Ruben Nicolai bezorgt RTL topcijfers: door miljoengrens


De kijkcijfers van dinsdag 15 september 2020 (SKO)

De nieuwe Ruben Nicolai-show De Erfgenaam is een onverwacht groot succes. Na twee weken van scores boven de 900.000 kijkers, kwam de derde aflevering van het RTL 4-programma gisteren uit op een score boven de miljoengrens. Dat blijkt uit cijfers Stichting KijkOnderzoek. De tijd dat RTL 4 steevast de miljoengrens passeerde op prime time, ligt al een tijdje achter ons, dus de prestatie van Ruben is extra knap. Om precies te zijn wist hij 1,021 miljoen kijkers (22 procent) te bekoren.

Met die score was Ruben gelijk de winnaar op prime time. Hij scoorde beter dan het gelijktijdig uitgezonden De Avondetappe op NPO 1, waar 915.000 mensen (20 procent) naar keken, en Nieuwsuur op NPO 2, dat 553.000 kijkers (12 procent) trok.

De meest bekeken titels om half negen waren Opsporing Verzocht met 908.000 kijkers (21 procent) op NPO 1, Frank en Rogier Checken In met 774.000 kijkers (18 procent) op RTL 4 en de Veronica-film Kingsman: The Secret Service met 425.000 kijkers (10 procent).

Overdag was er een bijzondere programmering op televisie, namelijk het verslag van Prinsjesdag op NPO 1. Daar keken vanaf half één 677.000 mensen (51 procent) naar.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 363.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Crisis in de tent: 328.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Je zal het maar hebben: 300.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Rookie: 205.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Backtrace: 168.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met 5 Flights Up: 55.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), EenVandaag (974.000), GTST (696.000), Sportjournaal (659.000), RTL Boulevard (611.000), Dynamo Kiev – AZ (593.000), Editie NL (588.000) en De Vooravond (573.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (726.000), Jinek (709.000), Journaal laat (517.000) en Hart van Nederland (504.000) het meest in trek. Shownieuws trok 286.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.495.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.320.000
03. De Erfgenaam (RTL4) 1.012.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.006.000
05. EenVandaag (NPO1) 974.000


06. De Avondetappe (NPO1) 915.000
07. Opsporing Verzocht (NPO1) 908.000
08. Tour de France (NPO1) 887.000
09. Frank en Rogier checken in (RTL4) 774.000
10. Op1 (NPO1) 726.000


11. Jinek (RTL4) 709.000
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 696.000
13. Prinsjesdag 2020 (NPO1) 677.000
14. Sportjournaal (NPO1) 659.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 611.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. RTL4 / 19.4%
3. SBS6 / 10.6%
4. NPO2 / 7.9%
5. Vero / 6.7%


6. NPO3 / 4.4%
7. RTL5 / 4.2%
8. NET5 / 4.1%
9. RTL7 / 2.8%
10. RTL8 / 1.8%


11. TLC / 1.2%
12. Discov / 1.1%
13. SBS9 / 1.0%
14. FOX / 0.9%
15. N.geog / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,2%
2. RTL Nederland 28,2%
3. Talpa TV 21,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen