SBS 6 na drie jaar weer eens avondmarktleider
De kijkcijfers van zondag 23 augustus 2020 (SKO)
De Champions League-finale die Bayern München met 0-1 heeft gewonnen van Paris Saint-Germain was zondagavond heer en meester op prime time: er keken 1,6 miljoen mensen (31 procent) naar het verslag op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dankzij de voetbalfinale was SBS 6 de meest bekeken tv-zender van de avond met een marktaandeel van 21 procent. De laatste keer dat de zender avondmarktleider was, was op zaterdag 5 augustus 2017, toen ook voetbal te zien was.
SBS 6 wist op die zomeravond 999.000 kijkers te boeien met de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal en daarmee lukte het de zender om de avond te winnen van NPO 1 en RTL 4.
Dat lukte gisteren dus ook. De voetbalfinale overtrof de Caroline Tensen-show Eén tegen 50 met 1,1 miljoen kijkers (22 procent) op RTL 4. Na Caroline stortte de zender in tot 639.000 kijkers (12 procent) voor Love is in the Air.
NPO 1 moest genoegen nemen met brons voor de dubbele finale-aflevering van The Great British Bake-Off, goed voor 886.000 kijkers (17 procent) en 839.000 kijkers (16 procent).
Verder keken de meeste mensen naar NPO 2’s Zomergasten, namelijk 492.000 (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 8 scoorde met CSI: 177.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Verliefd op Ibiza: 171.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 171.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Point Break: 149.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Wrath of the Titans: 139.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Dierenkliniek UK: 125.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (981.000), RTL Boulevard (495.000), vtwonen (455.000) en De Hit Kwis (440.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (747.000), Shownieuws (416.000), Iedereen had het erover (367.000) en Op de vrouw af (294.000) het meest in trek.
SBS 6 avondmarktleider
SBS 6 was avondmarktleider met een marktaandeel van 21 procent, NPO 1 pakte zilver met 18 procent en RTL 4 brons met 15 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.815.000 02. PSG – Bayern München (SBS6) 1.625.000 03. Een tegen 50 (RTL4) 1.110.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 981.000 05. Studio Sport (NPO1) 923.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. SBS6 / 21.2% 2. NPO1 / 17.6% 3. RTL4 / 14.8% 4. NPO2 / 7.7% 5. NPO3 / 3.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Talpa TV 29,5% 2. Publieke Omroep 29,1% 3. RTL Nederland 22,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS