Lang Leve De Liefde geen tv-hit: ‘Maar is fantastisch!’


De kijkcijfers van donderdag 13 augustus 2020 (SKO)

Lang Leve De Liefde doet het niet verkeerd in de vooravond van SBS 6, maar een echte hit is het met zo’n 8 procent marktaandeel ook weer niet. Het programma verdient echter wel alle aandacht, vindt de bekende techjournalist Daniël Verlaan van RTL. Hij is helemaal verzot op de datingshow van de concurrent en wijst zijn volgers op het programma. “Ik heb een nieuwe hobby: Lang Leve de Liefde kijken“, aldus de journalist, die de datingshow terugkijkt via de online videodienst Kijk.

Waarom is hij zo fan van Lang Leve De Liefde? “Het is een datingprogramma waarin mensen minimaal 24 uur met elkaar in een huis wonen, en je ziet vooral boomers die aangeschoten aan dirty talk doen of ruzie maken. Het is zo cringy dat het fysiek pijn doet – fantastisch.

Hij wijst zijn volgers op het volgende fragment:

Lang Leve De Liefde scoorde met 339.000 kijkers (8 procent) bijna even goed als De Hit Kwis, de enige NPO 1-titel die SBS-cijfers scoort. Daar keken tegelijkertijd 371.000 mensen (12 procent) naar.

Prime time

Door naar prime time: daar was De Slimste Mens weer het meest in trek met 1,4 miljoen kijkers (31 procent) en aansluitend was ook Nieuwsuur de winnaar van zijn tijdslot met 788.000 kijkers (19 procent).

Op de tweede plek volgt NPO 1 met de combinatie Mindf*ck Caribbean (639.000 en 15 procent) en Quiz met ballen (769.000 en 19 procent).

Daarna volgt NPO 3’s Keuringsdienst van Waarde met 345.000 kijkers (8 procent), gevolgd door de film Journey 2: The Mysterious Island met 325.000 kijkers (8 procent) op SBS 6.

RTL 4 zit dus niet bij de top vier.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 4 scoorde met Britain’s Got Talent: 302.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Deurwaarders: 223.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Momentum: 219.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 198.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Magnum PI: 155.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Sex and the City 2: 133.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half acht nieuws (982.000), EenVandaag (912.000), Ik weet er alles van (687.000), RTL Boulevard (539.000), Editie NL (458.000) en De Hit Kwis (371.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (755.000), Hart van Nederland (617.000), Journaal laat (555.000) en Shownieuws (371.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.653.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.366.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.066.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 982.000
05. EenVandaag (NPO1) 912.000

06. Nieuwsuur (NPO2) 788.000
07. Quiz met ballen (NPO1) 769.000
08. Op1 (NPO1) 755.000
09. Ik weet er alles van (RTL4) 687.000
10. Mindf*ck Caribbean (NPO1) 639.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 617.000
12. Journaal laat (NPO1) 555.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 539.000
14. Editie NL (RTL4) 458.000
15. De Hit Kwis (NPO1) 371.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.2%
2. RTL4 / 12.3%
3. NPO2 / 12.0%
4. SBS6 / 9.0%
5. RTL5 / 4.4%

6. NPO3 / 4.2%
7. RTL8 / 3.7%
8. NET5 / 3.4%
9. RTL7 / 3.4%
10. FS1 / 3.0%


11. NET5 / 3.0%
12. Ziggo / 2.1%
13. Discov / 1.8%
14. RTLZ / 1.4%
15. FOX / 1.2%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,4%
2. RTL Nederland 23,8%
3. Talpa TV 16,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen