Eva Jinek ook na comeback in schaduw van Op1


De kijkcijfers van donderdag 20 augustus 2020 (SKO)

Het is Eva Jinek in haar eerste seizoen niet gelukt om concurrent Op1 te verslaan, maar ze blijft strijdvaardig: ze wil dit seizoen wél de grotere partij worden. Vooralsnog lukt dat niet erg, want Jinek blijft in deze eerste uitzendweek het onderspit delven. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Jinek, waar gisteren 636.000 mensen (20 procent) naar keken, heeft er nu vier afleveringen op zitten. Daar keken gemiddeld 640.000 mensen (18 procent) naar, een voorzichtige score.

Concurrent Op1 deed het, ondanks het iets latere uitzendtijdstip, een stuk beter. Daar kijken deze week tot nu toe gemiddeld 984.000 kijkers (20 procent) naar.

Nóg een talkshow waar deze week veel over is bericht: De 5 Uur Show op SBS 6. Na 200.000, 167.000 en 127.000 kijkers is de kijkcijferdaling daar tot een eind gekomen: er keken gisteren 140.000 mensen (10 procent) naar.

De Slimste Mens was weer dominant op prime time met ditmaal 1,4 miljoen kijkers (33 procent) op NPO 2. Nieuwsuur trok erna 648.000 kijkers (16 procent).

Het zilver op prime time is voor RTL 4 dankzij Ik Weet Er Alles Van VIPS, waar 729.000 mensen (18 procent) naar keken. Daaraan voorafgaand trok Iedereen Had Het Erover slechts 390.000 kijkers (9 procent).

Het brons gaat naar de NPO 1-combinatie Mindf*ck Caribbean (569.000 kijkers en 14 procent) en Quiz met Ballen (598.000 kijkers en 15 procent).

Verder keken de meeste mensen naar NPO 3’s Sergio en Axel van de kaart, goed voor 302.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 5 scoorde met Deurwaarders: 258.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 244.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Central Intelligence: 233.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Silence of the Lambs: 230.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Sweet Home Alabama: 203.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Magnum PI: 176.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half acht nieuws (896.000), EenVandaag (874.000), Ik weet er alles van (702.000), RTL Boulevard (560.000), Editie NL (520.000) en De Hit Kwis (424.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (755.000), Jinek (636.000), Journaal laat (582.000), Hart van Nederland (542.000) en Shownieuws (323.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en NPO 2 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.603.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.397.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.006.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 896.000
05. EenVandaag (NPO1) 874.000


06. Op1 (NPO1) 755.000
07. Ik weet er alles van VIPS (RTL4) 729.000
08. Ik weet er alles van (RTL4) 702.000
09. Nieuwsuur (NPO2) 648.000
10. Jinek (RTL4) 636.000


11. Quiz met ballen (NPO1) 598.000
12. Journaal laat (NPO1) 582.000
13. Mindf*ck Caribbean (NPO1) 569.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 560.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 542.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.6%
2. RTL4 / 16.7%
3. NPO2 / 11.9%
4. SBS6 / 8.2%
5. RTL5 / 4.9%


6. RTL8 / 4.5%
7. RTL7 / 4.3%
8. NPO3 / 4.0%
9. NET5 / 3.8%
10. Vero / 3.3%


11. Discov / 1.6%
12. BBC / 1.5%
13. RTLZ / 1.3%
14. SBS9 / 1.2%
15. FOX / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,5%
2. RTL Nederland 30,4%
3. Talpa TV 16,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen