Ruben Nicolai aan kop, André Hazes jr. in afgrond


De kijkcijfers van dinsdag 29 september 2020 (SKO)

Sterren kunnen in Hilversum in rap tempo rijzen en vallen. Een treffend voorbeeld zien we terug op de televisiedinsdag: waar Ruben Nicolai nu successen viert, ligt André Hazes jr. ergens in de tv-afgrond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Ruben werd de afgelopen jaren vooral gezien als de minst geschikte Boulevard-presentator, maar heeft zich ineens ontpopt tot de hitmachine van RTL 4. En waar André lange tijd gold als dé tv-belofte van het land, liggen zijn kijkcijfers in de prak.

Naast Ik Weet Er Alles Van, Lego Masters en The Masked Singer verrast Ruben nu ook al wekenlang op de dinsdagavond: De Erfgenaam is daar een grote hit en zelfs de winnaar op prime time. Zo keken er gisteren om half tien 1,2 miljoen kijkers (24 procent) naar de show op RTL 4.

Tegelijkertijd spartelt André in het kijkcijfermoeras. Na drie afleveringen van zijn ik-heb-spijt-van-mijn-tattoo-show Getekend voor het Leven is de SBS 6-kijker volledig afgehaakt: er keken gisteren om half negen slechts 231.000 mensen (4 procent).

Al met al is de koers van Ruben Nicolai op de sterrenbeurs flink gestegen, terwijl het aandeel Hazes jr. diep in het rood staat.

RTL 4 scoorde voorafgaand aan De Erfgenaam nog 842.000 kijkers (16 procent) met Frank en Rogier Checken In, terwijl SBS 6 na Hazes 259.000 kijkers (5 procent) neerzette met Crisis in de Tent.

SBS 6 merkt dat er flink wat kijkers zijn weggelopen na het Champions League-debacle van vorige week: de play-offs van het toernooi met nietszeggende clubs scoorden vorige week zó belabberd, dat die nu gedegradeerd zijn naar SBS 9. Daar trok Dynamo Kiev – Gent gisteren 82.000 kijkers (2 procent).

Na RTL 4 was NPO 1 het meest in trek op prime time (Opsporing Verzocht: 1,1 miljoen kijkers en 21 procent, Opgelicht: 984.000 kijkers en 20 procent), gevolgd door NPO 2 (Nieuwsuur: 638.000 kijkers en 13 procent) en NPO 3 (Drie Sterren Camping: 502.000 kijkers en 10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 371.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Death Wish: 364.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Red: 294.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Crisis in de Tent: 259.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Rokie: 245.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Age of Adaline: 163.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), De Vooravond (1,1 miljoen), RTL Boulevard (792.000), GTST (733.000), Editie NL (682.000) en Tijd voor MAX (631.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Jinek (740.000), Journaal laat (687.000) en Hart van Nederland (462.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.335.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.416.000
03. EenVandaag (NPO1) 1.252.000
04. De Erfgenaam (RTL4) 1.220.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.174.000

06. De Vooravond (NPO1) 1.075.000
07. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.065.000
08. Op1 (NPO1) 1.031.000
09. Opgelicht (NPO1) 984.000
10. Frank en Rogier checken in (RTL4) 842.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 792.000
12. Jinek (RTL4) 740.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 733.000
14. Journaal laat (NPO1) 687.000
15. Editie NL (RTL4) 682.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.2%
2. RTL4 / 18.4%
3. NPO2 / 8.0%
4. SBS6 / 5.5%
5. RTL7 / 5.3%

6. NPO3 / 5.1%
7. Vero / 4.4%
8. NET5 / 4.3%
9. RTL5 / 4.0%
10. RTL8 / 2.5%


11. TLC / 1.3%
12. SBS9 / 1.1%
13. Ziggo / 1.1%
14. Eurosp / 1.0%
15. RTLZ / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,3%
2. RTL Nederland 30,2%
3. Talpa TV 15,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL, SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Leontine Ruiters: een hoop gebakken lucht?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen