Genoeg KRO-NCRV-leden; toch 3 miljoen naar werving
KRO-NCRV heeft meer dan genoeg leden om als volwaardige omroep mee te tellen in het publieke bestel – namelijk zo’n 450.000 waar er ‘slechts’ 150.000 nodig zijn – maar toch heeft ze er vorig jaar 3 miljoen euro aan ledenwerving doorheen gejast. Dat meldt De Telegraaf vandaag. Het is een compleet buitensporige uitgave: anders dan vroeger wordt de hoeveelheid zendtijd van een omroep namelijk niet meer bepaald door het exacte aantal leden, zolang het er maar 150.000 zijn.
Ed Nijpels, tot eind vorig jaar voorzitter van de raad van toezicht bij AvroTros, noemt de uitgave van KRO-NCRV ‘opvallend’. Zelf gaf hij met AvroTros vrijwel niks uit aan ledenwerving. “Het ledenaantal is niet meer relevant voor de zendtijd en het minimum aantal leden haalt AvroTros ruimschoots. Dan kun je er beter mooie programma’s van maken.”
De Telegraaf heeft ook met andere omroepbazen gesproken en die spreken er anoniem schande van. “Het lijkt wel alsof Kro-Ncrv er nu pas achterkomt hoeveel leden er de afgelopen jaren zijn weggelopen”, sneert er een, wijzend op het feit dat KRO-NCRV in 2014 nog 800.000 leden had.
KRO-NCRV laat weten de uitgave verantwoord te vinden, omdat ze ‘nieuwe doelgroepen aan de vereniging wilde verbinden’. Dit jaar is er volgens de omroep ‘aanzienlijk minder’ uitgegeven.
De omroep benadrukt dat die 3 miljoen niet uit belastinggelden is betaald. “Dit is vanzelfsprekend gefinancierd met de inkomsten van de vereniging en wordt ook weer uitgegeven aan de vereniging.”
BNNVARA gaf 703.000 euro aan ledenwerving uit, AvroTros 5.000 euro.
Het Telegraaf-artikel ‘Kro-Ncrv smijt met miljoenen voor nieuwe leden’ van Rob Goossens kunt u hier lezen.
Foto: KRO-NCRV