Ernstige tv geen hit op RTL 4: Jamai zorgt voor dipje


De kijkcijfers van woensdag 28 oktober 2020 (SKO)

RTL 4 heeft momenteel twee tv-programma’s in het uitzendschema staan met zware onderwerpen: Geraldine en de Vrouwen over seksueel misbruik en, sinds gisteren, Over Winnaars over mensen met een fysieke beperking of ingrijpende ziekte. Net als het programma van Geraldine Kemper, zorgt ook dat van Jamai Loman voor een dipje op RTL 4: Over Winnaars trok gisteren om half tien 639.000 kijkers (11 procent). Kennelijk zit de kijker van de zender niet echt te wachten op dit genre.

Zowel het programma ervoor, Bureau 040 met 820.000 kijkers (14 procent), als het programma erna, Jinek met 730.000 kijkers (18 procent), wisten meer kijkers te boeien.

Geraldine en de Vrouwen scoort op de zondagavond van RTL 4 overigens veel dramatischer. Na Eén tegen 50 (1,4 miljoen en 21 procent), hield Gerladine en de Vrouwen er afgelopen weekend 385.000 (6 procent) over.

NPO 1 pakte goud op prime time met het Concert van Hoop, waar 1,3 miljoen mensen (23 procent) naar keken. Direct erna hield Waar Doen Ze Het Van er 1 miljoen (19 procent) over.

Het zilver is voor SBS 6 dankzij de wedstrijd Juventus – Barcelona, goed voor 1,2 miljoen kijkers (22 procent).

De derde plek is voor RTL 4 en verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 640.000 kijkers (11 procent).

Het nieuwe programma Borsato’s Budget Bruiloft begon op RTL 5 met 324.000 kijkers (6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Knight and Day: 431.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hotter Than My Daughter: 379.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Emergence: 369.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Molly’s Game: 166.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Incredible Hulk: 158.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Make Holland Great Again: 132.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), RTL Boulevard (960.000), M (930.000) Editie NL (896.000), GTST (835.000), Zes uur nieuws (722.000) en BinnensteBuiten (666.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (929.000), Jinek (730.000) en Journaal laat (649.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 14 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.110.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.536.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.437.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.390.000
05. Concert van Hoop (NPO1) 1.295.000


06. Juventus – Barcelona (SBS6) 1.202.000
07. Waar doen ze het van (NPO1) 1.035.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 960.000
09. M (NPO1) 930.000
10. Op1 (NPO1) 929.000


11. Editie NL (RTL4) 896.000
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 835.000
13. Bureau 040 (RTL4) 820.000
14. Jinek (RTL4) 730.000
15. Zes uur nieuws (RTL4) 722.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.7%
2. RTL4 / 16.9%
3. SBS6 / 14.0%
4. NPO2 / 6.3%
5. Vero / 5.0%


6. NET5 / 4.6%
7. RTL5 / 4.6%
8. NPO3 / 3.4%
9. RTL8 / 2.7%
10. RTL7 / 2.2%


11. RTLZ / 2.1%
12. TLC / 1.1%
13. Ziggo / 1.0%
14. Spike / 0.8%
15. N.geog / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,4%
2. RTL Nederland 26,4%
3. Talpa TV 24,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

55 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Traitors!
oktober 30, 2020 03:17

Gtst doet niet meer mee

Gast
Commercieel Okay
oktober 29, 2020 22:22

Mooi programma is Over Winnaars op RTL4.. Krijgt en verdient de komende weken nog wel wat meer kijkers.

RTL5 heeft met erg leuke Borsato vriendin in BBB en HTMD 2 erg leuke programma’s op prime time.

Barcelona deed het met onzichtbare Frenkie de Jong aardig.
Prima cijfers voor de “familie zender” SBS6 !?!
Voetbal hoort op Veronica!
Dit is SBS6 kunstmatig een beter marktaandeel bezorgen. Dit werkt uiteindelijk niet.

RTLZ heeft weer een prima docu avond.

Gast
Bart
oktober 29, 2020 18:46

Rob Goossens staat vanavond alweer nutteloos te wezen bij RTL Boulevard. Dit keer om een overzicht te geven de Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw programma’s op televisie die gepland staan. Rob kon al hakkelend en stotterend maar 4 dingen noemen waarvan hij de jaarlijkse Kerstserie (Rob denkt dat de NPO dit voor het eerst doet) als hoogtepunt ziet. De man heeft geen enkele verstand van media. Haal hem van de buis en uit de krant en wel per direct. Wat een aanfluiting!

Gast
Bastiaan
oktober 29, 2020 17:18

dipje?? dvan die jamai krijg je gelijk een mega dip! nietszeggende dweil

Gast
🗣wordt snel verwijderd...
oktober 29, 2020 14:23

Mijn verhaal klopt dus ook niet. Blijft over: 32 minuten.

Gast
🗣wordt snel verwijderd...
oktober 29, 2020 14:20

@Mark: zoals ji het schrijft blijft er maar 15 minuten over voor Bureau 040. Klopt dus niet. Echte tijd is: 20:30 -21:18 met 2 reclameblokken van 6 minuten en 2 promo-blokken van ca.2 minuten. Blijft over 20 minuten. Lijkt weinig maar is heel normaal voor een commerciële zender.

Gast
Chiel
oktober 29, 2020 14:14

@mark, waarom je gokjes steeds? Gister zat je 800.000 kijkers naast met die EO show, dit weekend al dik een half miljoen bij een programma. Je bent er niet zo goed in :)

Gast
Mark
oktober 29, 2020 13:30

Gisteren RTL 4:

20:30 Bureau 040
20:40 Reclame / promo’s
20:50 Bureau 040
21:00 Reclame / promo’s
21:10 Bureau 040
21:15 Over Winnaars

Gast
Mark
oktober 29, 2020 13:29

Petertje wil groot amusement op donderdag aldus Carlo in Jinek gisteren. SBS 6 probeert dat al jaren. Talentenjachten, dansprogramma’s, bn’ers die om elkaar lachen, alles is al de revue gepasseerd. I Can See Your Voice is alles ineen. Weer die vreselijk om alles lachende Fred van Leer. Weer Ronnie Flex, na Ali B de grootste mocro-hóer van de tv, die gaat op alles in. Carlo B moet ook oppassen dat die niet te vaak op tv komt.

Gokje:

Beste Zangers 1.450.000

I Can See Your Voice 1.050.000 (nieuwsgierige mensen; volgende week onder het miljoen)

Chateau Meiland 1.250.000

Feyenoord 650.000 / PSV 900.000 / AZ 400.000

Gast
Denk Na
oktober 29, 2020 13:02

Concert van Hoop? Er wordt geen hoop gegeven, enkel angst door de MSN, wat een hypocriete show was dat gisteren. Gebrek aan perspectief en de nuance zoeken is er niet bij.

Gast
Concert van Hoop
oktober 29, 2020 12:24

Gaat RTL nog eens inspelen op de actualiteit?

Of blijven ze alleen maar herhalingen uitzenden en kopieën van talentenjachten?

Meer leveren ze tegenwoordig niet echt meer.

Gast
Sabine
oktober 29, 2020 12:00

Concert van Hoop was trouwens een mooi programma!

Gast
Sabine
oktober 29, 2020 11:59

Ik vrees dat Karel, hierboven, gelijk heeft.
Sneu voor de makers, dat wel. Ik denk nl. wel dat Geraldine en Jamai dit goed kunnen. Mensen hebben er in deze tijd alleen “geen behoefte aan”.

Gast
animo
oktober 29, 2020 11:57

Emo tv met een commercieel sausje werkt meestal niet .

Gast
van der Graaf, Karel
oktober 29, 2020 10:58

Mensen hebben gewoon geen zin in ellende van Geraldine en de meisjes en Over winnaars. We zitten in de Corona ellende en daar hebben we voorlopig even genoeg aan

Gast
snoezigkleinhertje
oktober 29, 2020 10:21

Deze nietsnut mag alleen op TV omdat hij een domme homo is voor de rest stelt het niks voor.

Gast
C
oktober 29, 2020 10:18

De jaloerse pro RTL kleutertjes zijn weer volop aanwezig vandaag.

Op een grote paddenstoel
Rood met witte stippen
……..

Gast
Boerenverstand
oktober 29, 2020 10:04

@9:03: SBS9 niet eens meer in de zender-top-15. Wat gooooeeeeddddd van Talpa.

Gast
Bart
oktober 29, 2020 10:03

@Flippo of J Heb je nog de december (en daarna) overzichten van de overige zenders? Die maandag nog niet geplaatst hebt.

Overigens miste ik vanaf januari nog steeds Flikken Maastricht/Rotterdam op de vrijdagavond.

Gast
anonymous
oktober 29, 2020 10:00

Wist iedereen toch gelijk al, hier zit niemand op te wachten.

Gast
Patty Koot
oktober 29, 2020 09:41

Chiel
do 29 okt 2020 om 9:30

‘Het’ is eem beetje in de war.
Praat nu zelfs ook al tegen zichzelf (9:38)

Gast
Mijn naam is geheim
oktober 29, 2020 09:38

Opbouwen & Afbouwen
do 29 okt 2020 om 9:06

Wat goed van NPO en vooral Talpa met deze top marktaandelen.

Gast
JobF
oktober 29, 2020 09:33

Interessant dat deze CL wedstrijd zoveel beter scoort dan PSG – Man United vorige week dinsdag. Dat zijn toch ook grote clubs. Barcelona heeft waarschijnlijk dan toch een aantrekkingskracht voor Nederlanders. De samenvattingen scoren trouwens op dat late tijdstip best wel redelijk. Maar er zijn wel elke avond tientallen klachten over. Wilfred zit nu tot 00:10 in de studio en volgende week begint zijn ochtendshow. Dat gaat niet echt lekker samen of wel?

Gast
Chiel
oktober 29, 2020 09:30

@Mijn naam is geheim, gewoon zelfde producent/bedenker he. Weinig jatten aan.

Gast
Bart
oktober 29, 2020 09:17

@Ronnie Eens! In deze corona tijd is meer behoefte aan vermaak en dus amusement, nostalgie en saamhorigheid. Programma’s als Geraldine en de vrouwen en Overwinnaars passen niet in dat plaatje. Onbegrijpelijk ook dat er alweer een oproep loopt voor Help mijn man is klusser. Het is wel een keer klaar met dat programma en met John Williams. Waarom die man maar onder contact houden bij RTL?

En weer Jamai met een programma. Blijkbaar een geliefd persoon in het wereldje maar de kijker zit er duidelijk niet op te wachten. Hoe vaak is het nu al geprobeerd met een nieuw programma. Ik heb nooit het talent gezien bij deze man.

Gast
Patty Koot
oktober 29, 2020 09:13

***geen.

Gast
Patty Koot
oktober 29, 2020 09:12

I can see your voice
do 29 okt 2020 om 9:10

Er is een klagen, het geld stroomt binnen.

Gast
Gerben
oktober 29, 2020 09:11

Opmerkelijk detail: Arie Boomsma maakte in 2016 al exact hetzelfde programma met dezelfde titel en identieke verhalen voor Net 5. https://www.arieboomsma.nl/news/algemeen/overwinnaars-10202

Gast
I can see your voice
oktober 29, 2020 09:10

De zoveelste talentenjacht.

Je zou bijna denken dat ze bij RTL niets anders meer durven en mogen maken.

Wat een toenemende en vooral zichtbare armoede.

Gast
Mijn naam is geheim
oktober 29, 2020 09:06

Borsato’s Budget Bruiloft !!

Paleis voor een prikkie (Talpa) met bruidsjaponnen. Wat een gejat weer bij RTL.

Gast
Opbouwen & Afbouwen
oktober 29, 2020 09:06

Woensdag 28 oktober 2015

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,0%
2. RTL Nederland 28,1%
3. SBS Groep 19,2%

Woensdag 28 oktober 2020

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,4%
2. RTL Nederland 26,4%
3. Talpa TV 24,4%

Cijfers zeggen alles.

Gast
Patty Koot
oktober 29, 2020 09:04

Ronnie
do 29 okt 2020 om 9:02

Morgenavond The Masked Singer: minimaal 3.000.000 kijkers.

Gast
Mijn naam is geheim
oktober 29, 2020 09:03

7. RTL5 / 4.6%
9. RTL8 / 2.7%
10. RTL7 / 2.2%
11. RTLZ / 2.1%

Wat gooooeeeeddddd van NPO en Talpa

Gast
Leontien Ruiters
oktober 29, 2020 09:02

Wat een vreselijk goedkoop kutprogramma van die ouwe Borsato. En ja hoor, er moet weer overal gebedeld en gemanipuleerd worden voor gratis spullen. Altijd hetzelfde, het mag nooit iets kosten! Nou dat was ook te zien, wat een armoe!!!
Als je op deze manier moet gaan trouwen, trouw dan gewoon niet!

En wat is dat toch om altijd maar lui die diep in de schulden zitten en onder bewind staan uit te zoeken? Kap daar eens mee!

Gast
Ronnie
oktober 29, 2020 09:02

Geraldine is leuk voor 3 op Reis, maar niet om een prime time programma op RTL 4 te presenteren. En ik denk dat de meeste mensen momenteel geen drama TV willen zien, maar vermaak.

Gast
Patty Koot
oktober 29, 2020 08:55

Bijna 650.000 kijkers is in dit genre een prima, bovengemiddelde score.
RT(OP)L!

Gast
Nelly Veenendaal
oktober 29, 2020 08:49

Jamai inderdaad een dipje, maar verder hele mooie cijfers voor rtl 4 de hele avond, en ondanks dat sbs 6 goed bekeken voetbal had een hoger marktaandeel dan sbs 6.

Rtl z trouwens ook opvallend hoog, dubbel de doelstelling van 1% marktaandeel.

Gast
Mijn naam is geheim
oktober 29, 2020 08:44

Janknek bijna uit de top 15!!!

Deze week: Op1 – Jinek 3-0

Gast
Patty Koot
oktober 29, 2020 08:38

Dag Top 10:
Talpa slechts 1 x met zeer matige CL-score.
Opbouwfase.

Gast
Piet Grijs
oktober 29, 2020 08:33

Het nieuwtje bij M is er al weer af. Zelfs de roddeltantes van Boulevard trekken meer kijkers.

Gast
🗣wordt snel verwijderd...
oktober 29, 2020 08:26

Gunoten van de Bold.
TLP wederom 3de…..
Veronica andermaal beter!

Gast
Wyatt
oktober 29, 2020 08:21

Marktaandeel van RTL klopt niet. Moet 28,5% zijn.

Gast
Arjan
oktober 29, 2020 08:19

Mark, enz

SBS6 4 avond om 20:30 boven 1 miljoen. Dat is lang geleden.
Misschien heeft SBS6 nog geluk dat ze zaterdag met film nog 500.000 kijkers kan halen. Toch niets beter op tv ??

Gast
FanRtl
oktober 29, 2020 08:19

Geraldine is te licht voor een zwaar programma

Gast
Mijn naam is geheim
oktober 29, 2020 08:17

Mijn dag kan niet meer stuk

Wat een top TV op NPO en Talpa.

Gast
Anja
oktober 29, 2020 08:16

Prachtig programma en heel goed gemaakt. Verkeerde tijd om uit te zenden.

Gast
Wendy
oktober 29, 2020 08:12

Ik krijg spontaan uitslag op als ik alleen al de naam Borsato lees of hoor.

Gast
Concert van Hoop
oktober 29, 2020 08:12

Zelfs Barcelona-Juventus verslagen.
Klasse!

Gast
Ombudsman
oktober 29, 2020 08:11

Volgens de nationale ombudsman, afgelopen week, zijn er in Nederland ruim 3 miljoen laag geletterden en digitaal beperkten.

Zelfs de programma’s van RTL zijn soms te complex voor deze doelgroep.

Gast
Jippe
oktober 29, 2020 08:09

Geraldine en Jamai zijn ook niet echt presentatoren waar je graag naar kijkt. Die horen zeker niet op prime-time RTL4.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen