RTL 4 scoort nog steeds horrorcijfers tijdens lockdown


De kijkcijfers van dinsdag 4 augustus 2020 (SKO)

RTL 4 scoort tijdens zijn huidige lockdown – deze hele zomer is vanaf 20.30 uur een herhalingencarrousel te zien bij de zender – nog steeds baggercijfers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is voor de eerste keer in de geschiedenis dat RTL 4 in de zomer zó’n heftige klap heeft gekregen. Vroeger bleven de mensen nog wel hangen als het herhalingenbandje werd ingestart, maar tegenwoordig zappen ze echt massaal weg. Dat leidt tot scores onder de 200.000 kijkers.

Ook gisteren zette RTL 4 weer zo’n horrorscore neer: om 21.30 uur kwam Five Days Inside uit op een huiveringwekkend slechte 193.000 kijkers (5,1 procent). Uitstel van Executie trok direct ervoor 329.000 kijkers (7,6 procent). Ter vergelijking: de actuele vooravondprogramma’s van RTL 4 scoorden een gemiddeld marktaandeel van 22 procent.

De meeste mensen kozen op prime time voor NPO 2, waar De Slimste Mens 1,2 miljoen kijkers (27 procent) scoorde. Nieuwsuur trok erna 710.000 kijkers (18 procent).

Het zilver is voor de NPO 1-combinatie Hello Goodbye (1,1 miljoen en 26 procent) en De Spelshow (944.000 en 24 procent).

Het brons is voor NPO 3, dankzij het door 341.000 mensen (9 procent) bekeken Down The Road.

Pas op de vierde plek volgt RTL 4.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Paleis voor een Prikkie: 300.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Fugitive: 282.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Londen Heathrow: 219.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Station 19: 198.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Dying of the Light: 197.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Trots en Verlangen: 134.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (867.000), Half acht nieuws (835.000), Ik weet er alles van (696.000), RTL Boulevard (513.000), Editie NL (503.000), Zes uur nieuws (344.000) en De Hit Kwis (340.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Journaal laat (813.000), Hart van Nederland (626.000), De Windsors (534.000), Shownieuws (400.000) en het late RTL Nieuws (251.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, NPO 2 pakte zilver met 12 procent en RTL 4 brons met bijna 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.626.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.192.000
03. Hello Goodbye (NPO1) 1.139.000
04. Op1 (NPO1) 1.009.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.003.000


06. De Spelshow (NPO1) 944.000
07. EenVandaag (NPO1) 867.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 835.000
09. Journaal laat (NPO1) 813.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 710.000


11. Ik weet er alles van (RTL4) 696.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 626.000
13. De Windsors (NPO2) 534.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 513.000
15. Editie NL (RTL4) 503.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.5%
2. NPO2 / 12.1%
3. RTL4 / 11.6%
4. SBS6 / 7.9%
5. Vero / 5.5%


6. RTL5 / 4.9%
7. NPO3 / 4.3%
8. NET5 / 3.6%
9. RTL7 / 3.1%
10. RTL8 / 2.4%


11. Discov / 1.4%
12. BBC / 1.1%
13. Comedy / 1.1%
14. FOX / 0.9%
15. N.geog / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 43,9%
2. RTL Nederland 22,0%
3. Talpa TV 17,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen