is niet alleen een ‘symbool van solidariteit en verantwoordelijkheid’, het is gewoon 1 van de vele maatregelen die een beetje helpen. En correct me if I’m wrong, maar volgens mij zijn alle maatregelen geoorloofd in deze onzeker tijden, al helpen ze een beetje. Het ondermijnen van de tests is ook zo’n wassen neus. Helemaal NIET testen lijkt me nog erger. Er zijn genoeg deugdelijke testen maar jij kiest ervoor er 1 uit te pikken die wellicht niet afdoende is. Ik vraag me af waarom. Ook de term MSN doet me vermoeden dat ook jij in die complot fuik zit, want MSN in een kwaad daglicht stellen is 1 van de vele, onbewezen ‘feiten’ waarmee complottheoristen schermen. Net zoals stellen dat de elite over de hele wereld samenzweert, zonder dat er ook maar 1 ooit uit de school heeft geklapt, de duizenden journalisten en politic ten spijt. Vreemd niet?

Gast
Ironische denkers
oktober 19, 2020 18:11

We grappig dat ik veel berichten hier lees die het over “complot gekkies” hebben en dan zelf een complot verzinnen over hoe die in elkaar zitten.. oh the irony

Gast
Denk Na
oktober 19, 2020 17:47

@pieter: ik ga zeker mee in je vergelijk met Koot en Bie, maar in deze maanden is hij erg willekeurig in het kritisch benaderen van de hele situatie waar we nu met zijn alle in zitten. Daarom ben ik er een beetje klaar mee met Lubach en zijn MSM humor. Die hele situatie is lachwekkend te noemen, mondkapjes die niet helpen, PCR testen die niet deugen en veel false positives geven hoe vaak en veel je ook test, het achterlijke 1,5 meter gedoe en niet te vergeten het ‘handen stuk wassen’ geneuzel. Daar valt ongelofelijk veel ironie in te zoeken, maar daar maakt hij geen satire over en doet hij geen gedegen research zoals hij wel pleegt te doen over andere onderwerpen uit de samenleving. Dus ik vind het eigenlijk pure willekeur en erg flauw.

Gast
pieter
oktober 19, 2020 17:37

Dit was essentieele televisie zoals we het lang niet meer hebben gezien. Koot en Bie en Jiskefet komen in gedachte, dat waren de laatste toppers van de Ned. tv die de vinger op de zere plek vd maatschappij en haar uitwassen wisten te leggen door middel van humor en satire. Als Zondag met Lubach verdwijnt, is het laastste bastion van waarlijk weldenkend Nederland beslecht en zijn we verder overgeleverd aan laffe, makkelijke en banale televisie. Overigens, Lubach zelf alleen dient niet op deze troon van rede en ratio worden geëerd: alle lof naar zijn tekstschrijvers. Ben benieuwd wie daar allemaal wekelijks aanschuiven. Daar zitten een paar geniale types tussen!

Gast
Ome Cor
oktober 19, 2020 17:09

@Klaas: moet ik jou nou ook al niet serieus nemen?
Ik bedoel Lange Frans, dat snap ik nog, die zit qua hersencapaciteit op amoebe niveau (met alle respect voor de amoebe).

Gast
Dorine
oktober 19, 2020 17:05

Lange Frans was vroeger een leuke vent met goede tracks. Maar is nu een boze en gefrustreerde oude man met agressieve uitlatingen aan het worden. Dat er een pedofiele netwerk bestaat (erg genoeg!!!!!) is helaas echt niet nieuw, maar om het zover uit zijn verband te trekken en zo enorm uit te vergroten dan heb je een ernstige kronkel in je hoofd. Je creëert een sfeer dat slecht en schadelijk is !!!

Gast
Echte woordenkunstenaar
oktober 19, 2020 15:27

Complotdenkers

Gast
Klaas
oktober 19, 2020 15:14

Lubach je bent een stropop van D66 dat is duidelijk. Heel goed in mensen wegzetten die niet jouw mening verkondigen, framen heet dat. Een meelopertje van het nepnieuws.

Gast
LLRV
oktober 19, 2020 14:02

Ik vind het te prijzen dat Lubach niet zomaar een gekkie als gewillig slachtoffer koos omdat die al ver voor corona “koekoek” was maar serieus en gefundeerd inging in de maatschappelijke problemen die de samenleving op dit moment verscheurd. Ook klasse dat die dat deed door de schandalige algoritme van Google bloot te leggen die videos met door Lubach heel breed gekenschetste complottheorieën adviseert maar dit niet bij miljarden mensen doet met andere interesse of thema’s. Alleen maar met complottheorieën. Scherp gevonden!

Volgende week verklaard Lubach ook waarom de regisseur gisteren een slechte dag had en niet één keer het hard lachende 30-koppige publiek in de 3 zalen liet zien. Of zou het een ordinair lachband zijn?

Volgende week presenteert Lubach dan trouwens met mondkapje, iets met binnen, niet verplicht maar sterk aangeraden. Hij gaat dan ook in waarom Casper van Eijck het mis heeft en de laatste wedstrijd van Feyenoord een superspreadingevent was, het tweede Bergamo disaster. En Lubach wast dan voor een publiek van 2 miljoen kijkers acht keer tijdens de uitzending zijn handen stuk. Als waarschuwing omdat er wereldwijd 12 miljoen “anekdotische” gevallen bekend zijn geworden van besmetting via oppervlaktes. En dat er honderd duizenden reizigers zich IN vliegtuigen besmetten. De NOS bericht immers dagelijks dat mensen die VOOR hun vlucht negatief waren in de teststraten op alle vliegvelden wereldwijd plotseling positief zijn.

Nee sorry, flauwe kul. Volgende week een uitzending waar hij Baudet- en Wilders-aanhangers te kakken zet.

Gast
Realist
oktober 19, 2020 13:50

@Partij tegen de Gekkies. Alles wat ze op de NPO vertellen is natuurlijk waar en om dat te vertellen krijgen ze miljoenen belastinggeld wat verdeeld wordt onder de gelijkgestemde. Creatief hoef je niet te zijn, zolang je maar na praat wat de regering beveelt. Je merkt wel dat je gebruikt bent op het moment je niet meer nodig bent en afgevoerd wordt.

Gast
Ilse
oktober 19, 2020 13:36

(in zijn talkshow bedoel ik)

Gast
Gerda
oktober 19, 2020 13:36

Je ziet bij Lange Frans hoe drank en drugs op iemands verstand werken..

Gast
Ilse
oktober 19, 2020 13:35

En toch was er nog nooit een Zwarte Piet in vol ornaat te gast bij Lubach.

Gast
Mark
oktober 19, 2020 13:32

Lange Frans heeft toch haarinplantaten. Volgens mij is ie door aliens ontvoerd en hebben zij z’n koppie onderhanden genomen en van alles geinplanteerd.

Gast
Matthijs Zelf.
oktober 19, 2020 13:17

Geweldig Arjen Lubach de hele uitzending Over de complot wereld.

Gast
René
oktober 19, 2020 13:07

De complotdenkers die bekeer je niet met het item (die verwijzen weer naar het feit dat de producer getrouwd is met minister Ollengren) maar toch goed het aan de kaak te stellen. Vind het vooral jammer dat een van mijn favoriete sportvrouwen ooit, Tonny de Jong, ook zo’n complotwappie blijkt te zijn. (Was niet in de uitzending maar op twitter laat ze van zich horen)

Gast
Ome Cor
oktober 19, 2020 13:05

Wat deed Carlo die Lange Frans toch goed na hè.
En die ene man, door wie werd hij gespeeld hahahaha en dan die dingen die ze zeiden, werkelijk om je te bescheuren. Interessant, hmmmm.
En die ene vrouw dat was Irene hè, ook goed hè.
Wat zeg je, was het géén aflevering van de TV-kantine.
Was dit allemaal serieus? Nee, echt???
Whoehaaaaahhhaaaaa, God heeft inderdaad vreemde kostgangers.

Gast
Echte woordenkunstenaar
oktober 19, 2020 13:01

Lubach is een van de weinige tv-hoogtepunten van de week.
Nu nog een uitzending over het idiote komplotdenken van de linkse media die denken dat Trump de kwade genius en promotor van komplotdenkers is.

Gast
Echt links
oktober 19, 2020 12:54

Komplotdenkers zijn net als veel niet-westerse anti-racistenactivisten dom, laag opgeleid, aan de drugs en of geestelijk labiel. Zij krijgen van de media veel te veel aandacht. Het verschil is dat die nep anti-racisten door de meeste media wel serieus worden genomen.

Gast
Partij tegen de Gekkies
oktober 19, 2020 12:46

@, 12.29uur, ???? ALLE rijken en politici op een eiland. NEE, inderdaad het blijkt dat er een groep is die misbruik maakt van hun macht, maar dat is een GROEP. NIET ALLEMAAL!!
Dat is net als je zegt, dat alle brabanders handelen in drugs en thuis wiet kweken. Er is een groep brabanders, die moet je aanpakken. Laat je niet beetnemen en herken je eigen frustratie en help dan om het op te lossen ipv roeptoeteren! GEKKIE!!

Gast
Domme schapen
oktober 19, 2020 12:45

@Lariekoek

Je doet je gebruikersnaam eer aan.

Gast
Domme schapen
oktober 19, 2020 12:44

LULbach is een gevalletje wiens brood men eet wiens woord men spreekt. Spreekbuis van de pedo elite.

Gast
Lariekoek
oktober 19, 2020 12:34

@Jelle
Dat deden ze in communistisch Rusland ook! Waarom denk je dat Thierry Baudet steeds bij de Russen op bezoek is? Hij wilt niet toegeven noch ontkennen, dat zijn partij door de Russen financieel wordt gesteund. In 2016 hebben de Russen de Amerikaanse verkiezingen beïnvloed. Dat is door de FBI bevestigd.

Gast
Corona is een hoax
oktober 19, 2020 12:29

Ja ja complotten. Toen er in de jaren 90 het verhaal rond ging van een pedo eiland waar alle rijken en politici samenkwamen, was dat ook zogenaamd een complot. Deze Lulbach is niet meer dan een puppet van de gevestigde orde die de media controleren. Je laat je toch niet door deze griezel met een laag iq vertellen hoe de vork in de steel steekt.

Gast
Linkse Ped0s
oktober 19, 2020 12:27

Wat erg voor alle slachtoffers om het af te doen al complot.

Gast
Propaganda met lubach
oktober 19, 2020 12:25

Wat is die Lubach dom en totaal niet grappig. Die loser heeft een iq van een garnaal.

Gast
Partij tegen de Gekkies
oktober 19, 2020 12:18

@Realist, wat maakt dat jij alles gelooft in wat op Youtube staat? Denk jij dat Robert Jensen en andere c sterren zo’n geluid zouden laten horen als ze nog succesvol waren? Nee, ze moeten dit doen om een verdienmodel te hebben. Hoe gekker ze doen, hoe meer views! Ze buiten juist de mensen uit die niet in staat zijn om verder te kijken dan You Tube. Het enige wat je juist zegt is dat degene die makkelijk beïnvloed kunnen worden bange schapen zijn. Dat is het nu juist! Ze zijn bang, worden niet gehoord door de politiek en gaan dit soort gekkies verafgoden. Maar dat maakt het niet opeens waar wat die gekkies roepen.

Gast
Keta Minek
oktober 19, 2020 12:12

Lange Frans en zijn mede wappies zijn 100x gevaarlijker voor onze wereld dan het corona virus. Hun verspreiding gaat ook als een virus en zal uiteindelijk leiden tot de ondergang van onze samenleving als ze niet massaal bestreden worden. Wordt echt tijd dat we van 1 van de waddeneilanden een goelag maken waar we criminelen en gekken kunnen opsluiten.

Gast
Uuuh
oktober 19, 2020 12:04

Iedereen zit in een tunnel. Het hebben van een mening is tegenwoordig meer dan ooit een verdienmodel! Van Akwasi tot Lubach, van Zwagerman tot Twitter/YouTube/MC enz. ‘Opiniemaker’ schijnt een VAK te zijn. Allemaal mensen en instanties, gewoon koude BV’s. Die zetten de toon en gooien af en toe een bot met een prikkelende mening naar het volk dat vanaf zolderkamertjes woedend reageert, stelling neemt met het idee van ‘vrijheid van meningsuiting’. Zonder het idee voortdurend gemanipuleerd te worden. Voor u zich weer eens druk maakt over een onwelgevallige mening, bedenk dan eerst eens op welke BV u eigenlijk zit te reageren…..

Gast
Realist
oktober 19, 2020 11:51

De schapen (het bange volk) worden klaar gemaakt voor de slacht

We kijken naar een beeld van een samenleving waarin onkundige leiders bezig zijn met steeds meer geweld de schapen te onderdrukken. En de schapen lijken het heerlijk te vinden! Hoe kleiner het hok, hoe veiliger ze zich wanen. Maar op een gegeven moment merken ze dat ze klaar worden gemaakt voor de slacht. Want de schapen worden bijeen gedreven, steeds nauwer. En reken maar dat die vrachtwagen een keer klaarstaat om ze in te laden en af te voeren.

Kijk Jensen, Een Oorlog reeds verloren, Blue tiger studio, e.a. op Youtube en je weet hoe je wordt bespeeld door de elite.

Gast
Partij tegen de Gekkies
oktober 19, 2020 11:38

Deze gekkies negeren Corona, HIV (!), denken dat ALLE politici bij een groep pedofielen behoren en dat ze bloed drinken van kinderen om zelf jong te blijven. Lubach bedankt voor deze goede aflevering die de samenleving laat zien hoe mensen in een eigen waarheid kunnen gaan geloven als ze alleen social media volgen.

Gast
gerdien
oktober 19, 2020 11:33

Argos is er helaas met open ogen ingetrapt. Zwaar getraumatiseerde vrouwen -vooral- vinden op internet verhalen over satanisch misbruik die door hun eigen herinneringen heen gaan lopen. Het is diep triest maar daarmee nog niet waar. Dat die ervaringen zo op elkaar lijken is reden voor alarmbellen, geen bewijs. Het is de zoveelste samenzweringstheorie van Q-anon al is het geen nieuw verhaal en niet voor het eerst dat een journalist zich laat meeslepen.

Gast
Willem
oktober 19, 2020 11:32

Ed 10:13, dat is inderdaad gek. Jij bent echter gevoelig voor complottheorieën en daarom denk je dat het niet gek is.

Gast
de vakman
oktober 19, 2020 11:24

Misutoria = complotmafklapper!

Gast
Ron
oktober 19, 2020 11:22

Dat algoritme vond ik ook wat zwak onderbouwd hoor. Alles is algoritme, Netflix, Videoland, Google, advertentiemarkt maar ook Youtube natuurlijk, dat is echt geen rocke science. Alles je op series/films en andere onderwerpen gaat zoeken krijg je het voorgeschoteld, ‘u vraag wij draaien’. Zelfs als je er niet (meer) op zoekt krijg je het voorgeschoteld. Zo simpel is dat.

Gast
Mediacourant censureert het vrije woord
oktober 19, 2020 11:19

Ah het loopjongetje van de regering Lulbach heeft ook weer z’n verhaaltje vanaf de autocue gedaan kennelijk Heeft Freule Ollonkreng vooraf in bed de tekst gelezen en gecorrigeerd. Aangezien zij een verhouding heeft met de baas van Lulbach. Maar dat zal ook wel een complot zijn.

Gast
Daan
oktober 19, 2020 11:18

@Jelle: Sneu dat je er zo’n draai aan moet geven. Maar joh, zolang jij maar gelooft wat je bazelt, nietwaar? En helemaal mooi als anderen ook nog eens in je leuke draaitje trappen, dan is je opzetje helemaal geslaagd.

Gast
B
oktober 19, 2020 11:15

Top uitzending over de fabeltjesfuik . Dat je kritisch bent is niks mis mee maar om al die verdwaalde figuren te geloven is een ander ding Mooi verdien model voor facebook en youtube die hier ongetwijfeld iets aan gaan doen want een doorgeef luik worden voor de ontspoorden in de maatschappij zal op een gegeven moment sterk tegen ze werken. Grappig om te zien dat Baudet ook steeds verder verwijderd van zijn kiezers.

Gast
huub
oktober 19, 2020 11:13

Niet Arjan Lubach zet lange Frans te kijk, maar Lange Frans zelf met al zijn waanideeën.

Gast
Neigh
oktober 19, 2020 11:12

Zo zie je ook wat voor engerd die Thierry eigenlijk is. Hij schroomt er niet voor zich in te laten met mensen die andere politici bedreigen. Alles voor gewin, een soort wandelend socialemediaplatform.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen