SBS 6 verslaat RTL 4 met tattooshow André Hazes


De kijkcijfers van dinsdag 25 augustus 2020 (SKO)

De spijt-van-mijn-tattoo-show van André Hazes jr. is dinsdagavond best aardig van start gegaan. Er keken om half negen 478.000 kijkers (9 procent) naar de uitzending op SBS 6, genoeg om concurrent RTL 4 te verslaan. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het Hazes-programma Getekend voor het Leven wist meer kijkers te boeien dan de herhaling van Uitstel van Executie op RTL 4, die goed was voor 443.000 kijkers (9 procent). Volgende week is RTL echter wakker.

Over een week brengt RTL 4 op hetzelfde tijdstip de première van Frank & Rogier Checken In, het eerste RTL-programma van het voormalige SBS-duo Frank Jansen en Rogier Smit. Dan krijgt Hazes het mogelijk een tikkie lastiger.

Om half tien wist SBS 6 de concurrent níet te passeren. Het nieuwe Herman den Blijker en Annemarie van Gaal-programma Crisis in de Tent kwam uit op 514.000 kijkers (11 procent), waar Ik Weet Er Alles Van VIPS er 657.000 (14 procent) had.

Op de late avond werd RTL 4 op de hielen gezeten door SBS 6: Jinek trok 608.000 kijkers (15 procent), terwijl Hart van Nederland er 592.000 (15 procent) had.

Niet RTL 4 of SBS 6, maar de publieke omroep was heer en meester op prime time. NPO 2’s De Slimste Mens ging aan kop met 1,6 miljoen kijkers (31 procent) en Nieuwsuur trok erna 733.000 kijkers (15 procent).

NPO 1 pakte zilver met de combinatie Opsporing Verzocht (829.000 kijkers en 16 procent) en Opgelicht (944.000 en 20 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Equalizer: 462.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Je zal het maar hebben: 285.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Station 19: 252.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Double Jeopardy: 226.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Douane in Actie: 217.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts Premier League: 131.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Ik weet er alles van (795.000), RTL Boulevard (771.000), Editie NL (702.000), Zes uur nieuws (560.000), Nederland op Film (454.000) en De Hit Kwis (440.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (767.000), Jinek (608.000), Hart van Nederland (592.000) en Journaal laat (507.000) het meest in trek. Shownieuws haalde met 388.000 kijkers geen top 25-plaats.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en NPO 2 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.685.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.644.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.113.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.101.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.077.000


06. Opgelicht (NPO1) 944.000
07. Opsporing Verzocht (NPO1) 829.000
08. Ik weet er alles van (RTL4) 795.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 771.000
10. Op1 (NPO1) 767.000


11. Nieuwsuur (NPO2) 733.000
12. Editie NL (RTL4) 702.000
13. Ik weet er alles van vips (RTL4) 657.000
14. Jinek (RTL4) 608.00
15. Hart van Nederland (SBS6) 592.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.0%
2. RTL4 / 15.7%
3. NPO2 / 12.8%
4. SBS6 / 9.4%
5. Vero / 6.7%


6. RTL5 / 4.0%
7. NET5 / 3.8%
8. NPO3 / 3.6%
9. RTL8 / 3.0%
10. RTL7 / 2.4%


11. Ziggo / 1.6%
12. TLC / 1.4%
13. Discov / 1.1%
14. BBC / 0.9%
15. Comedy / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,4%
2. RTL Nederland 25,1%
3. Talpa TV 20,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: William Rutten, SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen