De Vooravond is tv-hit, Dit Vindt Nederland megaflop


De kijkcijfers van maandag 31 augustus 2020 (SKO)

De nieuwe vooravond van NPO 1 is zeer succesvol van start gegaan. Er keken maandagavond maar liefst 1 miljoen mensen (26 procent) naar De Vooravond, de nieuwe talkshow van Fidan Ekiz en Renze Klamer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Aan de andere kant, bij SBS 6, ging het deels gelijktijdig behoorlijk mis met de nieuwe Natacha Harlequin-show Dit Vindt Nederland. Dat nieuwe programma moest genoegen nemen met een dramatische 125.000 kijkers (3 procent).

Waar De Vooravond al gelijk de kijkcijfers van De Wereld Draait Door evenaart, en die van M ruim overtreft, stelt Dit Vindt Nederland extreem teleur. Dik 100.000 kijkers is een heel slechte uitgangspositie voor een nieuw dagelijks programma.

Het is niet alleen kommer en kwel voor SBS 6, want de nieuwe dagelijkse titel om half acht was wél redelijk succesvol: Mr. Frank Visser: Wordt U Al Geholpen trapt af met 392.000 kijkers (8 procent).

Bovendien was SBS 6 op prime time oppermachtig: daar begon het nieuwe seizoen van Chateau Meiland met 1,3 miljoen kijkers (24 procent), goed voor goud op prime time.

De meest bekeken alternatieven om half negen waren Radar met 1,1 miljoen kijkers (20 procent) op NPO 1 en Voor Hetzelfde Geld met 775.000 kijkers (15 procent) op RTL 4.

De toppers om half tien waren De Avondetappe met 1,1 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 1, Restaurant Misverstand met 699.000 kijkers (15 procent) op SBS 6 en Nieuwsuur met 550.000 kijkers (12 procent) op NPO 2.

RTL 4 trok om half tien slechts 508.000 kijkers (11 procent) met de KLM-soap KL2020: Terug in de lucht.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met Bij ons op het kamp: 362.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Legend of Tarzan: 290.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Departed: 254.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Studententest: 180.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Daddy’s Home: 90.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Good Doctor: 72.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), De Vooravond (1 miljoen), Sportjournaal (949.000), GTST (704.000), RTL Boulevard (671.000) en Editie NL (638.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (842.000), Jinek (739.000), Hart van Nederland (614.000) en Journaal laat (559.000) het meest in trek. Shownieuws trok 370.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.002.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.383.000
03. Chateau Meiland (SBS6) 1.265.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.200.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.165.000


06. De Avondetappe (NPO1) 1.089.000
07. Radar (NPO1) 1.052.000
08. De Vooravond (NPO1) 1.045.000
09. Sportjournaal (NPO1) 949.000
10. Op1 (NPO1) 842.000


11. Voor hetzelfde geld (RTL4) 775.000
12. Jinek (RTL4) 739.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 704.000
14. Restaurant Misverstand (SBS6) 699.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 671.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.9%
2. RTL4 / 16.4%
3. SBS6 / 12.4%
4. NPO2 / 6.6%
5. NET5 / 5.1%


6. Vero / 4.6%
7. RTL5 / 4.0%
8. NPO3 / 4.0%
9. RTL8 / 1.9%
10. RTL7 / 1.6%


11. Discov / 1.9%
12. TLC / 1.4%
13. RTLZ / 1.2%
14. FS1 / 0.9%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,5%
2. RTL Nederland 23,9%
3. Talpa TV 22,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO, SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Vindt u ook dat Giel Beelen over het hoogtepunt van zijn roem heen is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen