‘The Social Dilemma gaat over Tim en Famke’

Het is momenteel een hit op Netflix: de documentaire The Social Dilemma, waarin de immense invloed van sociale media wordt blootgelegd. De film zet uiteen hoe de extreme bubbelcreatie op Facebook en Twitter tot polarisatie en doorgedraaide gekkies leidt. Terwijl techbobo’s aan het woord komen, ziet de kijker een fictief gezin compleet ontsporen door de smartphone. Zoonlief begint op een gegeven moment mee te lopen in een protest na het bekijken van online video’s.

The Social Dilemma legt volgens Het Parool precies uit wat we vorige week zagen op televisie: Tim Douwsma bij Op1 en Famke Louise bij Jinek vertelden ronduit over hun wantrouwen tegen het coronavirus en de bijbehorende maatregelen.

De BN’ers die met #Ikdoenietmeermee opriepen tot verzet tegen het coronabeleid, zeiden dat ze vooral vragen wilden stellen. Zijn zij het slachtoffer van de ‘filterbubbel’ waar ze door sociale media in belandden?“, schrijft de krant.

Mogelijk zijn Famke en Tim in een filterbubbel beland, waardoor hun mening continu versterkt werd en ze gingen overschatten hoeveel mensen het met hen eens zijn, klinkt het in de krant. Famke Louise schreef na haar optreden in Jinek dat ze ‘het gebrek aan support om mij heen niet kon overzien’.

UvA-communicatiewetenschapper Judith Möller: “De vraag is waarom Tim Douwsma en die andere BN’ers dachten dat ze dit konden gaan zeggen en doen? Zat hij daadwerkelijk in zo’n bubbel?

Filterbubbel of niet: Judith vindt dat hun optredens hebben bijgedragen aan het publieke debat. “Dat deze BN’ers vervolgens veel kritiek en hoon over zich heen krijgen, is juist een onderdeel van het proces waarbij de publieke opinie zich vormt.

Het Parool-artikel ‘De BN’ers van #Ikdoenietmeermee: slachtoffer van de filterbubbel?’ kunt u hier lezen.

Foto: NPO, RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen