Oei: De 5 Uur Show nog verder richting 100.000-grens


De kijkcijfers van woensdag 19 augustus 2020 (SKO)

De nieuwe 5 Uur Show van SBS 6 is hard op weg naar de tv-afdeling ‘gerommel in de marge’. Na 200.000 en 167.000 kijkers, zakte presentatrice Brecht van Hulten gisteren naar 127.000 kijkers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Van de bijna anderhalf miljoen mensen die tussen vijf en zes uur ’s middags voor de buis zitten, kiest slechts 9 procent voor De 5 Uur Show. En dat terwijl er op dat uitzendmoment momenteel geen andere actuele programma’s te zien zijn.

De grootste punt van de vijfuurtaart, namelijk 21 procent, ging gisteren naar NPO 1. Daar trok Langs De Rijn 306.000 kijkers. De commerciële concurrent RTL 4 scoorde met Het Spaanse Dorp: Polopos 128.000 kijkers (9 procent).

De publieke omroep pakte ook goud op prime time. De Slimste Mens ging aan kop met 1,3 miljoen kijkers (27 rpocent), waarna Nieuwsuur er 419.000 (9 procent) overhield.

Het zilver gaat naar SBS 6 dankzij de halve finale tussen Olympique Lyon en Bayern München in de Champions League, goed voor 918.000 kijkers (20 procent).

De thema-avond over kanker van NPO 1 volgt pas daarna. André Staat Op zette 763.000 kijkers (17 procent) neer en Nederland Staat op tegen Kanker trok aansluitend 750.000 kijkers (16 procent).

Verder was NPO 3’s Het Beste van Toppop het meest in trek met 474.000 kijkers (10 procent) op NPO 3.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 4 scoorde met Briljant: 446.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hidden Figures: 271.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 219.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Bad Company: 190.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Wolves: 180.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Mr. Deeds: 37.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half acht nieuws (994.000), EenVandaag (886.000), Ik weet er alles van (775.000), RTL Boulevard (674.000), Editie NL (590.000) en De Hit Kwis (386.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (900.000), Jinek (609.000), Journaal laat (519.000), Hart van Nederland (422.000) en de voetbalnabeschouwing (411.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 14 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.687.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.271.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.088.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 994.000
05. Olympique Lyon – Bayern (SBS6) 918.000


06. Op1 (NPO1) 900.000
07. EenVandaag (NPO1) 886.000
08. Ik weet er alles van (RTL4) 775.000
09. André staat op (NPO1) 763.000
10. Nederland staat op tegen kanker (NPO1) 750.000


11. Ik weet er alles van VIPS (RTL4) 690.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 674.000
13. Jinek (RTL4) 609.000
14. Editie NL (RTL4) 590.000
15. Journaal laat (NPO1) 519.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.6%
2. RTL4 / 16.4%
3. SBS6 / 13.6%
4. NPO2 / 9.3%
5. NET5 / 5.1%


6. NPO3 / 4.6%
7. RTL5 / 4.0%
8. Vero / 3.5%
9. RTL7 / 2.6%
10. RTL8 / 1.7%


11. Ziggo / 1.5%
12. RTLZ / 1.4%
13. TLC / 1.3%
14. Discov / 1.3%
15. SBS9 / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,5%
2. RTL Nederland 24,7%
3. Talpa TV 23,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Ali B is terug in het land: moeten de paparazzi op hem jagen of hem met rust laten?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen