SBS 6′ Lingo voor tweede keer langs NPO 1’s Hit Kwis


De kijkcijfers van woensdag 5 augustus 2020 (SKO)

De Jan Versteegh-quiz Lingo op SBS 6 heeft woensdagavond voor de tweede keer de Kees Tol-quiz De Hit Kwis op NPO 1 verslagen. Het gaat om 306.000 kijkers (10 procent) versus 294.000 kijkers (10 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is een zeldzaamheid dat het kleine SBS 6 ’s avonds meer kijkers weet te boeien dan ’s lands grootste zender NPO 1. Het toont aan dat Kees Tol en Romy Monteiro met De Hit Kwis dé zomerflop van 2020 hebben afgeleverd.

De Hit Kwis, dat nu anderhalve week onderweg is, zal vanwege deze slechte kijkcijfers echt nooit meer terugkeren op televisie. Het is al een prestatie dat er een tweede uitzendweek is gekomen.

Door naar prime time: De Slimste Mens pakt goud met 1,2 miljoen kijkers (30 procent). Nieuwsuur deed het daarna ook bovengemiddeld goed met 766.000 kijkers (22 procent). Beide programma’s waren winnaar in hun tijdslot.

De meest bekeken alternatieven om half negen waren Het Beste van Heel Holland Bakt met 686.000 kijkers (17 procent) op NPO 1, Het Beste van Toppop met 515.000 kijkers (13 procent) op NPO 3 en Steenrijk Straatarm met 313.000 kijkers (8 procent) op SBS 6.

Om half tien waren dat Foodtruck Gezocht met 490.000 kijkers (14 procent) op NPO 1 en Britain’s Got Talent met 325.000 kijkers (10 procent) op RTL 4.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Steenrijk Straatarm: 313.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met US Marshals: 264.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Inter Milan – Getafe: 246.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 187.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Zomerhitte: 145.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Fault in our stars: 111.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (949.000), EenVandaag (858.000), Half acht nieuws (842.000), Ik weet er alles van (581.000), RTL Boulevard (560.000), Editie NL (497.000), Lingo (306.000) en De Hit Kwis (294.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (938.000), Journaal laat (701.000), Hart van Nederland (563.000) en Shownieuws (406.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.470.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.203.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 949.000
04. Op1 (NPO1) 938.000
05. EenVandaag (NPO1) 858.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 842.000
07. Nieuwsuur (NPO2) 766.000
08. Journaal laat (NPO1) 701.000
09. Beste van Heel Holland Bakt (NPO1) 686.000
10. Ik weet er alles van (RTL4) 581.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 563.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 560.000
13. Het beste van Toppop (NPO3) 515.000
14. Editie NL (RTL4) 497.000
15. Foodtruck Gezocht (NPO1) 490.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.3%
2. RTL4 / 12.6%
3. NPO2 / 11.9%
4. SBS6 / 8.3%
5. Vero / 5.6%


6. NPO3 / 4.7%
7. RTL7 / 4.4%
8. RTL5 / 3.7%
9. NET5 / 3.3%
10. RTL8 / 2.6%


11. Discov / 1.7%
12. TLC / 1.4%
13. RTLZ / 1.2%
14. BBC / 1.1%
15. N.geog / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,9%
2. RTL Nederland 23,3%
3. Talpa TV 18,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO, SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen