Lockdown helpt GTST erbovenop: seizoensrecord


De kijkcijfers van dinsdag 20 oktober 2020 (SKO)

Door de tweede coronalockdown zitten er veel meer mensen voor de buis dan gewoonlijk en daar profiteert ook Goede Tijden Slechte Tijden van, de RTL 4-soap die de afgelopen jaren kampte met teleurstellende kijkcijfers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. GTST zette gisteren, ondanks de lachwekkend neppe kermisscène, een seizoensrecord neer met 961.000 kijkers (21 procent). Nog niet eerder sinds de zomerstop keken er meer dan 900 duizend mensen naar de soapserie.

Heel veel alternatieven heeft de achtuurkijker niet. Het tijdslot wordt gedomineerd door het Achtuurjournaal, dat gisteren 2,3 miljoen kijkers (37 procent) trok, en verder is er niet veel op zender.

SBS 6 doet sinds kort aardig mee om acht uur met de jonge titel Mr. Frank Visser: Wordt U Al Geholpen? Daar keken gisteren 380.000 mensen (7 procent) naar.

Door naar prime time: RTL 4 was de grote winnaar op prime time dankzij het ruim anderhalf uur duurende Het Perfecte Plaatje, dat bijna 1,2 miljoen kijkers (20 procent) scoorde. Vorige week noteerde dit programma zijn meest bekeken aflevering ooit met ruim 1,2 miljoen kijkers.

NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met de combinatie Opsporing Verzocht (1,1 miljoen en 20 procent) en de TV Show (1,2 miljoen en 22 procent).

Het brons is voor SBS 6. De wedstrijd PSG – Manchester United kon rekeken op 693.000 kijkers (13 procent), een prima score voor die zender.

Verder keken de meeste mensen naar NPO 2’s Nieuwsuur (539.000 kijkers en 10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 494.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Drie Sterren Camping: 484.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Rookie: 331.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Star Trek: 246.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Atomic Blonde: 223.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Blind: 161.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), Half acht nieuws (1,5 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), De Vooravond (1,1 miljoen), RTL Boulevard (961.000), GTST (949.000), Editie NL (856.000), Zes uur nieuws (751.000), Tijd voor MAX (621.000) en BinnensteBuiten (616.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Jinek (819.000), Journaal laat (612.000) en de voetbalnabeschouwing (398.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.306.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.598.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.504.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.411.000
05. TV Show (NPO1) 1.189.000


06. Het Perfecte Plaatje (RTL4) 1.174.000
07. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.141.000
08. De Vooravond (NPO1) 1.051.000
09. Op1 (NPO1) 1.002.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 961.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 949.000
12. Editie NL (RTL4) 856.000
13. Jinek (RTL4) 819.000
14. Zes uur nieuws (RTL4) 751.000
15. PSG – Man United (SBS6) 693.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.1%
2. RTL4 / 19.5%
3. SBS6 / 9.5%
4. NPO2 / 6.4%
5. NPO3 / 5.1%


6. NET5 / 4.8%
7. RTL5 / 4.5%
8. RTL7 / 3.6%
9. Vero / 3.0%
10. RTL8 / 2.7%


11. Ziggo / 1.6%
12. TLC / 1.5%
13. Discov / 1.0%
14. RTLZ / 0.9%
15. BBC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,6%
2. RTL Nederland 30,3%
3. Talpa TV 18,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Vertrouwt u Winston Gerschtanowitz?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen