Bridget Maasland blijft de zwakste schakel van RTL 4


De kijkcijfers van maandag 3 augustus 2020 (SKO)

Nog nooit eerder sloeg de titel van een quiz zó treffend op het programma zelf: De Zwakste Schakel. De show van Bridget Maasland is momenteel veruit de zwakste bouwsteen van de programmering van RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Twee vrijdagen geleden kwam de herhalingserie van De Zwakste Schakel in de plaats van Gooische Vrouwen. Die serie werd van de buis gehaald omdat er maar 200.000 mensen naar keken. Bridget heeft nu de helft.

RTL 4 doet het in de zomer al magertjes op prime time – Bureau Burgwallen trok om half tien slechts 340.000 kijkers (8 procent) – maar op de late avond is het al helemaal kommer en kwel: De Zwakste Schakel hield er gisteren om half elf slechts 132.000 (4 procent) over.

De zender wordt op de late avond aan alle kanten ingehaald, ook door de kleinere commerciële concurrent SBS 6. Die zender trok met Hart van Nederland 642.000 kijkers (18 procent) en met Shownieuws 447.000 kijkers (16 procent).

Prime time

Door naar prime time: daar was de André van Duin-show Denkend aan Holland heer en meester met 1,6 miljoen kijkers (34 procent) op NPO 1. Direct ervoor trok MAX Vakantieman 1,1 miljoen kijkers (23 procent).

NPO 2 pakte zilver dankzij het aanhoudende succes van De Slimste Mens, goed voor 1,4 miljoen kijkers (28 procent). Direct erna hield Nieuwsuur er 595.000 (13 procent) over.

De derde plek is voor de RTL 4-combinatie Married At First Sight: Second Chance (375.000 kijkers en 8 procent) en het eerdergenoemde Bureau Burgwallen.

Daarna volgt SBS 6 met de combinatie Wij Emigreren (280.000 kijkers en 6 procent) en Het Zal Mij Een Zorg Zijn (287.000 kijkers en 6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met The Client: 278.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Sluipschutters: 237.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Good Doctor: 227.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Ambassade: 195.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Next: 187.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Lord of the Rings: 174.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Half acht nieuws (979.000), Ik weet er alles van (707.000), RTL Boulevard (692.000), Editie NL (601.000), De Hit Kwis (500.000) en Zes uur nieuws (437.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Journaal laat (813.000), Hart van Nederland (642.000), Shownieuws (447.000) en het late RTL Nieuws (298.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.800.000
02. Denkend aan Holland (NPO1) 1.558.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.355.000
04. Op1 (NPO1) 1.205.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.201.000


06. MAX Vakantieman (NPO1) 1.139.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.023.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 979.000
09. Journaal laat (NPO1) 813.000
10. Ik weet er alles van (RTL4) 707.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 692.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 642.000
13. Editie NL (RTL4) 601.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 595.000
15. De Hit Kwis (NPO1) 500.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.7%
2. RTL4 / 12.2%
3. NPO2 / 10.1%
4. SBS6 / 7.7%
5. Vero / 4.9%


6. RTL5 / 4.5%
7. NET5 / 3.8%
8. NPO3 / 3.6%
9. RTL7 / 3.4%
10. RTL8 / 3.2%


11. Discov / 1.9%
12. SBS9 / 1.3%
13. BBC / 1.2%
14. TLC / 1.2%
15. FOX / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,4%
2. RTL Nederland 23,3%
3. Talpa TV 17,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen