RTL 4 mist GTST niet, vervanger blijft beter bekeken


De kijkcijfers van dinsdag 30 juni 2020 (SKO)

De kijkcijfers van Goede Tijden Slechte Tijden bewijzen al jaren dat de soapserie hard op weg is naar het tv-ravijn, maar de zomerse vervanger Ik Weet Er Alles Van maakt pas écht pijnlijk duidelijk dat Meerdijk en zijn personages vergane glorie zijn. Het afgelopen GTST-seizoen opende met 665.000 kijkers en sloot af met 663.000 kijkers: scores die de Ruben Nicolai-quiz continu weet te overtreffen. Ook gisteren zette hij weer een prima score neer: 851.000 kijkers en 16 procent marktaandeel.

De Nicolai-quiz scoort in het laagseizoen dus beter dan GTST in het hoogseizoen. En dat terwijl de soapserie miljoenen euro’s duurder is. Het is al definitief dat GTST na de zomer terugkeert, maar de kans op een 30-jarig jubileum wordt kleiner en kleiner.

Het succes van Ik Weet Er Alles Van maakt volgens Angela de Jong nóg iets duidelijk, namelijk dat Ruben Nicolai tegenwoordig best te pruimen is. “Hij is gezellig, vlot, met een kwinkslagje hier en een plaagstootje daar en het belangrijkste: hij stelt zichzelf niet zo hinderlijk op de voorgrond als in die eerder genoemde panelshows.

Door naar prime time. De toppers om 20.30 uur waren Opsporing Verzocht met 1,2 miljoen kijkers (26 procent) op NPO 1, Beter Laat Dan Nooit met 585.000 kijkers (12 procent) op RTL 4 en Jezus van Nazareth verovert de wereld met 452.000 kijkers (10 procent) op NPO 2.

Om 21.30 uur waren dat Evenblij Maakt Vrienden met 745.000 kijkers (16 procent) op NPO 1, Beau met 671.000 kijkers (16 procent) op RTL 4 en Nieuwsuur met 493.000 kijkers (10 procent) op NPO 2.

De vierde zender op prime time was Veronica. De film A Good Day to Die Hard zette 446.000 kijkers (9 procent) neer.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Down the road: 349.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Niets liever dan een kind: 330.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Station 19: 287.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Parate Eenheid: 226.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Brick Mansions: 225.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Wild Oats: 175.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), EenVandaag (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Ik weet er alles van (851.000), RTL Boulevard (770.000), M (740.000), Tijd voor MAX (676.000), Editie NL (648.000) en Zes uur nieuws (515.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Journaal laat (758.000), Hart van Nederland (606.000) en Shownieuws (414.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en NPO 2 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.262.000
02. EenVandaag (NPO1) 1.318.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.311.000
04. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.244.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.155.000

06. Op1 (NPO1) 1.067.000
07. Ik weet er alles van (RTL4) 851.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 770.000
09. Journaal laat (NPO1) 758.000
10. Evenblij maakt vrienden (NPO1) 745.000


11. M (NPO1) 740.000
12. Tijd voor MAX (NPO1) 676.000
13. Beau (RTL4) 671.000
14. Editie NL (RTL4) 648.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 606.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.3%
2. RTL4 / 16.3%
3. NPO2 / 7.0%
4. SBS6 / 6.8%
5. Vero / 6.0%

6. NPO3 / 4.4%
7. NET5 / 4.3%
8. RTL5 / 3.7%
9. RTL7 / 3.5%
10. RTL8 / 2.3%


11. SBS9 / 2.2%
12. TLC / 1.5%
13. RTLZ / 1.4%
14. Discov / 1.4%
15. Ziggo / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,6%
2. RTL Nederland 25,8%
3. Talpa TV 19,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

47 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Waarom scoort M bijna dagelijks beter dan Beau
juli 1, 2020 20:49

Kwaliteit wint altijd.

Gast
aammehoela
juli 1, 2020 19:48

Opvallend dat er weinig reacties zijn op de matige kijkcijfers van M. Het blok ervoor met journaal en Een Vandaag en erna met het journaal scoren veel en veel hoger. De kijker is daadwerkelijk mevr. M moe.

Gast
J
juli 1, 2020 18:39

Ali B vervangt Dan Karaty bij Hollands Got Talent!

Dan kan niet vanuit Amerika naar NL komen.

Gast
JobF
juli 1, 2020 18:10

@Look het is heel simpel. Het MARKTAANDEEL van SBS 6 was in juni 10% gemiddeld. Dit was in 2019 9% en in 2018 8.3%. Ook de 5 maanden daardoor was het MARKTAANDEEL hoger dan in dezelfde maand in 2019 en 2018. En een hoger marktaandeel zegt natuurlijk ook iets over hoe de programma’s scoren. Dat is dus overall beter. Dat zegt niet dat dit voor alle programma’s geld.

Gast
loook
juli 1, 2020 16:25

@ JobF klets niet zo…
je zegt de programma’s van SBS6 scoren nu beter dan in 2018 en 2019?
Echt niet, heb je wel eens naar de scores van HvN en Shownieuws gekeken nu?

Gast
Amunet
juli 1, 2020 14:21

Wat ben ik blij dat ik heel wat streamingsdiensten heb. TV is echt bagger geworden.

Gast
Mark
juli 1, 2020 13:47

Nog een tip voor SBS 6: volgende week dinsdag per direct Paleis Voor Een Prikkie hh terug! Met erna Cash Or Trash hh. Op maandag half 9 Best Of Chateau Meiland. Urk mag blijven. Flirty Dancing en Waar is De Mol uit de schema’s van augustus halen. Op een aantal dagen gaat het toch al niet door vanwege Champions League. Dagen zonder CL: Paleis Voor Een Prikkie en Cash Or Trash (dinsdag) en Steenrijk Straatarm en De Wereld Rond Met…/Volgens…

Gast
Chiel
juli 1, 2020 13:42

@West, niet tegen een bedrijf? En daarom nog beginnen over iets dat 30 (!) jaar geleden gebeurde?

”nota bena een buitenlandse zender verheerlijken, die er uitsluitend voor een dom publiek is ,en de hele programmering gejat, gekopieerd. gecloond is van de NPO ! Een zender die nooit een vergunning had mogen krijgen!” Oke dan!!!

Gast
.WEST*
juli 1, 2020 13:12

even voor de goede orde Ik ben niet voor of tegen een tv bedrijf , wat maakt mij het nou uit , ik kijk wat ik leuk of amusant vind , maar de hetze vind ik een doorn in het oog ! Al vind ik wel dat de programma`s van TALPA zenders ook de aangekochte buitenlandse programma`s , wel beter zijn dan RTL !

Gast
.WEST*
juli 1, 2020 13:06

@ jobF oppassen hoor 1 dit is bijna heiligschennis , wordt je niet in dank afgenomen

Gast
.WEST*
juli 1, 2020 13:04

@Ha ha ha makkelijk zo langs de zijlijn de bagger van john is wel te zien in meer dan 150 landen

negatieve reacties kunnen we allemaal geven, maar een zender runnen is andere koek , en als al die reageerders het zo goed weten ,waarom schrijven ze dan niet wat ze graag op SBS6 zouden willen zien? Nee het is reageren om te zeuren, en SBS aftekraken, dit is voor vele ook een soort goedkoop thuis amusement achter je computer !

Gast
JobF
juli 1, 2020 13:00

@Jaja het is gewoon een feit dat alle maanden in 2020 beter scoren dan in 2019 en 2018 op SBS 6.

Gast
Mark
juli 1, 2020 12:35

Beau duurde gisteren weer 2 uur (!). Geen doorkomen aan… Niet dat ik keek, want ik wachtte op het late nieuws dat volgens de site van RTL om 22:54 zou moeten beginnen, maar kwam dus 37 min. later. Ik denk dat er niet één talkshow ter wereld is die 2 uur duurt, de meeste duren hooguit een uurtje en dan zit er ook nog 2 x reclame in. Zou er ook nog bij moeten komen dat Beau om 21:50 en 22:20 en 22:50 uur reclame heeft net als bij RTLLN. Dan was het pas tegen middernacht afgelopen. Zelfs Linda’s Zomerweek duurt niet zo lang (is ook geen doorkomen aan).

Gast
Wilma
juli 1, 2020 12:21

Als die Ruben alleen is dan komt hij heel erg goed over.
Echter als hij met die Tijl of Ruben is dan is het een vervelende schreeuwlelijk die om zgn leuk denkt te moeten zijn zelfs op tafels gaat springen.

Gast
hahaha
juli 1, 2020 12:21

De bagger die SBS vertoont (al jaren trouwens) scoort gewoon NIET
Wanneer gaat John dat nou eens inzien, waarom niet een rigoureuze aanpak, alles op de schop…want het huidige SBS gaat hem gewoon niet worden, die conclusie heeft tv kijkend Nederland al getrokken, allen John nog niet

Gast
@WEST*
juli 1, 2020 12:14

Frusterend hé, maar het blijft een feit dat SBS/Talpa belabberd scoort.
Zal nooit beter worden, hoe vaak je je propaganda hier ook verkondigd jongen!
Accepteer t toch gewoon

Gast
.WEST*
juli 1, 2020 12:08

@ JAJA SBS6 scoort gemiddeld altijd lager dan RTL,maar het is niet zo dat de zender groep in zijn totaliteit heel slecht scoort ! Ze hebben dan wel lagere marktaandelen en kijkcijfers, maar verliezen geen of weinig kijkers t. o. z. van RTL !
Als je in een paar jaar tijd ruim 1 tot 1,5 miljoen kijkers verliest dan is dat veel erger dan de lagere bijna constante cijfers van Talpa
Maar de hetze tegen Talpa en met name de zender SBS6
is altijd al geweest ! Waarom eigenlijk Het is jaren een soort AJAX -FEIJENOORD
en dat schijnt alleen op deze site voor te komen , met waarschijnlijk veel pro RTL reageerders ,die hier een abonnement hebben sinds Fons, Nina, Karin, aan het roer stonden,en elke dag vernederden , en nee ik werk niet voor Talpa !
Maar ook hier vind je al jaren een soort van tv ra ci sme door kllzakken / egoisten/ die een ander niets gunnen en nota bena een buitenlandse zender verheerlijken, die er uitsluitend voor een dom publiek is ,en de hele programmering gejat, gekopieerd. gecloond is van de NPO !

Een zender die nooit een vergunning had mogen krijgen!

Gast
jaja
juli 1, 2020 11:12

Ben echt benieuwd welke reageerders hier echt geloven dat SBS6 beter scoort dan ooit (of 2019) …JobF , WEST*, John
Waarschijnlijk Talpa medewerkers zelf.

Gast
58888
juli 1, 2020 11:09

Geen een bericht op MC over de verschikkelijke scores van SBS6. Maar wel een afzeik bericht voor GTST / RTL wederom
John heeft weer veel geld geschoven richting Mediacourant waarschijnlijk
GTST scoorde de laatste tijd weer redelijke cijfer dik in 800.000

Gast
bryan
juli 1, 2020 11:06

En wederom een magere 6 procent voor SBS6
Ene JobF hier doet ons geloven dat de marktaandelen van SBS6 gestegen zijn tov 2019
Nou echt niet, ze scoren nog belabberder dan ooit.

Gast
loook
juli 1, 2020 11:04

SBS weer lekker aan het scoren.
John moet er gewoon mee ophouden en TV maken aan echte vakmensen over laten.
Hij heeft nog niks gescoord met het leiden van een TV zender Sport7 en Tien.

Gast
John
juli 1, 2020 11:02

Minder of Miriam,

Waar maak jij je druk om moet jij dat betalen?
En nee ik ben geen SBS kijker!!

Gast
Actiegroep Stop Herhalingswaanzin Talpa en RTL
juli 1, 2020 10:43

Ook vanavond gaat de dagelijkse Herhalingswaanzin gewoon door.
Avond aan avond.
Maand in, maand uit.

Gast
janny
juli 1, 2020 10:40

tijd voor max hoort niet in het rijtje, programma begint 5 uur en stopt voor 6 uur, weet ik veel is leuk maar jammer van 8 min reclame iets te lang, en waar is sbs6 je hoort mc nergens over hoe slecht die zender was

Gast
kerl
juli 1, 2020 10:22

Onzin, GTST scoorde de laatste tijd zeker 850.000 kijkers, dus net zoveel
Was aardig aan het stijgen de laatste tijd

Gast
JOSJE
juli 1, 2020 10:21

Het best scorende SBS6 programma 600.000 kijkers
GEWELDIG!

Gast
remco
juli 1, 2020 10:21

RTL4 / 16.3%
NPO2 / 7.0%
SBS6 / 6.8%

Topscore voor SBS6, lekker opbouwen!

Gast
.WEST*
juli 1, 2020 09:48

Talpa is gewoon een groot mediabderijf, en gaat echt niet failliet ,of stopt met SBS6, en in de zomermaanden moet je geen vergelijk maken ! Gewoon wachten wat het winterseizoen gaat doen, dan kan je pas oordelen !
Het is elke dag het zelfde geleuter hier! Alsof iedereen verplicht is om naar de twee zendergroepen te kijken ,en het als 40 jarige verboden is om naar de NPO te kijken en oh wat erg als de ène zender weer 1000 kijkers minders heeft dan de ander ! Het is de waanzin van iedere ochtend!
Trouwens lees niets over zenders die de 0,5 % niet eens halen , en die zijn er nog steeds
Talpa is wel de grootste com tv zender / media groep van Nederland , en dat is RTL niet met zijn krappe 500 miljoen omzet tegen ruim 1,5 miljard voor TALPA

Maar als RTL NEDERLAND denkt dat ze de grootste zijn, nou dan laat ik ze maar in hun waan !

Gast
JobF
juli 1, 2020 09:40

SBS 6 gemiddeld 10,0% in Juni. Vorig jaar was dat 9.0%. Elke maand in 2020 tot nu toe was beter kwa marktaandeel vergeleken met dezelfde maanden in 2019 en 2018. En dan moet het najaar nog komen dat meestal het hoogst scoort. Ik denk dat SBS 6 in 2020 misschien wel gemiddeld boven de 10% gaat halen. Dat is nu voor de eerste 6 maanden 9.3%. Maar zoals gezegd scoort het najaar altijd hoger.

Gast
Boerenverstand
juli 1, 2020 09:38

@De slimste mens: natuurlijk gaat DSM goed bekeken worden. Kan ook weer een impuls zijn voor IWEAV. Eerst RTL4 kijken, en dan over naar NPO2. Zal voor een groot deel hetzelfde publiek zijn. Allebei relatief simpele kwissen.

Gast
Boerenverstand
juli 1, 2020 09:31

@Amunet: dat is niet nieuw. In de VS houden bepaalde kwissen het ook langer vol dan soaps. En aangezien we in Nederland steeds meer denken dat we deel van de VS en de problemen daar zijn…

Gast
Amunet
juli 1, 2020 09:26

Er word echt gedaan alsof een of andere flut quiz net als GTST even 30 jaar op de buis blijft.

Gast
Chiel
juli 1, 2020 09:24

1 of 2 maand terug GTST nog 1 miljoen kijkers meestal rond de 800.000. Dan nog 300.000 dagelijks op Videoland (bevestigd door RTL in Mediapodcast AD). Zó slecht als hierboven staat gaat het echt niet met GTST. De Zwakste schakel deed het ook even heel goed, we weten hoe dat afgelopen is. GTST gaat gewoon de 30 jaar halen. En nee, ik kijk zelf niet.

Gast
Amunet
juli 1, 2020 09:24

@9:16

Die zitten op Netflix.

Talpa stort in

RTL Nederland 27,8%
Talpa TV 19,3%

Gast
Ruud
juli 1, 2020 09:17

NPO op eenzame hoogte

Talpa mooie cijfers voor de dinsdagavond

RTL, zonde van mijn tijd om te reageren op kopie/plak/jat werk

Gast
GTST kijker tenminste 55+ en huisvrouw
juli 1, 2020 09:16

Wat zou de doelgroep nu doen om de zomeravonden door te komen?

Gast
gtstfites
juli 1, 2020 08:59

Bij GTST moeten er meer jeugd uit zoals Valentijn.

Gast
Bas
juli 1, 2020 08:27

Het koppel Thijs en Giovanca doet het niet slecht! Topcijfers.

Gast
Dennis
juli 1, 2020 08:23

GTST bestaat op 1 oktober 30 jaar, ipv 25 jaar.

Gast
Jos
juli 1, 2020 08:21

Op1 – Beau: 49 – 3

Gast
Minder of Mirjam
juli 1, 2020 08:01

SBS6,8% was natuurlijk weer NERGENS te bekennen.

Wanneer is het afgelopen met die tent? Zelfs het dure Fart van Nederland/Sjoonieuws decor kan het tij niet meer keren.

Gast
Zo maar een dinsdagavond in de maand juni
juli 1, 2020 08:00

Zo maar een dinsdagavond in de maand juni 2015 (30/6)

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 30,2%
2. Publieke Omroep 29,1%
3. SBS Groep 20,9%

En zo maar een dinsdagavond in de maand juni 2020(30/6)

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,6%
2. RTL Nederland 25,8%
3. Talpa TV 19,3%

Cijfers zeggen alles.

Gast
🗣(wordt straks verwijderd...)
juli 1, 2020 07:58

Gunoten van OP1.
TLP wederom 3de…..
Veronica andermaal beter!

Gast
Hilde Akersloot
juli 1, 2020 07:53

Geeft meteen het hoge proleten-gehalte van de RTL-kijker aan.

Gast
Nelson
juli 1, 2020 07:53

Zomaar een dag vorige week: 13. Ik weet er alles van (RTL4) 576.000

Gast
Mick
juli 1, 2020 07:52

Ruben zou best een grootse amusementshow mogen krijgen op deze manier. Hij doet het hier goed.

Gast
De Slimste Mens
juli 1, 2020 07:51

8 juli start De Slimste Mens.

Zal heel veel beter worden bekeken dan Ik weet er alles van.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen