Ik Hou Van Holland definitief geen kijkcijferhit meer
De kijkcijfers van zaterdag 26 september 2020 (SKO)
Teren op oude glorie werkt in tv-land vaak heel goed, maar aan alles komt een keer een eind. Linda de Mol komt er nu op pijnlijke wijze achter dat de tv-kijker niet meer zo houdt van Ik Hou Van Holland. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het tweede SBS-seizoen van Ik Hou Van Holland is nu vijf weken onderweg en de scores vallen ronduit tegen. Het programma van Linda weet de keiharde concurrentiestrijd met Wie is de Mol en Holland’s Got Talent niet te winnen.
Na 859.000, 814.000, 703.000 en 760.000 kijkers, zette Linda – die nog altijd tv-koningin genoemd wordt – gisteren 723.000 kijkers (12 procent) neer. Dit zijn kijkcijfers die Linda absoluut niet gewend is.
Linda, die op zondag met Miljoenenjacht wél prima cijfers neerzet, wordt op zaterdag enorm overschaduwd door de concurrentie, met name Wie is de Mol.
NPO 1 zette met Wie is de Mol wederom een megascore neer: daar keken 2,6 miljoen mensen (40 procent) naar, waarmee het op dit moment het meest bekeken programma op televisie is. Direct erna hield Dit Was Het Nieuws er 1,1 miljoen (21 procent) over, terwijl 1 miljoen mensen (17 procent) doorzapten naar NPO 3 voor de MolTalk.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met de combinatie Holland’s Got Talent (866.000 kijkers en 14 procent) en BankGiro Miljonairs (1 miljoen en 19 procent).
Pas daarna volgt SBS 6. Na Ik Hou Van Holland stortte de zender flink in: Hit The Road kwam niet verder dan 374.000 kijkers (7 procent) en zorgde daarmee voor een dip in de programmering.
Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 546.000 kijkers (9 procent). De vijfde zender op prime time as FOX Sports 2 met 410.000 kijkers (8 procent) voor Ajax – Vitesse.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 546.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Geostorm: 305.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 194.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Instinct: 181.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Love Island: 137.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Beverly Hills Top 2: 135.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Kassa (1 miljoen), EenVandaag (985.000), Half acht nieuws (935.000), RTL Boulevard (589.000) en TV Monument Tineke de Nooij (531.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Hart van Nederland (508.000), Studio Sport (425.000), Shownieuws (420.000) en Lieve Frogers (400.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Wie is de Mol (NPO1) 2.555.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.954.000 03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.252.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.183.000 05. Dit was het nieuws (NPO1) 1.149.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 29.8% 2. RTL4 / 14.8% 3. SBS6 / 10.4% 4. NPO2 / 5.8% 5. FS2 / 4.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 39,8% 2. RTL Nederland 22,4% 3. Talpa TV 18,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Talpa