VI-kijker haakt af, talkshow gaat ineens over voetbal


De kijkcijfers van maandag 14 september 2020 (SKO)

Na de door 1,7 miljoen mensen bekeken racismespecial, waren de verwachtingen hooggespannen toen Veronica Inside vrijdag terugkeerde op de buis. De animo viel echter een beetje tegen: er keken 769.000 mensen. De tweede aflevering trok gisteren niet eens genoeg kijkers voor een plek in de kijkcijfer top 15, namelijk 574.000 (11 procent). Waar zijn alle VI-kijkers gebleven? Het lijkt erop dat veel mensen ervan schrikken dat het programma nu ineens wél gewoon over voetbal gaat.

De mannen van VI spraken gisteren bijna non-stop over voetbal en dat is leuk voor de liefhebber, maar niet voor de mensen die op wat pittige uitspraken van Johan Derksen zitten te wachten, bijvoorbeeld over Akwasi.

Gelukkig beloofde Johan aan het eind van de uitzending beterschap: vrijdag gaat hij Akwasi wél fileren. “Ik denk dat we vrijdag even de kwestie-Akwasi even op de agenda moeten zetten. Daar zijn we nu niet aan toe gekomen, want dit is zo’n kort programma en daar kom je dan niet aan toe, maar dat moeten we even doorschuiven naar vrijdag. Ik wil wel even wat zeggen over die hysterische gek.

Zowel SBS 6, NPO 1, RTL 4 en NPO 2 wisten (in die volgorde) meer kijkers te boeien op prime time. Het goud is wederom voor Chateau Meiland, waar 1,1 miljoen mensen (20 procent) naar keken.

De meest bekeken alternatieven voor de Meilandjes waren Radar met 1 miljoen kijkers (18 procent) op NPO 1 en Voor Hetzelfde Geld met 768.000 kijkers (14 procent) op RTL 4.

De winnaars om half tien waren Restaurant Misverstand met 748.000 kijkers (15 procent) op SBS 6, De Avondetappe met 747.000 kijkers (15 procent) op NPO 1 en Nieuwsuur met 606.000 kijkers (12 procent) op NPO 2. RTL 4 trok met de KLM-soap 514.000 kijkers (10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 574.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Angels and Demons: 423.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Bij ons op het kamp: 221.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Spuiten en Slikken: 211.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met John Rambo: 207.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Good Doctor: 94.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), De Vooravond (814.000), GTST (706.000), RTL Boulevard (623.000), Editie NL (549.000) en Tijd voor MAX (457.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (681.000), Jinek (629.000), Hart van Nederland (622.000) en Journaal laat (571.000) het meest in trek. Shownieuws trok 330.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.784.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.142.000
03. Chateau Meiland (SBS6) 1.118.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.117.000
05. Radar (NPO1) 1.021.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.004.000
07. De Vooravond (NPO1) 814.000
08. Voor hetzelfde geld (RTL4) 768.000
09. Restaurant Misverstand (SBS6) 748.000
10. De Avondetappe (NPO1) 747.000


11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 706.000
12. Op1 (NPO1) 681.000
13. Jinek (RTL4) 629.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 623.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 622.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.9%
2. RTL4 / 15.9%
3. SBS6 / 12.0%
4. NPO2 / 6.8%
5. NET5 / 6.8%


6. Vero / 5.8%
7. NPO3 / 3.8%
8. RTL7 / 3.5%
9. RTL5 / 3.0%
10. RTL8 / 2.1%


11. TLC / 1.6%
12. FS1 / 1.6%
13. RTLZ / 1.3%
14. SBS9 / 1.2%
15. FOX / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,5%
2. Talpa TV 25,8%
3. RTL Nederland 24,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

79 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Harm
september 22, 2020 20:30

Zit nie zo te zeiken over VI,wees blij dat ze terug zijn,beter dan niets..eikels!

Gast
Lucky TV levert Jinek geen kijker extra
september 16, 2020 07:37

Volgende RTL flop

Gast
aammehoela
september 15, 2020 21:31

Gisteravond niet veel gezien. Enkel De Vooravond en journaal. Daarna andere dingen gedaan. Maar het is en blijft in en in triest dat die Meilandjes het nog zo goed doen. Het absolute dieptepunt van de Nederlandse tv, zo slecht en flauw. Walgelijk.

Gast
Pulpa en VI een grote baggerzooi met geldgraaiers en hypocriet gedrag van vallende sterren
september 15, 2020 20:12

Angela heeft gelijk. De hypocriete Johan, Geneerme en Gijp moeten meer op hun plaats gezet worden.

Deze onbetrouwbare types waar het leven bestaat uit geldgraaien en onzin uitkraaien moeten af en toe even “in het zonnetje”gezet worden.

Droevige amorele types zonder ruggengraat.

Gast
Weer een Talpa-flop
september 15, 2020 16:20

Kijkcijfers gehalveerd vergeleken bij VI op RTL 7.

Gast
Charrel Kip
september 15, 2020 16:08

EIGEN HUIS EN TUIN LEKKER LEVEN 109.000
5 UUR SHOW 89.000

Voor Talpa goed (gratis) voor RTL heel slecht (moet geld bij).

Gast
TopShow
september 15, 2020 15:31

VI scoort nog steeds 11% marktaandeel.
Net als voorheen.
De gluren bij de buren kudde dieren die afgehaakt zijn, zijn natuurlijk geen echte VI kijkers. Die kunnen ee missen als kiespijn.
Dat zijn nieuwschierige typetjes die ook zorgen dat er bij een ongeluk aan de andere kant van de weg een file aan de overkant ontstaat.
U kent ze wel.
Vreselijk volk!

Gast
Gondorf
september 15, 2020 15:04

Nee, Ajax heeft niet verloren. Helaas.

VI was leuk, behalve Genee. Onbetrouwbare gozer.

Gast
Max
september 15, 2020 14:58

Wilfred is top! VI is top!

Gast
Joost
september 15, 2020 14:55

Wilfred was zo nep; vreselijk.

Gast
Joop55
september 15, 2020 13:50

Die bot die onder de namen ”Opbouw en afbouw” en ”Slechte tijden, slechte tijden” en charrel kip post, werkt zeker op het kantoor aan de Familie de Mollaan 1 te Hilversum?

Gast
ano@niem.nl
september 15, 2020 13:42

Prima uitzending. De normale fan blijft echt wel kijken.
Dat gelul dat het programma niet meer zo zou zijn als het was komt uit de linkse kerk die het programma liever ziet gaan dan komen.

Ik heb weer genoten!

Gast
WEST
september 15, 2020 13:41

@ PIETER HADDEN WE 8 MILJOEN INWONERS???? 13599 inwoners hadden we in 1975 . even bij de les blijven hoor !

Gast
JobF
september 15, 2020 12:57

De mensen die verbaasd zijn dat het vooral over voetbal ging zijn dus niet echte kijkers. Het gaat 90% van de tijd over voetbal maar daar hoor je dan niks over. Pas als ze iets zeggen dat niet met voetbal te maken heeft komt bijvoorbeeld een MC met een artikel erover.

Gast
Slechte tijden, Slechte tijden
september 15, 2020 12:32

14/9/2015 – GTST – 1.565.000 kijkers

14/9/2020 – GTST – 706.000 kijkers

Cijfers zeggen alles.

Gast
Guttegut
september 15, 2020 12:26

Ik vond het een verademing dat het alleen over voetbal ging. Daar is het programma toch ook voor bedoeld of niet??

Gast
Mick
september 15, 2020 12:21

GTST zou eens moeten stoppen met het teasen van het hele verhaal in de tv gids. Zet daar gewoon neer. ”Soapserie over het levendige dorp Meerdijk en haar veelzijdige inwoners in goede en in slechte tijden.”

Waarom zou je je hele verhaal spoilen. Echt idioot.

Gast
Danny
september 15, 2020 12:20

De vooravond van SBS is nog slecht maar verder gaat het prima aan de cijfers te zien. Mooie maandagavonsd voor de zender.

Gast
ik reageer ook ff
september 15, 2020 12:18

VI-trio bestaat uit de hypocrietste sterren die Talpa in huis heeft, na Wendy en Gordon

Gast
Mick
september 15, 2020 12:18

SBS6 september 2020: 10,4% MADL. Hoezo gaat het slecht? De vooravond die gaat wel heel slecht. Zo dom om Lingo en Man bijt hond weer in de ijskast te stoppen, al is het vanwege corona. Die nieuwe shows zijn gewoon niet leuk genoeg.

De 5 Uur Show is geen show maar een saai programma met verplichte linkse goede doelen.
Dit vindt Nederland heeft veel irrelevante (drammerige) stellingen en een onnatuurlijke presentatrice.
Mr. Frank Visser is wel leuk, maar dan een half uurtje max.

Breng een nieuwsprogramma met een rechts perspectief en breng gewoon amusement.

Gast
Mark
september 15, 2020 11:45

Ik denk dat die dagelijkse talkshow met Johan Derksen erbij op SBS 6 er nog wel gaat komen. Eerst VI contract uitzitten en die hele racismerel een beetje over laten waaien en volgend seizoen tussen half 10 en half 11 op SBS 6 live talkshow mèt Johan en misschien ook wel af en toe René en/of Hans. Dan heeft Jinek het nakijken, want als het leuk is gaan mensen echt niet om 22:10 naar 4 zappen. Veronica serie en filmzender van maken, net als NET 5. En alle NL programma’s naar SBS 6. Net zoals Wat Eten We, dan past rond 5 uur beter op SBS 6 dan 5 Uur Show. En dan maar magere kijkcijfers, het wordt toch gesponsord.

Gast
Mark
september 15, 2020 11:38

Opvallend dat Radar (altijd 1,5 – 2 miljoen) zoveel kijkers is verloren. Vroeger had je dit soort cijfers, rond 1 miljoen, alleen als De Slimste er tegenover zat. Zullen al die Slimste kijkers nu naar SBS 6 zijn verhuist?

Gast
Mark
september 15, 2020 11:36

Tip voor Talpa: VI duurt véél te lang! Een talkshow mag nooit langer dan een uurtje duren. Het kabbelt maar voort bij VI; na een uur had ik het helemaal gehad. Het ging iid alleen maar over voetbal. Als ze nou voetbal item afwisselen met media item, met sneren à la Promenade, dán is het leuk om te kijken. Er is ook geen normaal voetbal op dit moment, dus dan interesseert de kijker het gelúl eromheen ook niet. A.s. maandag tot maximaal 21:52 laten duren, dan reclame en om 10 uur een film en geen oude Wegmisbruikers dat al 5x eerder is geweest.

Gast
Carlo
september 15, 2020 11:34

I can see your voice 29 oktober op rtl4 met carlo Boszhard. Hier de leader al gevonden 》https://youtu.be/dlnuXbkOX7I

Gast
Britt Scholte Lover
september 15, 2020 11:31

GTST is ook weer terug in de kijkcijfer top 15! 706.000 mensen het trekt heel erg aan nu weer, en dat komt vooral door de fantastische verhaallijn die er nu is tussen de familie Verduyn, 1 dochter word gepest en dat is een zeer goede verhaallijn over pesten, hebben we nog niet gehad! allemaal kijken

Gast
Kijker34
september 15, 2020 11:18

Slecht titel boven dit artikel van MC. VI zal altijd zijn vaste kijkers behouden. Degene die dit stukje schrijft hoopt op een hoop klikjes, maar het is feitelijk onjuist.

Gast
joost
september 15, 2020 11:17

@Zwammerdam 11.10… Tv man is gewoon een blij ei, maar verder ongevaarlijk….

Gast
pieter
september 15, 2020 11:15

@CODE A A -29 HJ-34,
waar heb je het over?? 8ml inwoners in 1975?
makkelijk zat om getallen neer te zetten zonder enige context.

Gast
Max
september 15, 2020 11:11

@sjaaktrekhaak dan kijk je nooit naar kijk.nl.! Ik kijk altijd terug via kijk.nl en dat scheelt een hoop reclame! Vind de kwaliteit van de reclame (met name het verschil in hardheid geluid) niet bijster goed, maar de programma’s zijn van prima kwaliteit. Ik kijk er graag naar! Zou jij ook eens moeten doen ipv een loze opmerking te geven.

Gast
Zwammerdam
september 15, 2020 11:10

@Tv man
di 15 sep 2020 om 7:54

Ben je soms de Josti-band uitgeschopt?

Gast
Opa
september 15, 2020 11:08

De reclames duren zolang dat ik soms niet meer weet wat ik aan het kijken was. ZAPPPP

Gast
Chiel
september 15, 2020 10:13

@Kuis, maar 2 reclameblokken in 2 uur. De NPO heeft er nog meer. Prima als je dat een half jaar geleden zei (3 stuks) maar nu klopt het gewoon niet.

Gast
@Sjaak Trekhaak
september 15, 2020 10:00

Ook op dat “geweldige”KIJK krijg je reclames voor je kiezen hoor
Verschikkelijk platform

Gast
Sjaak Trekhaak
september 15, 2020 09:53

Veel mensen kijken via kijk.nl, die reclame is superirritant namelijk

Gast
Kuis
september 15, 2020 09:51

Het duurde bijna 2 uur met veel te veel reclameblokken. Dan haken er vanzelf mensen af.
Het is John de Mol duidelijk dat dit het laatste seizoen is en dat hij het nu nog eventjes helemaal moet uitmelken.

Gast
Grodom
september 15, 2020 09:42

Goede aflevering van De Monitor over PostNL.
Deze mensen werken als zzp-er/onderaannemer voor een habbekrats en kunnen hun hoofd net/net-niet boven water houden.
En niet vergeten: Wiebes- vvd (in het programma van Nieman) : “Als mensen nu failliet gaan is het hun eigen schuld”. Nog een keer: “Als mensen nu failliet gaan is het hun eigen schuld”.
Nu mag Wiebes (vvd) om de zaak te redden, een soort popi-jopi spelen.
Beste Wiebes: we zullen dit nooit vergeten !!!

Gast
Rob
september 15, 2020 09:37

Bij VI zal men wel het verzoek hebben gehad van hogeraf om de eerste uitzendingen wat in te houden. Komt vanzelf wel weer meer niet voetbal gerelateerde dingen in over paar weken. Let maar op.

Gast
Jannes van Loon
september 15, 2020 09:32

Er is meer gepraat over voetbal valt wel op daar is het programma ook voor maar toch mis je wat ook Genee kijkt angstig om zich heen .

Gast
Bedorven Aambeienspleet
september 15, 2020 09:31

VI bestaat de laatste jaren bij gratie in het eindeloos herhalen en uitmelken van oude anekdotes, filmpjes en grapjes. En het nepgelach van Wilfred.

Gast
WEST*
september 15, 2020 09:27

@ MC bezoeker 38
Adverteerders willen veel kijkers, aan alleen marktaandelen hebben ze niets
Ook bij hele lage kijkcijfers kan 25% behaald worden
Marktaandelen verbloemen vaak hele slechte cijfers !

Gast
Sjaak
september 15, 2020 09:26

VI is een bazenprogramma. Met afstand het leukste programma van de Nederlandse TV.

Gast
Ronnie
september 15, 2020 09:09

Derksen had misschien toch vervangen moeten worden. Hij heeft nu in 2 uitzendingen ongeveer 20 keer een grapje gemaakt over het feit dat hij er nu voor de helft van zijn salaris zit. En we weten nu ook wel dat hij schijt heeft aan iedereen. Het kunstje begint te vervelen. Ik vind Wim Kieft een verademing om naar te luisteren, die had er van mij standaard mogen zitten.

Gast
Mark
september 15, 2020 09:08

Als het alleen nog over voetbal gaat moet je Derksen er niet meer bij hebben. Zet dan op zijn plek Sjoerd Mossou of Hugo Borst neer. Het is niet meer om aan te gluren.

Gast
Sjaak
september 15, 2020 09:01

Dit zijn prima kijkcijfers. Het was ook lekker weer dus mensen gaan later kijken.

Gast
Albert Verlinken
september 15, 2020 08:57

Wel gekeken maar het was een te lange zit. Uiterlijk 22:00 uur stoppen is eigenlijk de Max.

Gast
Hoe verder met Jinek?
september 15, 2020 08:51

Het begint meer en meer een blok aan het been te worden voor RTL Nederland.
Hoe verder?

Gast
JobF
september 15, 2020 08:50

Gaat MC nou die 1,7M steeds als vergelijking nemen? Waar slaat dat op. Dat was een hele grote uitzondering. VI heeft afgelopen seizoen op maandag gemiddeld rond de 600k gescoord en op vrijdag rond de 500k. De kijker die nu afhaakt zijn de sensatie zoekers. Dat zijn niet de kijkers die VI wil trekken

Gast
MC bezoeker 38
september 15, 2020 08:49

Zullen we vanaf nu gewoon naar de marktaandelen kijken? Er zijn gewoon overall een hoop kijkers verdwenen en als het dan ook nog ontzettend mooi weer is… Voor Hetzelfde Geld heeft het bijvoorbeeld best redelijk gedaan als je dat met de weken ervoor vergelijkt en de omstandigheden meeneemt.

Gast
Brakke Hap
september 15, 2020 08:48

De NSB-er Wil-Frietje had de woke scanner weer eens aan staan. Als Derksen maar een woord te verkeerd zegt (volgens het WF-je), dan gaat ie al steigeren.
Zou kermiskonig JdML hem hiertoe ook hebben aangezet? (Zo van, let op dit kost me geld en uitstraling naar de zendergroep. Denk om je toekomst bij Molletje)

Eerst schuimt het Molletje VI buiten alle proporties op, en daarna gaat de nekklem erop. Dit klopt helemaal niet je.

Gast
Max
september 15, 2020 08:46

Wat een ongelooflijke domme conclusie MC over VI! Mijn god, alles voor de likes….

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen