Meiland nu 4 keer per week, trekt SBS-zaterdag uit slijk


De kijkcijfers van zaterdag 17 oktober 2020 (SKO)

Martien Meiland is sinds gisteren vier keer per week te zien op SBS 6: op zondag met Wie van de 3, op maandag en donderdag met Chateau Meiland en op zaterdag met Bingo! De 100.000 euro quiz. Net als alle andere programma’s waar de kersverse tv-ster in zit, is ook dit programma een succes: de première trok gisteren 858.000 kijkers (15 procent) naar de zender. Ter vergelijking: Hit the Road wist de afgelopen drie weken gemiddeld 450.000 kijkers te boeien op precies hetzelfde tijdslot.

Het lukte SBS 6 met de Bingo-show (met Jan Versteegh als centrale host) nét niet om de commerciële concurrent RTL 4 te verslaan om 21.30 uur. Geubels en de Hollanders scoorde met 862.000 kijkers (13 procent) net een paar duizend kijkers meer.

Opvallend genoeg lukte dat gedurende eerste helft van prime time wél. Voor het eerst dit seizoen trok Ik Hou Van Holland op SBS 6 meer kijkers dan Holland’s Got Talent op RTL 4: het gaat om 1 miljoen (14 procent) versus 980.000 (14 procent) kijkers. Voor de Linda de Mol-show is dat een seizoensrecord.

Prime time werd overigens gedomineerd door de publieke omroep. Wie is de Mol zette om half negen een megascore van 2,8 miljoen kijkers (39 procent) neer en om half tien waren NPO 1 en NPO 3 de winnaars met Dit Was Het Nieuws (1,5 miljoen kijkers en 25 procent) en MolTalk (1,2 miljoen kijkers en 19 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 596.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Instinct: 265.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Thomas Crown Affair: 217.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI NY: 192.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met IT: 170.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van hier: 114.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Kassa (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (739.000) en Editie NL (554.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Hart van Nederland (759.000), Studio Sport (551.000) en Shownieuws (537.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 14 procent en RTL 4 brons met 13 procent.

Top 15
01. Wie is de Mol (NPO1) 2.837.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.584.000
03. Dit was het nieuws (NPO1) 1.472.000
04. Kassa (NPO1) 1.372.000
05. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.324.000

06. MolTalk (NPO3) 1.247.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.221.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.171.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.126.000
10. Ik Hou Van Holland (SBS6) 1.001.000


11. Holland’s Got Talent (RTL4) 980.000
12. Geubels en de Hollanders (RTL4) 862.000
13. Bingo! De 100.000 euro quiz (SBS6) 858.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 759.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 739.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 30.8%
2. SBS6 / 13.5%
3. RTL4 / 13.4%
4. NPO2 / 5.6%
5. NPO3 / 5.1%

6. RTL8 / 2.8%
7. RTL7 / 2.8%
8. NET5 / 2.5%
9. RTL5 / 2.4%
10. Vero / 2.3%


11. FS1 / 1.5%
12. Ziggo / 1.4%
13. SBS9 / 1.4%
14. Discov / 1.2%
15. Comedy / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 41,5%
2. Publieke Omroep 21,4%
3. Talpa TV 19,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen