Aldi voor het eerst met tv-reclame, wil geen BN’ers

De Aldi is een vreemde eend in de bijt in de reclameblokken op televisie. Hoewel de supermarktketen als sinds 1973 actief is in ons land, heeft ze pas vorige maand voor het eerst een Nederlandse tv-reclame gelanceerd. Het is een bijzonder sober spotje, waarop alleen Aldi’s beroemde tl-licht, de schappen vol dozen en een boodschappenkarretje in beeld komen. Wil de Aldi geen eigen Frank Lammers? Of een Max Verstappen? Nee, Aldi wil geen ’tierelantijntjes of BN’ers’, laat ze weten.

Nienke van de Streek, hoofdverantwoordelijk voor de marketing van Aldi in Nederland, is niet op zoek naar een BN’er als gezicht. Ze wil vooral de ‘vooroordelen’ wegnemen die mensen hebben over de kwaliteit van Aldi-producten. Daarom staat er geen BN’er, maar een leus centraal: “Zeg je kwaliteit, dan zeg je Aldi? Natuurlijk wel.

Er komen helemaal geen mensen in beeld in het Aldi-spotje. Een BN’er of ingehuurde acteurs zijn bewust uit den boze. “Als we zouden komen met een of meer leuke, vrolijke characters, een manager, een gezin, een klant, dan zouden mensen snel denken: ja leuk Aldi, maar als ik bij jullie in de winkel kom, zie ik alleen maar dozen“, zegt Nienke in Adformatie.

Ze wil geen verkeerd beeld scheppen. “Als je ‘eenvoud’ als waarde wil overbrengen, dan zou een flashy, reclamische commercial een mismatch zijn. Betrouwbaarheid is ook een kernwaarde van Aldi, dan is het laatste wat je moet doen, meer beloven dan je waar kan maken.

De nieuwe stem van Aldi is Diederik Ebbinge. “Die zegt ook niet zo snel ja zegt tegen reclamewerk“, zegt het trotse reclamebureau dat het spotje heeft afgeleverd.

De vrouwelijke stem in de Aldi-reclame lijkt op die van Tjitske Reidinga.

Het spotje:

Foto: YouTube

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen