Jelle Brandt Corstius verwijt Arjen Lubach nalatigheid

Jelle Brandt Corstius is teleurgesteld in Arjen Lubach. Hij vindt het schandelijk dat de Zondag met Lubach-presentator ritueel misbruik in de complothoek heeft gezet. Dat laat de televisiemaker weten op Twitter. Het zat Jelle niet lekker na de uitzending van zondag. “Nog even over de uitzending van Zondag met Lubach over complotdenkers. Ik vind dat het onderwerp ‘ritueel misbruik’ – wat een belangrijke rol speelde in de uitzending – eendimensionaal is weergegeven als complot.

Jelle vindt dat ‘journalistiek nalatig’. “Zelf zou ik een tussenstap nemen, ik zou altijd willen onderzoeken of de complotdenker een punt heeft.

Het ging er in Zondag met Lubach over dat er in Nederland een groep van mensen opstaat die beweren dat politiek leiders en andere elitefiguren massaal aan kinderverkrachting zouden doen.

Een apart verhaal, vindt Jelle. “Ik, in mijn eigen bubbel, had nog nooit van dit ‘complot’ gehoord, en wilde er meer over weten.”

Onderzoek van Argos

Hij kwam uit bij een onderzoek van het radioprogramma Argos. “Om de uitzending schokkend te noemen is een understatement. Een keer ging ik over mijn nek. Talloze keren moest ik de uitzending terugspoelen omdat mijn brein niet registreerde (ik denk: niet wilde registreren) wat er gezegd werd.

Argos vond aanwijzingen van georganiseerd seksueel misbruik. “En Argos wordt gemaakt door de VPRO, dezelfde omroep als Zondag met Lubach“, legt Jelle uit.

Jelle: “De aantijgingen van ritueel misbruik van de slachtoffers zijn zo bizar, gewelddadig en ongelooflijk, dat ik ze in eerste instantie afdeed als ongeloofwaardig (misschien is dit wel precies de bedoeling van de daders). Maar als journalist, en misschien ook wel gewoon als mens, moet je niet blind varen op je instinct, maar onderzoeken of iets wel of niet waar is.

Arjen Lubach de mist in

Arjen is hier de mist in gegaan, vindt Jelle. “Voor mij valt ‘ritueel misbruik’ niet in dezelfde categorie als ‘platte aarde’. En dat verwijt ik Zondag met Lubach. Het doel van de uitzending was het aantonen van de manipulerende van algoritmes. Waarom dan niet de platte aarde gekozen?

Met het ongenuanceerd afserveren van ritueel misbruik als een complot van een stel gekkies verzaak je je journalistieke plicht en zet je de slachtoffers nog verder in de kou.

Jelle vs Gijs

Tot slot laat Jelle weten geen zin te hebben om weer voor Gijs van Dam-basher uitgemaakt te worden. “Ik zal er wel weer van langs krijgen, na het (onhandig) delen van mijn eigen ervaringen met seksueel geweld en de lastercampagne die daarop volgde ben ik voor velen een leugenaar, dus prijsschieten.

Dat neem ik voor lief. Hier wilde ik mijn mond niet over dicht houden.

Foto: NPO

53 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
AlexF
oktober 26, 2020 16:58

Jelle, hou toch eens op. de echte insider weet hoe het zit. Jammer voor jou.

Gast
Jan de 💩
oktober 26, 2020 07:31

Ja Jelle , als je met elke wind meewaait en blijk geeft van de ruggegraat van een paling te hebben als het om het publiekelijk te kakken zetten van mensen gaat , dan ben je natuurlijk ook gewoon een stuk onbenul .Een bekroond journalistje met de morele inslag van een achterbakse hond . Sowieso is die hele metoo beweging er natuurlijk op gericht om mensen publiekelijk te kakken te zetten en even flink te cashen . Waarschijnlijk hebben de zogenaamde daders meer integriteit dan de beschuldigers .Ziehier de mensheid : een vuilnisbakkenras .

Gast
Momo
oktober 25, 2020 13:58

@Youp

Helemaal gelijk.

Gast
Peter
oktober 25, 2020 09:20

Complot denkers zijn mensen die nog denken, kun je van zeker 80% van de mensen niet meer zeggen, die zijn allemaal schapen geworden en kletsen iedereen na om er maar bij te horen.

Gast
Sender
oktober 25, 2020 08:57

Lees het boek van Dr. Edith Eger en kijk ‘ Jacobine op 2′ terug met haar ( Eger) als gast.
De dame , nu 93 schreef op haar negentigste haar eerste bestseller nadat ze het concentratiekamp overleefde.
Ze legt nog eens duidelijk uit wat de woorden Vrijheid en Vergeving betekenen. Een op een kun je dat als een sjabloon op dat wat er in de huidige tijd speelt leggen.
Misschien kan het boek ( tv uitzending) helpen om op z’n minst genuanceerder te kijken, ook naar deze problematiek.

Ik ben zelf ook anders naar dingen gaan kijken.

Gast
Quincy
oktober 25, 2020 08:36

Jelle Brandt Corstius heeft toch alleen een sexuele relatie met Gijs van Dam? Of vergis ik me nu? Er was ooit iets over in de media.

Gast
Jopie Koniginneweg
oktober 25, 2020 08:34

Het hele verhaal van Argos is al maanden geleden onderuit gehaald door skeptici, het raakt kant nog wal, de geinterviewden uit het buitenland hebben allemaal in eigen land een dubieuze status. Het is net zo waar als het verhaal van JBC zelf. Elk mens dat misbruikt is, is er één teveel. En er moet alles aan gedaan worden om hen te helpen. Maar het betekent niet direct dat de manier waarop ze dit verwerkt hebben ook waar is. JBC wil graag weer wat aandacht. Hou toch op, man.

Gast
Vrange Lans
oktober 25, 2020 08:42

Stoffige, morsige mannetjes dit soort. Met hun quasi intelligente gekraai. Moet ie geen aangifte doen om het metoo gelul te reanimeren? Daar is hij ‘beroemd’ om.

Gast
Flits Bom
oktober 25, 2020 08:39

Dat paasei kan zich maar beter heel stil houden.

Gast
Tip
oktober 24, 2020 23:34

Off-topic: Tip aan MC. Johnny de Mol ligt behoorlijk onder vuur vanwege zijn gedrag tegenover een minderjarige jongen tijdens Thank You For The Music. Zie Facebook en zijn eigen Instagram pagina

Gast
critikast
oktober 24, 2020 22:36

JBC moet uit dse publiciteit blijven, voor zijn eigen bestwil. Hij zal het imago, wat hij zelf heeft veroorzaakt met zijn afschuwelijke leugens over een ander, nooit meer kwijtraken. Nu reageert hij ineens op Lubach, wiens veters hij niet eens mag strikken. JBC zal nooit meer uit de kuil kunnen kruipen, die hij voor een ander (Van Dam) had gegraven. Loontje komt om zijn levenslange boontje, wat mij betreft !

Gast
gerdien
oktober 24, 2020 19:40

Argos zegt zelf dat er geen bewijs is. Ze wilden alleen de verhalen serieus nemen en hebben daarmee als serieus onderzoeksprogramma wel degelijk een complottheorie verspreid. Een enorme miskleun.

Gast
Yvonne
oktober 24, 2020 19:28

@Help: opk-a-n-k-eren met die mongool!!!

Gast
Help
oktober 24, 2020 19:13

Luister kijk eens naar Jensen (.nl of Youtube).
Gewoon eens durven. En niet discrimineren over zijn uiterlijk.

Gast
L. Koopmans
oktober 24, 2020 19:12

Het verhaal van QAnon is een variant op een oude antisemitisme complottheorie.

Gast
Ouwe koeien uit de sloot
oktober 24, 2020 19:09

Aan alle boertjes van buut´n, die nog met hun oud zeer bezig zijn.
Dit gaat niet meer over ouwe koeie, maar over het gewassen varkentje en glimlachend mandarijntje Lu Bah.

Gast
Patty Harpenoo
oktober 24, 2020 18:52

Jelle is en blijft een domme eikel…ZUM KOTZEN

Gast
Kuis
oktober 24, 2020 18:47

@Berry (18:30)
Mijn laatste zin sloeg alleen maar op datgene wat erboven stond.

Je begint nu over “hard bewijs”. Wat heb je aan hard bewijs, waar bijvoorbeeld een “heterdaadje” meestal onder valt, als je niet kunt bewijzen dat een agent/politie niet corrupt (of lui) is?

Jij kunt nu waarschijnlijk heel veel voorbeelden verzinnen om je gelijk te halen.

Ik kan daar waarschijnlijk net zo veel voorbeelden tegenover zetten om het tegendeel van je “gelijk” te bewijzen.

En dan?

Gast
Blinde Herdershond
oktober 24, 2020 18:40

Joris Demmink. ‘Nuff said.

Gast
Lies
oktober 24, 2020 18:30

Dus Jelle heeft het algoritme item van Arjen niet begrepen?
Ga je inzetten voor deze slachtoffers Jelle, als ervaringsdeskundige? Dan kun je zelf misschien een substantiële bijdrage leveren aan deze discussie. Doe er iets mee, of niet. Stap er over heen. Lijkt me niet goed om hier in te blijven hangen?

Gast
Berry McCokiner
oktober 24, 2020 18:18

@kuis inderdaad, je hebt nu de definitie van het begrip “theorie”
gegeven. In de theorie kan je stellingen onderbouwen en daarna gaan toetsen. De theorie faalt echter als het enige bewijs, het gebrek aan hard bewijs is.

dit soort theorieën kan je meestal herkennen aan een algemene irrelevante opmerking op het einde om de inhoud te legitimeren. zoals jouw opmerking over gerechtelijke dwalingen die elke dag voorkomen

Gast
Ron
oktober 24, 2020 18:14

Helemaal eens met JBC. Het is te flauw, te laf en te luie journalistiek. Het wegzetten van een hele groep mensen vind ik echt niet kunnen. Niet omdat alles wat ze zeggen klopt maar een gulden middenweg is er altijd te vinden. Kritiek mag er wezen en gegeven worden.

Gast
Leo knots
oktober 24, 2020 18:09

Ik vindtvhet schandelijk dat Jelle Brandt Corstius in een dronken bui met een leuke vent het bed induikt en jaren later deze man probeert kapot te maken.

Gast
Kuis
oktober 24, 2020 16:59

@Ray (16:49)

En zodra ik met “bewijs” kom, kunnen we 50 jaar lang betwisten of dat “bewijs” afdoende is.

Jij kunt wetenschappers/politici aandragen/omkopen om jouw belang te “bewijzen”.

Ik kan wetenschappers/politici aandragen/omkopen om mijn belang te “bewijzen”.

Het enige dat we gaan “bewijzen” is dat er corruptie is.

En als de allerhoogste rechter in deze wereld dan oordeelt (partij kiest), wat “bewijst” dat dan nog?

Gerechtelijke dwalingen zijn ook aan de orde van de dag.

Gast
Ben Zine
oktober 24, 2020 16:51

@Youp (13:59): Volgens jou is Lubach één van de kindermisbruikers, je schrijft “ Geen fan van Jelle maar hij heeft wel een punt. Domme Lubach gooit het kind met het badwater weg.“ Dus na misbruik het kind weggooien? Had dit niet verwacht van Lubach.

Gast
Ray
oktober 24, 2020 16:49

@Kuis
Dus jij gelooft altijd alles wat iedereen beweert, totdat het tegendeel bewezen is? Dan beweer ik dat de aarde over vijftig jaar vergaat als jij me niet van nu af aan al je geld geeft. En bewijs maar dat het niet zo is.

Gast
Xxxx
oktober 24, 2020 16:41

Jelle Brandt Corstius. Was dat niet die man die lekker in zijn kontje was geneukt en later aangifte had gedaan van verkrachting?

Gast
Kuis
oktober 24, 2020 16:28

@Ray (15:52)
Er is ook nog: “Proof of absence is not absence of proof”.
Dat geld twee kanten op.

Gast
joop
oktober 24, 2020 16:11

Jelle houd je lippen op mekaar kan er ook
niets in je mond komen.

Gast
Ray
oktober 24, 2020 15:52

@Rob
Zo werkt dat niet. In het recht geldt: “wie stelt, moet bewijzen”.
Met andere woorden, als jij iets beweert, is het aan jou om te bewijzen dat het zo is, niet aan mij om te bewijzen dat het niet zo is. Dus in dit geval moet Lange Gek bewijzen dat zijn complottheorie waar is, en heeft Lubach het volste recht om het niet te geloven zonder zich er verder in te verdiepen.

Gast
robert
oktober 24, 2020 15:43

Wacht eens even, die Jelle, was dat niet die gek die beweerde verkracht te zijn nadat hij een keer na wat drank en drugs voor zijn plezier met een man in bed belandde? Heeft die nou weer praatjes? Wat mij betreft behoort Jelle tot de categorie Lang Frans.

Gast
Arie Schoenlepel
oktober 24, 2020 15:34

@Rob
Bekijk de uitzending nog een keer. Arjen stapelt bewijs op bewijs.

Gast
Meindert Kramp
oktober 24, 2020 15:20

Arjen = VVD met nazi kuifje

Gast
17 Miljoen Gasten Op Dit Hele Kleine Stukje Aarde
oktober 24, 2020 15:19

@Simon Dekker
za 24 okt 2020 om 13:07
“Talloze keren moest ik de uitzending terugspoelen omdat mijn brein niet registreerde (ik denk: niet wilde registreren) wat er gezegd werd”

Gast, laat dat snobistische, elitaire schrijverstaaltje van je toch varen, man. “Ya basic”. Je bent gewoon een ordinaire moddergooier net als ieder ander, alleen verhul jij je wat meer achter wat nettere superlatieven.

Simon, Gast, wat betekent superlatieven? Ik vind het zo’n moeilijk woord. Kun je geen ander schrijverstaaltje verzinnen, zodat ook ik het begrijp?

Gast
rob
oktober 24, 2020 15:18

denk dat beiden niks hebben om hun gelijk te bewijzen.

Gast
rob
oktober 24, 2020 15:17

heeft Lubach dan bewijzen dat het niet zo is? Je moet beide kanten bekijken. Waarop baseert Lange Frans zijn bewering betr de kinderverkrachting door leiders etc en waarop baseert Lubach zich dat het niet zo is? Laat maar zien.. Dan ben je pas journalistiek bezig.

Gast
B
oktober 24, 2020 14:56

Denk dat Jelle de uitzending niet helemaal heeft begrepen .

Gast
Marianne
oktober 24, 2020 14:56

Sommige journalisten zullen bang zijn dat ze hetzelfde lot beschoren zijn als Meneer K. Toch hoop je dat er nog idealisten zijn die de waarheid willen achterhalen en publiceren. Misschien kunnen zij meer steun krijgen door meer te praten over journalisten die niet meer leven door hun werk. Nu staat het in een heel klein berichtje in de krant op pagina 7 in de marge waar je snel overheen leest.

Gast
Marco B
oktober 24, 2020 14:50

Even slikken 💦 en weer doorgaan 👅 snelle Jelle. 🍆

Gast
Kuis
oktober 24, 2020 14:49

@Caramba (14:36)
Inderdaad.

En in Argos word zojuist, tussen neus en lippen door, eventje gemeld dat BANKEN, naast de inlichtingendiensten, ook GE-EIST hebben, dat ze toegang kregen tot hoge-encryptie communicatie apparatuur (Ascom), ZONDER backdoor.

Die apparatuur krijgt de nederlandse inlichtingendienst niet eens.

Diezelfde banken die ook altijd gered worden door overheden als het financieel allemaal een beetje moeilijk word allemaal op de wereldmarkt.

Gast
Caramba
oktober 24, 2020 14:36

Geen enkel van die grote bekken hier neemt natuurlijk even de moeite om de uitzending van Argos op te zoeken, en dan pas hun oordeel te vormen. Nee, het is weer het ouderwetse Barbertje moet hangen.

Gast
Ralf
oktober 24, 2020 14:19

Jelle. Misschien moet je weer even een pk in je mond stoppen
Scheelt weer dom geouwehoer

Gast
Matthijs Zelf.
oktober 24, 2020 14:17

Weer een complot gekkie er bij.

Gast
Wendy's dealertje
oktober 24, 2020 14:01

jbc wilde natturlijk graag een goeie beurt hebben van Arjen, jammer joh

Gast
Anti Kip
oktober 24, 2020 14:00

Er is een groot verschil tussen humor en humor!

Gast
Youp
oktober 24, 2020 13:59

Geen fan van Jelle maar hij heeft wel een punt.
Domme Lubach gooit het kind met het badwater weg.
Iedereen afdoen als complotwappie en belachelijk maken is het makkelijkste wat er is.
De tactiek van dit soort gasten is bekend maar op relevante vragen ingaan is van een ander kaliber en dat zie je dit soort figuren never nooit doen
Dezelfde figuren die zeiken over complottheorieen hebben overigens zelf wel allemaal jaren geloofd in Russische complotten van Trump, gaten in de ozon laag en zure regen. O ja en dat de aarde zou vergaan door een neutronenbom in de jaren 80. Kortom pot verwijt de ketel.
Lubach is een hypocriet.

Gast
Ome Cor
oktober 24, 2020 13:37

Natuurlijk komt kinder-misbruik voor en het kan bijna niet anders dat dat georganiseerd is en dat het (ook) in onverwachte cq de hoogste kringen voorkomt. En ja, alle vormen satanisme en weet ik het wat daar allemaal bij hoort, dat komt ook voor.
Valt allemaal niet te ontkennen. Het is helaas iets van alle tijden.
Het is voor sommige debiele, eencellige nono’s nu handig/interessant (hè Fransje) om dat aan de kapstok QAnon te hangen.

Gast
Karbonade
oktober 24, 2020 13:20

Wat zal Jelle balen.
Door zijn ongefundeerde uitlatingenen beschuldigingen aan het adres van Gijs van Dam is hij compleet uit beeld verdwenen. Weg snoepreisjes naar bijv. Rusland op kosten van de belastingbetaler.
Heeft MeToo toch nog íets positiefs opgeleverd.

Gast
animo
oktober 24, 2020 13:15

Smerig Zwijntje Geronimo , Arjan zit niet in de linkse hoek hij is meer vvd.

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
oktober 24, 2020 13:08

Hier heeft JBC wel een punt. Sowieso altijd mooi als die linksen onderling slaags raken.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen