Miljoen kijkers voor rentree Margriet van der Linden
De kijkcijfers van maandag 26 oktober 2020 (SKO)
Het nieuwe seizoen van de talkshow van Margriet van der Linden is maandagavond goed van start gegaan. Er keken bijna 1,1 miljoen mensen (21 procent) naar de uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. M was de meest bekeken talkshow van de avond. ’s Avonds wist Op1 met het debat tussen Ab Osterhaus en Maurice de Hond 912.000 kijkers (24 procent) te boeien; Jinek kwam uit op een prima score van 748.000 kijkers (19 procent).
De rentree van Margriet van der Linden was niet heel nieuwswaardig. Wel had de presentatrice een nieuwe bril op. Die is gemengd ontvangen door kijkers thuis. “Margriet je hebt een hele mooie bril maar die staat te laag; ik zie je ogen niet meer!“, merkte kijker Louis bijvoorbeeld op.
En Willem: “Margriet van der Linden lijkt op Peter van der Poodt met die bril.”
Door naar prime time: daar was Martien Meiland weer heer en meester met 1,4 miljoen kijkers (20 procent) voor Chateau Meiland op SBS 6. Direct erna hield Waar is De Mol – met ditmaal Fred van Leer als gast – er nog 738.000 (13 procent) over.
RTL 4 deed het ook erg goed met het prime-time-vullende Kopen Zonder Kijken van Martijn Krabbé. Die show was goed voor bijna 1,3 miljoen kijkers (19 procent).
Verder was NPO 1’s Radar het meest in trek met bijna 1,2 miljoen kijkers (17 procent). Het A-Woord stelde erna teleur met 641.000 kijkers (11 procent).
De nummer vier op prime time was NPO 2 dankzij de 692.000 kijkers (12 procent) voor Nieuwsuur.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Hunted: 661.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Veronica Inside: 576.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Harry Potter Azkaban: 382.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met In Overtreding: 339.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Mission Impossible Ghost Protocol: 250.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Doc Martin: 144.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), M (1,1 miljoen), RTL Boulevard (979.000), GTST (874.000), Editie NL (795.000), Tijd voor MAX (697.000) en BinnensteBuiten (636.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (912.000), Jinek (748.000), Hart van Nederland (606.000) en Journaal laat (604.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 12 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.376.000 02. Half acht nieuws (RTL4) 1.601.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.595.000 04. EenVandaag (NPO1) 1.382.000 05. Chateau Meiland (SBS6) 1.382.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.2% 2. RTL4 / 18.8% 3. SBS6 / 11.8% 4. NPO2 / 6.8% 5. NPO3 / 6.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,0% 2. RTL Nederland 29,0% 3. Talpa TV 24,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NPO