We Want More: kurk waar SBS 6 deze zomer op drijft
De kijkcijfers van vrijdag 24 juli 2020 (SKO)
De SBS 6-show We Want More is zo’n beetje het enige nieuwe programma van álle commerciële zenders tijdens deze uitgemergelde tv-zomer en dat wordt gewaardeerd: de kijkcijfers blijven dik in orde. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. We Want More begon in juni met een historisch record: het was voor het eerst sinds de ontknoping van K2 Zoekt K3 in 2015 dat SBS 6 meer dan een miljoen kijkers wist te boeien met vrijdagavondamusement. De mooie cijfers bleven in stand.
Ook na de première bleef het programma van Johnny de Mol en Wendy van Dijk goed scoren. Het volledige overzicht ziet er als volgt uit:
- Aflevering één: 1.048.000 kijkers (20,6 procent)
- Aflevering twee: 960.000 kijkers (19 procent)
- Aflevering drie: 836.000 kijkers (18 procent)
- Aflevering vier: 815.000 kijkers (17 procent)
- Aflevering vijf: 706.000 kijkers (16 procent)
- Aflevering zes: 856.000 kijkers (20 procent)
De zesde aflevering, en tevens de eerste van drie halve finales, trok gisteren dus 856.000 kijkers (20 procent). Alleen De Slimste Mens wist op prime time meer kijkers te boeien, maar wél liet SBS 6 dus NPO 1 en RTL 4 achter zich.
De Slimste Mens kwam uit op 1,2 miljoen kijkers (26 procent), maar ook NPO 2 moest SBS 6 tijdens de tweede helft van prime time voor zich dulden: Nieuwsuur trok toen 558.000 kijkers (13 procent).
Het zilver is dus voor We Want More en SBS 6, daarna volgt op afstand NPO 1: Droomhuis Gezocht zette 686.000 kijkers (15 procent) neer en de Renze Klamer-talkshow Op Vrijdag kwam daarna uit op 417.000 kijkers (10 procent).
Het brons is voor RTL 4: Het Beste van The Voice of Holland 10 Jaar begon met 460.000 kijkers (11 procent), The Big Music Quiz trok erna 243.000 kijkers (6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Reizen Waes: 245.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts World Matchplay: 214.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Criminal Minds: 203.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Poirot: 191.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Deer Hunter: 169.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team Parate Eenheid: 90.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), EenVandaag (934.000), Zesuurjournaal (929.000), Een huis vol (774.000), RTL Boulevard (656.000), Editie NL (559.000), Zes uur nieuws (370.000), Verborgen Verleden (330.000) en Lingo (281.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (828.000), Hart van Nederland (771.000), Journaal laat (728.000) en Shownieuws (539.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 14 procent en RTL 4 brons met 12 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.648.000 02. De Slimste Mens (NPO2) 1.245.000 03. Half acht nieuws (RTL4) 1.014.000 04. EenVandaag (NPO1) 934.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 929.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.2% 2. SBS6 / 13.8% 3. RTL4 / 12.4% 4. NPO2 / 9.9% 5. RTL7 / 4.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,1% 2. Talpa TV 22,9% 3. RTL Nederland 22,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS
Foto: SBS