AD dreigt Linda te onttronen: wisselvallige kijkcijfers
De kijkcijfers van zondag 13 september 2020 (SKO)
Linda de Mol begint dit nieuwe tv-seizoen wisselvallig op SBS 6: waar ze op zaterdag ronduit teleurstelt met Ik Hou Van Holland, doet ze het op zondag nog prima met Miljoenenjacht. Gisteren trok ze met die quiz 1,2 miljoen kijkers (24 procent), goed voor zilver op prime time. Toch twijfelt het AD vanwege de aanhoudend magere scores van Ik Hou Van Holland: is Linda nog wel de titel tv-koningin waard als ze op zo’n belangrijke tv-avond naar huis wordt gespeeld door de concurrentie?
Met 703.000 kijkers was Linda zaterdag lang niet sterk genoeg voor Wie is de Mol (2,6 miljoen) en Holland’s Got Talent (859.000). “Het is inmiddels het zestiende seizoen van de oer-Hollandse spelshow en de kijkcijfers zijn nog nooit zo laag geweest. In de hoogtijdagen dat de quiz met BN’ers bij RTL 4 werd uitgezonden, keken er ruim 2,5 miljoen kijkers“, aldus het AD.
De krant vindt het pijnlijk om te zien dat Linda zo wordt voorbijgestreefd. “De status van Linda als tv-koningin brokkelt daarmee langzaam af. Ze wordt langzaam onttroond als tv-koningin.”
Linda nam gisteren met Miljoenenjacht dus wel een beetje revanche, al heeft ook dat programma wel eens beter gescoord. Met haar 1,2 miljoen kijkers hoefde ze alleen de Yvon Jaspers-hit Onze Boerderij voor te laten gaan. Daar keken 1,3 miljoen mensen (24 procent) naar.
Beau van Erven Dorens bleef op afstand met 730.000 kijkers (14 procent) voor Weet Ik Veel, het tv-kindje dat Linda moest achterlaten bij RTL.
Om half tien won Anita Wordt Opgenomen (928.000 kijkers en 19 procent) van Ontvoerd (745.000 kijkers en 16 procent). SBS 6 trok 544.000 kijkers (12 procent) met Split Screen.
Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 463.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Commando’s: 326.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Day the earth stood still: 285.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Hummingburd: 268.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Coroner: 226.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 218.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Love Island: 65.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,6 miljoen), Studio Sport (838.000), Half acht nieuws (752.000), Editie NL (497.000), RTL Boulevard (428.000) en vtwonen (387.000) werden het meest bekeken in de vooravond.
Op de late avond waren De Avondetappe (1,1 miljoen), Hart van Nederland (793.000), Shownieuws (524.000) en Studio voetbal (518.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 15 procent en RTL 4 brons met 13 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.015.000 02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.610.000 03. Onze Boerderij (NPO1) 1.325.000 04. Miljoenenjacht (SBS6) 1.235.000 05. De Avondetappe (NPO1) 1.076.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 27.4% 2. SBS6 / 14.6% 3. RTL4 / 13.1% 4. Vero / 5.2% 5. NPO2 / 4.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 36,3% 2. Talpa TV 23,5% 3. RTL Nederland 22,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS