SBS 6 langs Caroline Tensen met We Want More-finale
De kijkcijfers van zondag 16 augustus 2020 (SKO)
Het is SBS 6 zondagavond gelukt om zijn grote commerciële concurrent RTL 4 te verslaan. De grote finale van We Want More was het enige programma dat op prime time meer dan een miljoen kijkers wist te boeien, namelijk 1,007 miljoen (21 procent). Daarmee deed de show van Johnny de Mol en Wendy van Dijk het beter dan de Caroline Tensen-hit Eén tegen 50 op RTL 4. Daar keken op hetzelfde moment 951.000 mensen (19 procent) naar, blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.
Fadozangeres Iris Feijen is uitgeroepen tot de winnares van We Want More. Samen met haar gitarist Tiago versloeg zij in de finale nipt haar medefinalisten Silver en Ricardo. Ze won maar liefst 100.000 euro.
Al met al heeft SBS 6 een erg goed weekend achter de rug. Op vrijdag en zaterdag trok de zender veel bekijks met de kwartfinales van de Champions League.
Gedurende de tweede helft van de We Want More-finale wist RTL 4 met Love is in the Air overigens 651.000 kijkers (14 procent) te boeien.
NPO 1 was de nummer drie op prime time met de Britse tv-avond bestaande uit The Great British Bake-Off (939.000 kijkers en 19 procent) en The Great British Sewing Bee (493.000 kijkers en 11 procent).
Verder was NPO 2’s Zomergasten het meest in trek met 541.000 kijkers (12 procent).
In de middag keken er veel mensen naar de Formule 1 van Spanje, namelijk 1,2 miljoen mensen (42 procent). Over de hele zondag gezien trok alleen het Achtuurjournaal meer bekijks.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- RTL 7 scoorde met Sevilla – Man United: 425.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Promenade: 257.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 238.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 168.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Dierenkliniek UK: 143.000 kijkers,
- Veronica scoorde met 300: Rise of an Empire: 118.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Studio Sport (952.000), Half acht nieuws (764.000), RTL Boulevard (399.000), De Hit Kwis (398.000) en vtwonen (375.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1 miljoen), Shownieuws (527.000), Andere Tijden Sport (414.000) en Iedereen had het erover (261.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 16 procent en RTL 4 brons met 14 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.964.000 02. Autosport F1 GP ESP (Ziggo) 1.178.000 03. Hart van Nederland (SBS6) 1.040.000 04. We Want More (SBS6) 1.007.000 05. Studio Sport (NPO1) 952.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 18.5% 2. SBS6 / 16.3% 3. RTL4 / 14.4% 4. NPO2 / 9.4% 5. RTL7 / 4.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 31,9% 2. Talpa TV 25,1% 3. RTL Nederland 24,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: William Rutten, SBS