Linda klimt uit dal: seizoensrecord Ik Hou Van Holland
De kijkcijfers van zaterdag 10 oktober 2020 (SKO)
Het eerste seizoen van Ik Hou Van Holland op SBS 6 deed het vorig jaar weliswaar veel minder goed dan toen de show nog op RTL 4 te zien was, maar wel lukte het om bijna elke week meer dan 1 miljoen kijkers te scoren; op het hoogtepunt keken er 1,3 miljoen mensen. Nu Linda de Mol in haar tweede seizoen niet tegen Dancing with the Stars maar Holland’s Got Talent strijdt, komt ze soms niet eens boven de 800.000 uit. Gisteren klom ze uit haar dal en zette ze een seizoensrecord neer.
De zevende aflevering van het tweede SBS-seizoen van Ik Hou Van Holland trok gisterenavond 937.000 kijkers (15 procent) en daarmee zat het Holland’s Got Talent op de hielen. Daar keken 963.000 mensen (15 procent) naar.
RTL 4 won in het halftienslot wél met gemak van SBS 6: BankGiro Miljonairs scoorde 1,2 miljoen kijkers (20 procent), terwijl Hit The Road er 595.000 (11 procent) had.
Ondanks de prima scores van de commerciëlen, blijft NPO 1 heer en meester op zaterdagavond. Wie is de Mol zette een megascore van 2,8 miljoen kijkers (41 procent) neer en Dit Was Het Nieuws hield er daarna 1,4 miljoen (24 procent) over.
Veel wegzappers gingen naar NPO 3, waar MolTalk 1,1 miljoen kijkers (18 procent) noteerde.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 457.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Instinct: 309.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts World Grand Prix: 252.000 kijkers,
- Veronica scoorde met San Andreas: 251.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 192.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Helden van hier: 135.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (717.000), Lachen om home video’s (588.000) en Editie NL (568.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Tralala Hans Liberg (881.000), Hart van Nederland (804.000), Shownieuws (607.000), Studio Sport (569.000) en Lieve Frogers (550.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 14 procent.
Top 15 01. Wie is de Mol (NPO1) 2.760.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.367.000 03. Dit was het nieuws (NPO1) 1.425.000 04. Kassa (NPO1) 1.267.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.251.000 06. EenVandaag (NPO1) 1.163.000 07. BankGiro Miljonairs (RTL4) 1.158.000 08. Half acht nieuws (RTL4) 1.138.000 09. MolTalk (NPO3) 1.114.000 10. Holland’s Got Talent (RTL4) 963.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 29.0% 2. RTL4 / 15.6% 3. SBS6 / 13.5% 4. NPO2 / 5.6% 5. NPO3 / 5.3% 6. Vero / 3.8% 7. RTL7 / 3.8% 8. NET5 / 3.6% 9. RTL8 / 2.6% 10. RTL5 / 2.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 39,9% 2. RTL Nederland 24,5% 3. Talpa TV 21,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS