Er kijkt geen hond televisie op zaterdagavond

Geplaatst op zo 02 aug 2020 om 7:40


De kijkcijfers van zaterdag 1 augustus 2020 (SKO)

Er kijkt op zaterdagavond al weken echt geen hond naar de televisie. Het aanbod is om te huilen, dus laat men de televisie massaal uit. Zo ook gisterenavond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Richard Groenendijk-quiz Hard Spel was de winnaar op prime time met 729.000 kijkers (21 procent) op NPO 1. Daaraan voorafgaand trok TV Toppers met Anita Witzier nét iets minder kijkers, namelijk 707.000 (22 procent). De concurrentie bleef op afstand.

Naast deze NPO 1-titels waren er alleen maar herhalingen op televisie. Het meest bekeken alternatief was RTL 4 met de combinatie All Together Now (510.000 kijkers en 15 procent) en Praat Nederlands Met Me (373.000 kijkers en 11 procent).

Het brons is voor NPO 2 dankzij de 410.000 kijkers (12 procent) voor Nieuwsuur. The Typist trok erna 340.000 kijkers (11 procent). Verder keken de meeste mensen naar Instinct met 319.000 kijkers (10 procent) op Net5.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met De Beste Liedjes Van: 302.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van hier: 188.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met El Embarcadero: 138.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Terminator 3: 132.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Ghostbusters: 125.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 121.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (703.000), Zesuurjournaal (667.000), We zijn er bijna (526.000), RTL Boulevard (473.000), EenVandaag (468.000) en Blauw Bloed (341.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Mijn Sportzomer (592.000), Hart van Nederland (487.000), Studio Sport (464.000) en Shownieuws (427.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.370.000
02. Hard Spel (NPO1) 729.000
03. TV Toppers (NPO1) 707.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 703.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 667.000


06. Mijn Sportzomer (NPO1) 592.000
07. Autosport F1 GP GBR KW (Ziggo) 584.000
08. We zijn er bijna (NPO1) 526.000
09. All together now (RTL4) 510.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 487.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 473.000
12. EenVandaag (NPO1) 468.000
13. Studio Sport (NPO1) 464.000
14. Shownieuws (SBS6) 427.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 410.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.6%
2. RTL4 / 13.7%
3. SBS6 / 9.0%
4. NPO2 / 8.2%
5. NET5 / 5.4%


6. RTL5 / 3.9%
7. Vero / 3.6%
8. RTL7 / 3.2%
9. NPO3 / 2.9%
10. RTL8 / 2.5%


11. Ziggo / 2.4%
12. FS1 / 1.6%
13. RTLZ / 1.5%
14. FOX / 1.4%
15. BBCfirst / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,7%
2. RTL Nederland 23,3%
3. Talpa TV 18,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNNVARA








47 Reacties op “Er kijkt geen hond televisie op zaterdagavond”


  1. Piet

    Wat wil je ook met dit mooie weer zit je natuurlijk niet binnen, dan kunnen ze dit soort leuke programma,s beter in de herfst doen .

  2. Henkie

    Veel populaire Youtubers hebben tegenwoordig meer kijkers dan veel RV programma’s. B.v. Nederland’s meest populaire YoutuberEnzoKnol haalt vaak rond de 500.000 views met uitschieters boven het miljoen.

    Dat is een twintiger met amper budget die meer kijkers heeft dan aantal programma’s met hele redactie en allerlei ander betaalde bobo’s.

    Het illustreert dat mensen (kinderen?) wél willen kijken, maar liever naar een jongeman die zijn dagelijkse bezigheden filmt, dan het TV aanbod.

    Ook StukTV, het tweede grootste YouTube kanaal van Nederland, die niet elke dag video’s plaatst dan Enzo Knol haalt veel meer kijkers, vaak rond de 700k met uitschieters naar beneden en boven.

  3. bastiaan

    Zo, Hard Spel ineens flink naar boven met meer
    dan 20% MA. Richard doet ‘t leuk!

  4. Hoe nu verder met RTL

    NPO, wat een kwaliteit

    Talpa, mooi stabiel op deze warme zaterdagavond

    RTL, zelfs achter de desk bij BLVD is het armoe. Allemaal kopie/plak/jatwerk

  5. WEST*

    Niemand is verplicht tv te kijken , we hebben ook nog Radio uitzendingen ,en die zijn de moite waard geluisterd te worden en de VPRO is er straks om dig tijd 10.00.00 uur op radio 1 met OVT en… natuurlijk de tip van de vakantieman

    Ja wij hebben nog een nostalgische radio uit 1955 met buizen en 4 knoppen
    ja die moet je wel met de hand aanzetten want toen hadden ze nog geen AB
    Op de verlichte schaal staat wel HILVERSUM 1 maar is gewoon hetzelfde als radio 1

    NOU DAT WODT DUS EEN OCHTENDJE VPRO

  6. 🗣(wordt vast verwijderd...)

    Gunoten van Ted.
    TLP wederom 3de….
    Veronica andermaal beter!

  7. WEST*

    @ EN ZOEK DE FOUTEN KUNT U NOG MEEDINGEN VOOR EEN GRATIS RONDLEIDING OP HET MEDIAPARK LANG DE GEBOUWEN

  8. Walter

    Het is zo ver! Vanavond dames en heren, 21.15
    @npo3
    ZomerPromenade. Niet de echte. (Rechttegenover grachtengordelfavoriet Zomergasten.) #PROMENADE
    ——
    Ik kan niet wachten.

  9. WEST*

    zijn toch mooie cijfers hoor voor RTL en Talpa Wou dat ik zoveel klanten per dag had plus het distributiegeld per dag !

  10. Eva

    Van SBS blijft niets meer over,zakken steeds verder naar de afgrond.

  11. WEST*

    HETE ZOMERS KOUDE WINTERS dat hebben we toch geleerd op school ,is t niet ?
    Dus bij 30 graden onder nul hebben RTL -TALPA topcijfers

  12. Tycho Graagnat

    ‘Er kijkt geen hond televisie op zaterdagavond’
    Jawel Netflix ( Of Canvas)

  13. Zomaar

    @ WEST*
    inclusief deze valkuil?
    zo 02 aug 2020 om 8:50

  14. AxelF

    Tebbie dat mooi geflikt he.

  15. Jan droplol

    Snap nooit waar mensen zich druk om maken als het om kijkcijfers gaat. Het interesseert de kijker toch ook geen moer hoeveel pakken D,Egberts koffie AH verkoopt ? Of dat er minder tv`s zijn verkocht bij Philips Eindhoven

    En stel, dat RTL nog minder kijkers heeft ook in het winterseizoen en niet hoger komt dan 250.000 kijkers maximaal , is dat dan erg ? Als dat het einde van RTL Nederland is, komt er wel weer iets anders !

  16. Bart

    @Henkie YouTubers/influencers is een tijdelijk gebeuren. Met name populair bij minderen. Deze hype waait weer over.

  17. robb

    Klopt honden kijken ook geen televisie ,maar mensen wel en nog best veel voor een zomer avond , alle andere platvormen zitten hier niet bij .

  18. Huismaker

    Ze kijken wel. Ook op zaterdagavond naar:
    Netflix
    Youtube
    Themazenders
    Sportzenders (Eurosport, Ziggo, Foxsports)
    Blijkbaar kunnen de kijkkastjes die niet aan.

  19. J. Bloemheuvel

    De Nederlandse televisie is er NIET voor
    het kijkerspubliek maar uitsluitend en
    alleen om een stelletje kanslozen in de
    echte wereld het idee te geven dat zij
    wat doen voor hun geld en omdat geen
    enkele echte werkgever zit te wachten
    op een stelletje narcisten van de bovenste
    plank.
    Voor velen in omroepland zie ik het werk
    bij de omroepen als een werkgelegenheids
    project omdat geen enkele echte werkgever
    zit te wachten op zulke, vaak, onbenullen.
    PAS OP:
    IK ZEG VAAK DUS NIET ALTIJD.
    (wie de schoen past trekt hem aan)
    Er zijn gelukkig nog meer medewerkers
    on omroepland die er WEL toedoen.

  20. Britt Scholte Lover

    Gisteren een dvd gekeken uit 1995 heerlijk! Genoten

  21. Teuntje

    Thanks voor Netflix Videoland en Amazone

  22. Kuis

    Het “grote” “Veronica” brengt op zaterdagavond een film uit 1984? “Ghostbusters”?

    Het budget is blijkbaar echt helemaal op bij die zender?

    Wie verwachten ze dat er nog naar DIE film kijkt, onderbroken door reclame!?!

  23. Jan droplol

    @ Kuis Ja daar snap ik ook geen barst van, wat oudbollig! Waarom zenden de commerciele TALPA – RTL tv zenders nooit de speelfilms Home alone uit ?
    of the Sound of music ? Nee , dat zie je nooit op tv ! of James Bond ?

  24. Bart

    @Huismaker Juist daar kijken ze ook naar. Het is veel meer verdeelt in deze tijd. Daar komt ook nog bij dat het beschamend is waar de 3 grote zenders in Nederland mee aan durven komen op notabene de zaterdagavond.

    Zelf gisteren heerlijk geluisterd naar Podcasts, Dit was de Radio maand Juli met Arjan Snijders, Harm Edens en Ron Vergouwen, Jensen zomerspecial 5 en VPRO Marathoninterview met Midas Dekkers. Heerlijk tot laat nog warm, korte broek, koptelefoon op. Top avond!

  25. Bart

    @Kuis Dat komt niet door Veronica maar door Talpa die minder investeert in Veronica dan in SBS6. Deze zender heeft ook niets te maken met vroegere Veronica (bij de publieke omroep en later bij RTL en MTV). SBS en nu dan Talpa mag slechts de naam gebruiken. Waarom ze dat nog doen is werkelijk een raadsel want Veronica is nog nooit zo niet Veronica als nu.

  26. Jasper

    Gelukkig blijkt steeds vaker dat Nederland niet meer zit te wachten op extreem linkse hersenspoelingen en indoctrinatie van de staatsomroep of verdere debilisering van de commercieelen. Op you-tube is Goddank meer waardevolle content te vinden dan bij dit soort corrupte zendgemachtigden.
    De vraag blijft waarom je de hele Nederlandse bevolking nog steeds laat bloeden voor een zogenaamd dienstverlenend overheidsapparaat waar geen hond gebruik van wil maken.

  27. JobF

    Veronica is gewoon de 5e zender van NL kwa marktaandeel de laatste tijd. Terwijl het op plek 8/9 staat op je tv. Sowieso doen Net5 en Veronica het beter dan RTL 5,7 en 8.

  28. JobF

    Juni 2020 bijvoorbeeld:
    NPO 1 : 25.6%
    RTL 4 : 14.4%
    SBS 6 : 9.7%
    NPO 2 : 6.7%
    Veronica : 5.3%
    NPO 3 : 4.7%
    Net5 : 4.2%
    RTL 7 : 4.2%
    RTL 5 : 3.6%
    RTL 8 : 3.2%
    SBS 9 : 1.3%
    RTL Z : 1.3%

  29. HBaz

    Gelukkig zijn er ook nog Belgische zenders. Jammer dat we hier de VTM niet kunnen ontvangen.

  30. Guttegut

    @Bart. Je kan ook neuken met een lekker wijf maar dat heb je natuurlijk al jaren niet meer gedaan. Te druk met je podcasts zeker!

  31. aammehoela

    Gisteravond onverwachts een leuke avond buitenshuis gehad oftewel na de finale FA-cup (BBC1) tv uitgezet en niet meer aangezet. Gewoon radio op de achtergrond. Met de tv buiten hebben we ’s middags ook nog wel via de Belg de wielerkoers Strade rond Siena gezien. Voor die tijd Op Vrijdag nog teruggekeken. Het is momenteel het enige leuke programma. Jammer dat dit programma zo weinig kijkers trekt. Staat blijkbaar toch verkeerd geprogrammeerd. Had beter in september/oktober kunnen worden uitgezonden.

  32. Umfufu

    Klopt.

    Want het is ZATERDAGAVOND.

  33. Peter

    Gisteren bij TV Toppers
    Zo Afrikaans jong ” ik mocht niet naar de nl
    TV kijken we moesten de NL cultuur weghouden
    Van mijn ouders”

    Dat is dus geen integratie meer heer Koolmees

    Of moet ik knielen en geldgever?

  34. Sjoerd

    Rotterdamse burgemeester maakt zich zorgen rondom en schrijft mondkapjes voor

    Vanaf 5 augustus – want tot nu toe is alles veilig!

    Of had het iets te doen met het Offerfeest!

    Wachten ontwikkeling van Rotterdam af
    Nog 12 dagen dan zien we de ontwikkeling?

    Ik wed dat ze bewust dit risiko nemen

  35. AxelF

    is wat voor de moslim.

    Borakapje.

  36. Ikke

    NPO lijkt steeds meer op staats tv. Veel praatgedoe. Daar in m.i.. tv niet voor. Dat kan op de radio. Wordt tijd dat er goede tv programma’s komen. Goed waardeloos momenteel . Wel goed op tijd te gaan slapen.

  37. Lau

    @Bart;
    Dat Youtubers wel weer overwaaienzou ik niet zo hard verkondigen.
    Zal alleen nog maar meer worden en verder ontwikkelen. Het on demand is iets wat over 10/20 jaar ook door RTL/Talpa in gebruik genomen zal moeten worden. Zoals het nu gaat, kan dan niet meer.

  38. Reptielen, Tijgers Lama's

    Eén avond zonder dierentuin en RTL komt niet meer boven de 500.000 kijkers prime time

  39. Bart

    @Guttegut Ik heb niets te klagen. Jij blijkbaar wel, aangezien je hier dagelijks alleen maar negatief aan het zeiken bent. Blijf lekker weg joh!

  40. Bart

    @Lau Ik bedoel mee de kwaliteit die je YouTubers leveren. Op deze manier houd het niet nog jaren stand. Ik bedoelde niet de on-bemand content in het algemeen.

  41. T.E.D.

    @ Henkie

    de on demand generatie kijkt vooral naar dat wat het wil, wanneer het wil. Analoge TV zal op enkele actialiteiten en must sees afsterven.

    Het is wachten tot RTL en SBS hun zender aanbod zullen beperken tot 1 hooguit 2 zenders aangevuld met on demand online content. Thats the future!

  42. T.E.D.

    Excuus, nu correct gespeld.

    De ondemandgeneratie kijkt vooral naar dat wat ze wil, wanneer ze wil. Analoge tv zal op enkele actualiteiten en mustsees afsterven.

    Het is wachten tot RTL en SBS hun zenderaanbod zullen beperken tot 1, hooguit 2 zenders aangevuld met on demand online content. That’s the future!

  43. Klaas Vaak

    Dan nog geven de kijkcijfers een vertekend beeld. De cijfers geven niet weer of die paar kijkers ook werkelijk keken of dat ze in slaap vielen.

  44. Rik

    De huidige tv is achterhaald. Er zijn andere aanbieders gekomen die interessanter zijn. Ik snap niet dat er nog adverteerders zijn die daar willen adverteren.
    Youtoep is veel toonaangevender.
    Alleen bejaarden geloven nog in lineaire tv uitzendingen.

  45. WEST*

    @Rik Als alle bejaarden geen tv zou kijken dan had RTL en TALPA geen bestaansrecht , ook zij hebben last van de vergrijzing ! Een publieke omroep zal er altijd zijn in welke vorm dan ook !

    Maar het zijn hier meestal reageerders die eerst zeggen , de jeugd kijkt niet meer
    en dan de pèe in hebben dat bejaarden tv kijken, ondanks die bejaarden leven de twee comerciele zendergroepen nog

  46. WEST*

    @ Rik nog even dit….. adverteerders zitten overal ook al is de zender nog zo klein Het zijn ijdeltuiten die overal gezien willen worden Dat was wat maanden geleden te horen op BNR

  47. Bart

    T.E.D. Lineair of niet. Dat grote scherm blijft ook in de toekomst gewoon onderdeel van de huiskamers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Ziet u een ongepaste reactie? Laat het graag weten via het mailformulier of door een reactie te plaatsen met daarin het woord "moderatie". Reacties met daarin het woord "moderatie" worden automatisch vastgehouden en zijn daardoor niet zichtbaar voor overige bezoekers.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.