Verhuizing Champions League naar SBS 6 lijkt misser

Geplaatst op zo 09 aug 2020 om 8:00


De kijkcijfers van zaterdag 8 augustus 2020 (SKO)

De verhuizing van de Champions League van Veronica naar SBS 6 is vooralsnog niet het succes waar Talpa op gehoopt had. De kijkcijfers vallen behoorlijk tegen op het vlaggenschip. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het toernooi werd afgelopen vrijdag hervat en dat betekende dat de enige zomerhit van SBS 6, We Want More, naar de zondagavond is verbannen. Die talentenjacht scoorde echter veel beter dan het voetbal afgelopen vrijdag deed. Een domper.

De zaterdagavond van SBS 6 zit wél in de lift met het voetbal, maar echt indrukwekkend waren de kijkcijfers niet: FC Barcelona – Napoli trok 586.000 kijkers (19 procent).

Het probleem is echter dat die voetbalkijkers hun weg ook wel hadden gevonden naar Veronica en de potentie om te scoren zónder voetbal groter is bij SBS 6 dan bij Veronica. Veronica trok tegenover het voetbal slechts 106.000 kijkers (3 procent) met een Transformers-film.

Al met al bood SBS 6 op prime time wel het meest bekeken alternatief voor NPO 1. Die zender trok met TV Toppers 646.000 kijkers (21 procent) en met Hard Spel 628.000 kijkers (19 procent).

Het brons is voor NPO 2, dat met Nieuwsuur 410.000 kijkers (12 procent) neerzette. Pas daarna volgt RTL 4 met 363.000 kijkers (11 procent) voor de All Together Now-herhaling.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Net5 scoorde met Instinct: 218.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 165.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van hier: 149.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met El Embarcadero: 108.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Transformers: 106.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met G.I. Joe: 75.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (822.000), Half acht nieuws (734.000), EenVandaag (687.000), We zijn er bijna (623.000), RTL Boulevard (353.000) en Charles and Di (309.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Mijn Sportzomer (455.000), Hart van Nederland (410.000), de voetbalnabeschouwing (359.000), The Typist (315.000), Studio Sport (293.000) en Shownieuws (289.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 13 procent en RTL 4 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.415.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 822.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 734.000
04. EenVandaag (NPO1) 687.000
05. TV Toppers (NPO1) 646.000


06. Hard Spel (NPO1) 628.000
07. We zijn er bijna (NPO1) 623.000
08. FC Barcelona – Napoli (SBS6) 586.000
09. Autosport F1 GP GBR KW (Ziggo) 461.000
10. Mijn Sportzomer (NPO1) 455.000


11. Nieuwsuur (NPO2) 410.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 410.000
13. All together now (RTL4) 363.000
14. Voetbal CL NB (SBS6) 359.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 353.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. SBS6 / 12.6%
3. RTL4 / 11.3%
4. NPO2 / 7.3%
5. RTL5 / 4.0%


6. NET5 / 3.6%
7. RTL8 / 3.2%
8. NPO3 / 2.9%
9. Vero / 2.8%
10. RTL7 / 2.1%


11. FS1 / 2.5%
12. SBS9 / 1.8%
13. Eurosp / 1.5%
14. FOX / 1.3%
15. RTLZ / 1.3%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,1%
2. Talpa TV 20,8%
3. RTL Nederland 20,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS








69 Reacties op “Verhuizing Champions League naar SBS 6 lijkt misser”


  1. Hitte

    Zonder publiek is het voetbal alleen nog voor de echte fans.
    Van de amusementswaarde is niet veel meer over als het op deze manier moet.

  2. Wyatt

    RTL Nederland 21,9%

  3. Saskia

    Verhuizing RTL Boulevard naar het weekend, bij 35 gr, lijkt OOK een misser.

  4. 🗣(wordt vast verwijderd...)

    Gunoten van CL.
    TLP wederom 2de….
    Veronica andermaal beter!

  5. Beau ter Ham

    Raymond is een leuke kerel.

  6. Saskia

    Verhuizing Autosport F1 naar hoog zomer lijkt misser

  7. burgos

    Wacht maar, als Ajax speelt.

  8. Woordkunstenaar Sjors van Kempen

    Vanavond Zomerpromenade!

  9. Alleen Burgers’ Zoo houdt RTL nog overeind

    Het zijn bijzondere tijden tegenwoordig in Hilversum.

  10. Chelsey

    Het extreme warme weer is hier debet aan één en ander valt op te maken uit het totale aantal absolute kijkers die volgens de SKO gisteravond tv hebben gekeken. Straks wanneer de dagen weer wat koeler en korter gaan worden zal het plaatje er natuurlijk anders uit komen zien. 6 zou onder die omstandigheden natuurlijk qua marktaandelen en absolute kijkers riool 4 wel eens vaker gaan voorbijstreven!

  11. Bingo virtuoos Shandy van Dijck

    Vanavond lekker wijntje drinken en bingo spelen bij Oma Tensen.

  12. Tjep

    @Saskia Wel ja?

    Scoort juist behoorlijk prima!

    Kijk maar naar de cijfers:

    05-07 1.084.000
    12-07 1.239.000
    19-07 1.111.000
    02-08 1.074.000

    En dat op een kanaal dat niet in heel NL te bekijken is….

  13. Hans

    Waarom herhaalt RTL 4 Nu al Het 2e seizoen van all Together now ?(januari nog op tv geweest ). Nu hh seizoen 1 En volgend jaar hh seizoen 2 In de zomer zou ik Logischer vinden .

  14. Saskia

    Verhuizing herhalingen RTL van winter naar zomer lijkt misser te zijn.

  15. Retemb

    Noo not ofcourse. Everybody know sbs prestations are such bad. And also a thing: very much concurrention. Sbs always will lose.

  16. Danny

    Je gaat toch ook niet binnen zitten om naar een potje voetbal te kijken. Dat komt straks wel weer als het koeler is en lekkerder is om binnen te zitten.

  17. Hans

    @ Tjep

    Formule 1 scoort Inderdaad goede cijfers . De echte cijfers Zijn nog hoger dan jou lijstje want
    Je moet ziggo sport en ziggo select bij elkaar optellen.

  18. Huismaker

    Heerlijke sportdag. Vrije Training F1 (3) (Ziggo) Kwali F1 (Ziggo), Milaan-San Rome (Eurosport), Ajax-RKC (Fox1), Barcelona-Roma (SBS) en Bayern-Man United (Ziggo). Verlost van John de M en de vele herhalingen, de ongekozen wetgevers (ook wel experts genoemd) van het RIVM de de bangmakerij van RTL.
    Voetballers die elkaar juichend in de armen vallen en publiek bij het wielrennen staat massaal zonder mondkapjes aan de weg.
    We gaan weer normaal doen. Eindelijk. En laten we ons nu maar richten op de verkiezingen en de talloze leugens van Rutte CS. O ? Staat de griepteller nog steeds op 0 ? (2018=6444 doden).

  19. Zelfs herhalingen programmeren lukt niet meer bij RTL Nederland

    Het zijn bijzondere tijden tegenwoordig in Hilversum.

  20. Bart

    Weer puur een geld kwestie dat de CL naar SBS6 is verplaatst. Kijker en zender technisch is het behoorlijk dom!

  21. Chiel

    En vanavond de talentenjacht OOK nog minder kijkers… was een maand geleden te voorspellen dit. En die 6 zenderbazen zien dat allemaal niet?

  22. Nico

    @Saskia
    zo 09 aug 2020 om 8:22

    Verklaar je nader!

  23. MC bezoeker 32

    @Danny Mag ik vragen waarom het lekkerder is om buiten te zitten dan binnen? Hier is het binnen namelijk een stuk koeler……

  24. Saskia

    FI

    Gisteren ruim 100.000 minder kijkers dan vorige week zaterdag.

    Dat is toch zeker 20% minder.

  25. Wyatt

    Wie gaat er nou TV kijken met dit weer? Alsof er niks beters te doen is.

  26. Bart

    CL terug naar Veronica!!

  27. JAN

    Wat een geluk dat de tv zenders orofiteren van mensen die niet naar buiten kunnen en thuisgebonden zijn in zorg verpleeg ziekenhuizen

  28. S. Peurneus

    @Saskia,

    F1: Op zomdag worden de punten verdeerd ;)

  29. Jannes van Loon

    Raar heeft John een heel team om zich heen gebouwd en ? maar denk wel dat het weer mee speelt,

  30. Marktonderzoek

    NPO, kwaliteit wint altijd

    Talpa, geen herhalingen levert meer kijkers op. Top Molletjes

    RTL, het kopie/plak/jat/herhalingen circus is de kijker meer dan zat. Alleen het nieuws scoort redelijk.

  31. JAN

    SBS6 wel voorbij RTL 4 dat was een betere kop tekst geweest
    Dus zo dramatisch is het niet voor John in vakantie tijd ,waar bijna iedereen de tv uit heeft staan!
    Maar als het om SBS 6 gaat, overdrijft men wel heel erg ,

  32. Arie B

    Komt denk ik ook door verandering van speeldata en corona.

    Ten 1ste weten velen niet eens dat er gisteren CL voetbal te zien was en ten 2e keek ik niet omdat zonder publiek het gewoon minder vermakelijk is.
    Ga later wel kijken als de echte mooie potten gespeeld worden.

  33. MediaPrak

    Zou de kijkcijfers van CL wedstrijden in ons omliggende landen wel eens willen weten. Zijn wij Nederlanders nu de enige welke deze wedstrijdjes met dat nep-geluid van niet aanwezige toeschouwers niet om aan te gluren vinden?

  34. JAN

    @ Bart Wie is er nu dom, als ge RTL voorbijgaat met dit snik hete weer?
    diegene die naar SBS6 hebben gekeken hadden zeker een goede ventilator in huis?

  35. Battle vanavond tussen oma Tensen en Wendy van D.

    Wie gaat er met beker van door?

  36. Bart

    @Jan Ik had het niet perse over gisterenavond maar in het algemeen. Daarbij heeft SBS6 niet veel verdiend hoor gisteren, RTL had moest het met minder doen maar had een avond vol recente herhalingen wat ze nagenoeg niet heeft gekost.

  37. gtstfites

    RTL kijkers genieten van het weer buiten.

  38. JAN

    Mediaprak Moet je eens kijken in vakantie landen bij EU of WK wedstrijden . Ook met heet weer zijn de horeca gelegenheden met een groot of klein tv scherm barstens vol. en alle nationaliteten gebroederlijk bij elkaar !
    Maar worden de campings en hotel restaurans in Nederland dan niet door SKO meegeteld ? als men die kijkers ook er bijtrekken dan heeft men veel meer kijkers
    op SBS6 Nu staan er ook voor de helft kastjes uit, en als alle kastjes nu eens voor 10% uitwaren, wil dat niet zeggen dat er maar heel weinig tv is gekeken

  39. Daniel

    Bart
    zo 09 aug 2020 om 9:29

    De rechten waren al gekocht. De winst zijn de kijkers

  40. JAN

    Weet je wat een uur tv uitzenden kost, plus de andere vaste kosten , die moet RTL
    toch ook betalen? De sponsor betaald niet alles , en de reclame opbrengsen zullen die onkosten ,samen met de distributiegelden toch moeten dekken in een tijd dat de reclamemarkt is ingezakt .Een herhaling kost hun misschien niet veel aan rechten, en dergelijke , maar er komt nu ook te weinig binnen voor RTL zenders
    En dat is ook zo bij de Talpa zenders!

  41. Mark van Dale

    Mensen moeten er nog een beetje inkomen qua voetbal. Bovendien was het bloedvertiefend heet en dus niet echt weer om met cola en chips op de bank naar een wedstrijd van Napoli te kijken.

  42. JobF

    Hallo? Mensen vergeten dat het 33 graden was buiten? De hoogste prime time programma haalt maar 700k. De CL gaat gewoon hetzelfde scoren als op Veronica straks. Ik denk ook niet dat ze hadden verwacht dat de kijkcijfers zouden verdubbelen ofzo. Het gaat erom dat door de Coronacrisis ze nu minder programma’s hoeven te maken op dinsdag en woensdag. Dat weet iedereen toch wel? Of hadden jullie allemaal meer kijkers verwacht?

  43. JobF

    Ik zie de kop al van morgenochtend: We Want More verplaatsen naar zondag is een misser. Nee het is boven de 30 graden mensen. Het had op vrijdag ook minder gehaald dan vorige weken.

  44. man pan

    Is net als FIFA op mijn Playstation, al dat nep computer gegenereerde gejuich.

  45. Johm

    Het was binnen warmer dan buiten. Lekker in de tuin gezeten.
    Was er wat op tv dan?

  46. Trudy

    Heel Talpa is een misser.

  47. aldus

    RTL =21,9%. MC blijft niet kunnen tellen.

  48. WEST*

    @ Trudy Eerlijkheidshalve zou het een genot op deze site zijn als Talpa niet bestond of nooit had bestaan
    Dan werd er ook nooit geklaagd over camping zenders, en was RTL misschien wel de zw Piet

  49. WEST*

    @aldus, zoals jij rekent Dan heeft de NPO met al zijn zenders incl regionaal en themazenders ook meer marktaandeel

  50. WEST*

    HOI FANS HIER BEN IK WEER MET MIJN FLAUWEKUL

    Krijg toch het idee dat de massa RTL een beetje zat is ,en hunkert naar iets nieuws.

    Als RTL zo blijft doorgaan met steeds hetzelfde, dan zie ik de kijkcijfers nog meer zakken , en zou RTL Nederland wel eens in de problemen kunnen komen. Het zou ook het einde kunnen betekenen ! RTL group van Bertelmann is dan wel heel groot
    maar eens is de pijn grens bereikt !

    Nou dat was het dan weer

    TOT DE VOLGENDE KEER

  51. Geert de Jonge

    Wat een rare constatering over de kijkcijfers van het voetbal. Tropische temperaturen en dan gaan mensen geen TV kijken behalve het Journaal dat meer dan een miljoen kijkers trek en de rest is ver en ver daar beneden. Het TV publiek van zaterdag 8 augustus 2020 zat buiten in hun tuin of op hun balkon.

  52. Bart

    @Daniel Ik zeg niet dat het geen winst is maar ik had het toch op Veronica gelaten. Daar had het ook deze cijfers gehad. Hoewel het qua origine nergens op slaat dat SBS/Talpa het merk Veronica als mannen/sport merk gebruikt met een radiozender die er maar een beetje bijhangt. Daarvoor hadden ze de naam niet hoeven kopen. Sterker nog, de eerdere naam V8 (zoals de zender eerst heette voordat ze de naam Veronica mochten gebruiken) had in de huidige opzet zelfs beter bij de zender gepast.

  53. wel ja...

    hahaha bakken met geld uitgegeven voor die uitzendrechten en dan nog niks scoren, gaat goed John. Je kunt in deze tijden beter een herhaling op je zender gooien, kost wat minder geld.

  54. HBaz

    Van die voetballers krijg ik ’t nou te warm.

  55. Youp

    Het onzinnige argument van iedereen zat buiten gaat natuurlijk niet op.
    Het was hier tot laat in de avond 33 graden.
    Je moet echt wel dom links zijn om met die temperaturen boven een BBQ te gaan hangen.
    Binnen is het goed te doen met 24C

  56. Suckerpunch, de enige en de ekte!

    Oke Youp, dan is “binnen zitten” dom rechts neem ik aan?

  57. Youp

    @Suckerpunch, de enige en de ekte!

    Er is ook nog zoiets als het verstandige midden!

  58. Dom Dom Dom

    De gemiddelde SBS kijker, net als die stok oude bejaarde kijkers van NSO 1 en 2, weten niet of er lucht of zand in een bal zit, dus zitten niet te wachten op een voetbal wedstrijd!

    Laat die wedstrijden nou gewoon waar ze horen, bij Veronica, zolang jullie de rechten hebben !

  59. Teuntje

    Alles van SBS is een misser

  60. Gondorf

    Gisteravond heeft Ajax een oefenwedstrijd tegen Aberdeen met 1-2 verloren.

  61. SBS6 maakt grootte blunder met CL weg te schuiven van Veronica. John de Mol heeft geen enkel verstand van programmeren. en de jaknikkers om hem heen eveneens niet

    Lachwekkende kijkcijfers voor SBS6 en RTL. Bedrijfsmatig al een tijd een failliete boedel zonder subsidie van Sjonnie en Luxemburg waren de kanalen al lang op zwart gezet.

    Zowel John de Mol als Pvd Vorst hebben geen enkel verstand van programmeren en zijn de commerciële zenders al jaren aan het verminken. Stekker eruit is meer dan logisch om te doen.

    De NPO gaat goed en snappen de kijker, geeft voldoende diversiteit kwaliteit om van te genieten.

    Ook Ziggo snapt de kijker veel beter als de Pulpa geldgraai zooi.
    Zonder opsmuk en geldgraaiers draait Ziggo een prima sportzender.

    Veel leuker om naar Ziggo te kijken dan SBS6 met gluipers als Gijp Derksen cs en op de achtergrond dictator John .

  62. ikweethetbeter

    VAKANTIE-TIJD !!!!!!!

  63. Kijkcijfers oma Tensen dramatisch

    In 2 jaar tijd MEER dan gehalveerd.

  64. Oma Tensen geeft Wendy pak slaag

    Nederland wil niets more meer van Wendy

  65. Blaatje

    Wat unne blaat!
    Maximaal autisme.
    Noobs allemaal.

  66. Hitkwis verslaat voor 2e week op rij The Voice

    Het zijn bijzondere tijden tegenwoordig in Hilversum

  67. CB

    Ik vind het gezegend. Zat gisterenavond lekker in de tuin. Met zulk heerlijk weer kan de tv me echt geen bal schelen. Eventueel terugkijken kan via VOD dus waarom die drukte, terwijl we nu écht zomer hebben?

  68. Dorine

    Laat televisie maken over aan lui die geld verdienen niet als hoogste goed beschouwen,
    maar creativiteit, kwaliteit en inhoud voorop stellen !
    Het moet toch inmiddels helder zijn dat succesvolle mensen van de NPO die door jullie worden ‘weggekocht’ bijna allemaal floppen of zijn geflopt. Dan is er duidelijk iets mis is en dient de opzet en de doelstelling een verkeerd doel.De programma’s die door de commerciële televisie worden gemaakt daarvoor is het publieksaantal te klein en leveren dus lage kijkcijfers. ‘We want more’ is mi een goede uitzondering !! Mede door de diversiteit van het aanbod en de prettige samenwerking tussen de juryleden. Maar niet voldoende om het negatieve ‘Mol-imago’ van SBS recht te trekken.

    Het is niet voor niets dat bv MAX het goed doet.

  69. Harold

    Bestaat er niet iets van een NEE sticker maar dan voor op je tv? Dan graag een JA sticker voor NPO en een NEE sticker voor alle com zenders. En zal je voor zijn, nee ik ben 38 en ja naar school geweest.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.