Kijkcijfers SBS 6 zakken in door Champions League


De kijkcijfers van vrijdag 7 augustus 2020 (SKO)

De verhuizing van de Champions League van mannenzender Veronica naar familiezender SBS 6 is vooralsnog niet zo’n groot succes. Het tv-station ziet zijn kijkcijfers inzakken door de komst van het voetbal. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De vrijdagavondshow We Want More is deze zomer de enige goed scorende titel van SBS 6: er keken de laatste zeven weken gemiddeld 835.000 mensen naar. Op dezelfde plek trok de Champions League gisteren 552.000 kijkers (16 procent).

Voor die dik een half miljoen kijkers voor de wedstrijd Manchester City – Real Madrid, die werd gepresenteerd door Hélène Hendriks en geanalyseerd door Johan Derksen en Wim Kieft, rommelt SBS 6 met zijn succesvolste zomertitel.

De laatste twee afleveringen van We Want More zijn deze en volgende week niet op vrijdag-, maar op zondagavond te zien. Hopelijk voor SBS 6 verhuizen alle kijkers mee.

SBS 6 was de nummer drie op prime time, na NPO 2 en NPO 1. Die zenders gingen aan kop dankzij De Slimste Mens (1,1 miljoen en 28 procent) en Ik vertrek (622.000 en 16 procent).

Om half tien trokken beide stations veel minder kijkers: Nieuwsuur trok 549.000 kijkers (16 procent) naar NPO 2, Op Vrijdag trok 505.000 kijkers (15 procent) naar NPO 1.

De nummer vier op prime time was RTL 4 met Het Beste van 10 Jaar The Voice of Holland, goed voor 406.000 kijkers (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Reizen Waes: 234.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 212.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 155.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Douane in Actie: 155.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Pulp Fiction: 119.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Miami Supercops: 109.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (891.000), EenVandaag (877.000), Half acht nieuws (844.000), RTL Boulevard (417.000), Editie NL (368.000), Zes uur nieuws (327.000) en De Hit Kwis (315.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (774.000), Journaal laat (704.000), Hart van Nederland (467.000) en Shownieuws (332.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.268.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.087.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 891.000
04. EenVandaag (NPO1) 877.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 844.000


06. Op1 (NPO1) 774.000
07. Journaal laat (NPO1) 704.000
08. Ik Vertrek (NPO1) 622.000
09. Manchester City – Real Madrid (SBS6) 552.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 549.000


11. Op Vrijdag (NPO1) 505.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 467.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 417.000
14. Beste van The Voice (RTL4) 406.000
15. Editie NL (RTL4) 368.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.4%
2. RTL4 / 13.0%
3. SBS6 / 11.7%
4. NPO2 / 10.2%
5. RTL8 / 4.0%


6. RTL5 / 3.8%
7. NPO3 / 3.5%
8. NET5 / 3.4%
9. Vero / 3.2%
10. RTL7 / 2.9%


11. Ziggo / 2.5%
12. Discov / 1.7%
13. SBS9 / 1.4%
14. TLC / 1.1%
15. Eurosp / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,1%
2. RTL Nederland 23,7%
3. Talpa TV 19,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen