Verhuizing Champions League naar SBS 6 lijkt misser


De kijkcijfers van zaterdag 8 augustus 2020 (SKO)

De verhuizing van de Champions League van Veronica naar SBS 6 is vooralsnog niet het succes waar Talpa op gehoopt had. De kijkcijfers vallen behoorlijk tegen op het vlaggenschip. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het toernooi werd afgelopen vrijdag hervat en dat betekende dat de enige zomerhit van SBS 6, We Want More, naar de zondagavond is verbannen. Die talentenjacht scoorde echter veel beter dan het voetbal afgelopen vrijdag deed. Een domper.

De zaterdagavond van SBS 6 zit wél in de lift met het voetbal, maar echt indrukwekkend waren de kijkcijfers niet: FC Barcelona – Napoli trok 586.000 kijkers (19 procent).

Het probleem is echter dat die voetbalkijkers hun weg ook wel hadden gevonden naar Veronica en de potentie om te scoren zónder voetbal groter is bij SBS 6 dan bij Veronica. Veronica trok tegenover het voetbal slechts 106.000 kijkers (3 procent) met een Transformers-film.

Al met al bood SBS 6 op prime time wel het meest bekeken alternatief voor NPO 1. Die zender trok met TV Toppers 646.000 kijkers (21 procent) en met Hard Spel 628.000 kijkers (19 procent).

Het brons is voor NPO 2, dat met Nieuwsuur 410.000 kijkers (12 procent) neerzette. Pas daarna volgt RTL 4 met 363.000 kijkers (11 procent) voor de All Together Now-herhaling.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Net5 scoorde met Instinct: 218.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 165.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van hier: 149.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met El Embarcadero: 108.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Transformers: 106.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met G.I. Joe: 75.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (822.000), Half acht nieuws (734.000), EenVandaag (687.000), We zijn er bijna (623.000), RTL Boulevard (353.000) en Charles and Di (309.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Mijn Sportzomer (455.000), Hart van Nederland (410.000), de voetbalnabeschouwing (359.000), The Typist (315.000), Studio Sport (293.000) en Shownieuws (289.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 13 procent en RTL 4 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.415.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 822.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 734.000
04. EenVandaag (NPO1) 687.000
05. TV Toppers (NPO1) 646.000


06. Hard Spel (NPO1) 628.000
07. We zijn er bijna (NPO1) 623.000
08. FC Barcelona – Napoli (SBS6) 586.000
09. Autosport F1 GP GBR KW (Ziggo) 461.000
10. Mijn Sportzomer (NPO1) 455.000


11. Nieuwsuur (NPO2) 410.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 410.000
13. All together now (RTL4) 363.000
14. Voetbal CL NB (SBS6) 359.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 353.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. SBS6 / 12.6%
3. RTL4 / 11.3%
4. NPO2 / 7.3%
5. RTL5 / 4.0%


6. NET5 / 3.6%
7. RTL8 / 3.2%
8. NPO3 / 2.9%
9. Vero / 2.8%
10. RTL7 / 2.1%


11. FS1 / 2.5%
12. SBS9 / 1.8%
13. Eurosp / 1.5%
14. FOX / 1.3%
15. RTLZ / 1.3%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,1%
2. Talpa TV 20,8%
3. RTL Nederland 20,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen