Wie is de Mol geeft amusement RTL en SBS billenkoek


De kijkcijfers van zaterdag 5 september 2020 (SKO)

Het verrassingsseizoen van Wie is de Mol is zaterdagavond met hoge kijkcijfers van start gegaan. Er keken maar liefst 2,7 miljoen mensen (42 procent) naar de uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Wie is de Mol wist met gemak te winnen van het grote amusement op RTL 4 en SBS 6: Holland’s Got Talent scoorde 975.000 kijkers (16 procent) en Ik Hou Van Holland met Linda de Mol moest genoegen nemen met 814.000 kijkers (14 procent).

Het is niet de meest bekeken seizoenspremière van Wie is de Mol ooit. Dat was de première van het vorige, twintigste seizoen afgelopen januari. Toen begon Wie is de Mol met 3,002 miljoen kijkers. In 2019 begon het programma met bíjna 3 miljoen kijkers en in 2018 met 2,7 miljoen kijkers.

Ook om half tien bleef NPO 1 de commerciële concurrentie ook ruim voor. Dit Was Het Nieuws zette met 1,3 miljoen kijkers (24 procent) een hogere score neer dan BankGiro Miljonairs op RTL 4 (999.000 kijkers en 19 procent) en Hit The Road op SBS 6 (606.000 kijkers en 12 procent).

Al met al hebben RTL 4 en SBS 6 zich nog best stevig staande gehouden tegenover het Mol-geweld op NPO 1, maar voor De Mol is het best een pijnlijke situatie. Zij wordt nog steeds tv-koningin genoemd, maar zet cijfers neer die niet bepaald royaal zijn.

Overigens haalde NPO 3 ook de kijkcijfer top tien dankzij de nabeschouwing van MolTalk. Daar keken om half tien 963.000 mensen (17 procent) naar.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 399.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Instinct: 188.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Assassins Creed: 184.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 181.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts Premier League: 147.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Love Island: 80.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Kassa (992.000), Half acht nieuws (847.000), Sportjournaal (775.000), RTL Boulevard (486.000) en Lachen om home video’s (475.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Avondetappe (1,1 miljoen), Hart van Nederland (671.000), Shownieuws (528.000), Studio Sport (489.000) en Lieve Frogers (471.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 13 procent.

Top 15
01. Wie is de Mol (NPO1) 2.665.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.935.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.424.000
04. Dit was het nieuws (NPO1) 1.284.000
05. De Avondetappe (NPO1) 1.105.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.105.000
07. BankGiro Miljonairs (RTL4) 999.000
08. Kassa (NPO1) 992.000
09. Holland’s Got Talent (RTL4) 975.000
10. MolTalk (NPO3) 963.000


11. Tour de France (NPO1) 921.000
12. Half acht nieuws (RTL4) 847.000
13. Ik Hou Van Holland (SBS6) 814.000
14. Sportjournaal (NPO1) 775.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 671.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 31.2%
2. RTL4 / 15.4%
3. SBS6 / 13.1%
4. NPO2 / 5.6%
5. NPO3 / 4.9%


6. Vero / 3.1%
7. RTL8 / 3.0%
8. NET5 / 2.3%
9. RTL7 / 2.2%
10. RTL5 / 1.7%


11. Ziggo / 1.2%
12. Comedy / 1.0%
13. Spike / 1.0%
14. SBS9 / 1.0%
15. FOX / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,7%
2. RTL Nederland 22,3%
3. Talpa TV 19,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AvroTros

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen