RTL 4 opent ook tweede week lockdown dramatisch


De kijkcijfers van maandag 20 juli 2020 (SKO)

De tweede week van de vier weken durende zomerlockdown van RTL 4 is erg slecht begonnen. De tv-zender zag zijn kijkcijfers maandagavond na de vooravond met meer dan de helft instorten. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Een nieuwe aflevering van de populaire Ruben Nicolai-quiz Ik Weet Er Alles Van zette om acht uur nog 718.000 kijkers (17 procent) neer, maar daarna daalden de scores rap. Op prime time kwam de zender niet boven de 310.000 kijkers uit.

Eerst trok Married At First Sight: Second Chance 305.000 kijkers (6,5 procent) en daarna kwam Bureau Burgwallen uit op 310.000 kijkers (7,1 procent). Op de late avond bleef Gooische Vrouwen steken op 194.000 kijkers (5,8 procent). Die serie wordt deze week vroegtijdig van de buis gehaald.

De meeste mensen kozen op prime time wederom voor de NPO 2-quiz De Slimste Mens, die 1,5 miljoen kijkers (30 procent) neerzette. Nieuwsuur trok erna 711.000 kijkers (16 procent).

Het zilver is voor de NPO 1-combinatie Spoorloos (876.000 kijkers en 18 procent) en Het Mooiste Meisje van de Klas (1,2 miljoen en 28 procent).

De nummer drie is niet RTL 4 of SBS 6, maar Veronica met 348.000 kijkers (8 procent) voor de film The Pelican Brief. Pas daarna volgt SBS 6: Urk zette 335.000 kijkers (8 procent) neer en Cash or Trash had er direct voor 299.000 (6 procent).

De vierde plek voor SBS 6 betekent dat RTL 4 genoegen moet nemen met de vijfde plek op prime time.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 4 scoorde met Bureau Burgwallen: 310.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Good Doctor: 255.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Pearl Harbor: 226.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Sluipschutters: 189.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Ambassade: 177.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Darts World Matchplay: 110.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (940.000), Half acht nieuws (933.000), Een huis vol (779.000), Ik weet er alles van (718.000), RTL Boulevard (577.000), Editie NL (550.000) en Zes Uur Nieuws (400.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Journaal laat (703.000), Hart van Nederland (522.000) en Shownieuws (390.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, NPO 2 pakte zilver met 12 procent en RTL 4 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.759.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.465.000
03. Mooiste meisje van de klas (NPO1) 1.227.000
04. Op1 (NPO1) 1.099.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.054.000


06. EenVandaag (NPO1) 940.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 933.000
08. Spoorloos (NPO1) 876.000
09. Een huis vol (NPO1) 779.000
10. Ik weet er alles van (RTL4) 718.000


11. Nieuwsuur (NPO2) 711.000
12. Journaal laat (NPO1) 703.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 577.000
14. Editie NL (RTL4) 550.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 522.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.9%
2. NPO2 / 11.6%
3. RTL4 / 11.5%
4. SBS6 / 7.8%
5. Vero / 6.1%


6. NET5 / 4.4%
7. RTL5 / 3.4%
8. NPO3 / 3.2%
9. RTL8 / 3.2%
10. RTL7 / 2.7%


11. Discov / 1.8%
12. RTLZ / 1.5%
13. BBCfirst / 1.4%
14. FOX / 1.1%
15. Spike / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 41,7%
2. Publieke Omroep 20,8%
3. Talpa TV 19,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen