Tweede dag RTL 4-lockdown: er kijkt geen hond meer


De kijkcijfers van dinsdag 14 juli 2020 (SKO)

RTL 4 wordt flink gestraft door de kijker nu de zender na half negen ’s avonds in lockdown is gegaan: op prime time en op de late avond is er geen actuele programmering meer. Het optuigen van een herhalingencircus werkte nog in de tijd dat er geen Netflix was, maar inmiddels zet men echt de tv niet meer aan om voor de tweede keer naar een programma te gaan kijken. Het leidt tot zeer slechte kijkcijfers voor RTL 4: die zijn volledig ingestort nu Beau op zomervakantie is gegaan.

Waar Beau vorige week dinsdag om half tien 706.000 kijkers (16 procent) neerzette, moest de herhaling van Five Days Inside gisteren genoegen nemen met 333.000 kijkers (8 procent). RTL 4 ziet dus meer dan de helft van zijn kijkerspubliek afhaken.

Gedurende de eerste helft van prime time trok Beter Laat Dan Nooit slechts 399.000 kijkers (8 procent) en ook op de late avond is het voor de tweede dag op rij kommer en kwel: Gooische Vrouwen moest genoegen nemen met 253.000 kijkers (8 procent).

Gelukkig voor de tv-kijker is er nog altijd de publieke omroep, de enige zendergroep die wél verse tv brengt in de zomer. De NPO is dan ook heer en meester op prime time.

NPO 2 gaat aan kop dankzij 1,4 miljoen kijkers (28 procent) voor De Slimste Mens. Nieuwsuur trok erna 536.000 kijkers (12 procent).

Het zilver is voor de NPO 1-combinatie Opsporing Verzocht (1,1 miljoen en 22 procent) en De S.P.E.Lshow (1,1 miljoen en 26 procent).

De derde plek is niet voor RTL 4, maar voor SBS 6. De herhaling van Paleis voor een Prikkie was goed voor 405.000 kijkers (8 procent) en Waar is De Mol trok erna 327.000 kijkers (8 procent).

Pas op de vierde plek volgt RTL 4.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Down the road: 354.000 kijkers,
  • Veronicas scoorde met Lethal Weapon 3: 308.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Reasonable Doubt: 289.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Station 19: 238.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met My one and only: 153.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Beruchte sloppenwijken: 140.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (944.000), Ik weet er alles van (847.000), Een huis vol (841.000), RTL Boulevard (771.000) en Editie NL (614.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Journaal laat (723.000), Hart van Nederland (612.000) en Shownieuws (414.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.826.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.396.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.255.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.142.000
05. De Spelshow (NPO1) 1.135.000


06. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.106.000
07. Op1 (NPO1) 1.047.000
08. EenVandaag (NPO1) 944.000
09. Ik weet er alles van (RTL4) 847.000
10. Een huis vol (NPO1) 841.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 771.000
12. Journaal laat (NPO1) 723.000
13. Editie NL (RTL4) 614.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 612.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 536.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.4%
2. RTL4 / 13.8%
3. NPO2 / 10.4%
4. SBS6 / 8.5%
5. Vero / 5.6%


6. RTL7 / 4.5%
7. NPO3 / 4.1%
8. NET5 / 3.8%
9. RTL5 / 3.5%
10. RTL8 / 2.3%


11. SBS9 / 1.4%
12. Discov / 1.4%
13. TLC / 1.2%
14. Comedy / 1.0%
15. Spike / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,9%
2. RTL Nederland 24,1%
3. Talpa TV 19,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen