Oeps: herhaalcircus RTL 4 stort in tot 199.000 kijkers


De kijkcijfers van donderdag 23 juli 2020 (SKO)

De herhaalzomer van RTL 4 heeft de bodem nog niet bereikt. De zender stortte gisterenavond op prime time in tot een score ónder de 200.000 kijkers, een zeldzaamheid. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. RTL 4 wist met een herhaling van Het Perfecte Plaatje niet meer dan 199.000 kijkers (4,7 procent) te boeien om half negen. Met deze score wist de herhaling uiteraard geen plek in de kijkcijfer top 25 te veroveren; daarvoor waren minstens 251.000 kijkers nodig.

Direct na Het Perfecte Plaatje bleek dat RTL 4 niet alleen op woensdag heeft ingegrepen – daar is de herhaling van Rooijakkers over de Vloer ingeruild voor Britain’s Got Talent – maar ook op donderdag.

Ook op donderdag heeft RTL 4 nu Britain’s Got Talent toegevoegd, in plaats van Beste Kijkers. Waar Beste Kijkers vorige week boven de 300.000 kijkers zat, had Got Talent er nu 290.000 (7 procent).

Op de late avond deed RTL 4 het niet veel beter. De door zo’n 200.000 mensen bekeken herhaling van Gooische Vrouwen is ingeruild voor De Zwakste Schakel. Daar keken gisteren 102.000 mensen (3 procent) naar.

De kijker zapt alleen naar nieuw product: De Slimste Mens wist 1,5 miljoen kijkers (34 procent) te boeien op NPO 2. Aansluitend scoorde Nieuwsuur 704.000 kijkers (17 procent).

Het zilver is voor NPO 1 dankzij Quiz met Ballen, dat om half tien 676.000 kijkers (16 procent) scoorde. Direct ervoor had Mindf*ck Caribbean er 619.000 (15 procent).

SBS 6 pakt brons dankzij Frank Visser: Mr. Frank Visser Doet Uitspraak zette 668.000 kijkers (16 procent) neer. Direct ervoor begon het nieuwe Buch in de Bijzondere Bajes met 263.000 kijkers (6 procent): oei.

Verder was Keuringsdienst van Waarde het meest in trek met 374.000 kijkers (9 procent) op NPO 3.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 4 scoorde met Britain’s Got Talent: 290.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Overboard: 258.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 251.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Magnum PI: 231.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Deurwaarders: 205.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Matchplay: 164.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (876.000), Half acht nieuws (863.000), Een huis vol (808.000), EenVandaag (747.000), Ik weet er alles van (665.000), RTL Boulevard (589.000) en Editie NL (506.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (996.000), Hart van Nederland (796.000), Journaal laat (754.000) en Shownieuws (556.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, NPO 2 pakte zilver met 12 procent en RTL 4 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.658.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.455.000
03. Op1 (NPO1) 996.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 876.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 863.000

06. Een huis vol (NPO1) 808.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 796.000
08. Journaal laat (NPO1) 754.000
09. EenVandaag (NPO1) 747.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 704.000


11. Quiz met ballen (NPO1) 676.000
12. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 668.000
13. Ik weet er alles van (RTL4) 665.000
14. Mindf*ck Caribbean (RTL4) 619.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 589.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.4%
2. NPO2 / 11.5%
3. RTL4 / 11.0%
4. SBS6 / 10.5%
5. NET5 / 5.0%

6. NPO3 / 4.4%
7. Vero / 4.3%
8. RTL5 / 4.0%
9. RTL7 / 3.5%
10. RTL8 / 3.4%


11. SBS9 / 1.7%
12. RTLZ / 1.7%
13. Discov / 1.6%
14. Comedy / 1.2%
15. FOX / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,3%
2. RTL Nederland 21,9%
3. Talpa TV 21,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

75 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Gunther Tackx
juli 26, 2020 01:44

Het is elke keer hetzelfde. Nie normaal echt ze verplichten je eigenlijk om een film te huren of zo. Wa een slechte programma’s. Wie verzinnen die eigenlijk. Elke keer hetzelfde. En je betaald genoeg denk. Maar ja. Is bij radio ook. Elke keer dezelfde muziek en gelul. Belspelletjes. Gewoon muziek draaien..

Gast
Rob
juli 25, 2020 08:29

@ Flip

Het is niet zo moeilijk om zelfs met alleen HH er iets beter van te maken als wat rtl 4 nu uitzend.

Gast
Curryworst
juli 25, 2020 03:06

Als jij mij maar blijft likken M, jaja we gaan tot diep in de nacht door.

Gast
M
juli 25, 2020 02:13

Ik blijf azijnzeiker terroriseren tot 2056 op deze site.

Uh, bluh…

Gast
Bastiaan
juli 24, 2020 21:54

RTL=ARMOEDE

Gast
Bart
juli 24, 2020 19:43

@Liesje Nee jij weet het ha ha ha ha ha ha!

Gast
aammehoela
juli 24, 2020 19:40

Gisteren dus naar Op1 gekeken naar een stel vloggers die echt dom zijn en doen. Tenenkrommend deze gasten. Vanwege hun aanwezigheid daarom gekeken. Nu weet ik dat ik dus niet naar die onzin van vloggen moet gaan kijken. Voor het overige was het natuurlijk weer een groot drama.
Meest opvallend is wel dat sinds M weg is, de kijkcijfers tussen 7 en 8 uur behoorlijk gestegen zijn. En gisteravond was het natuurlijk wel mooi weer!!!!

Gast
Curryworst
juli 24, 2020 19:26

Lies en Bart, zin in curryworst?

Gast
Lies
juli 24, 2020 19:19

@Bart: normaal voor jou is elke dag dwaze commentaartjes op het internet plaatsen.
En, zoals ik al zei: je bent te dom om te snappen hoe het er in echte wereld aan toegaat, Bartje.

Gast
Jonkheer Han Ongenaa
juli 24, 2020 19:18

Dank u wel RTL 8 , want mijn vrouw is niet meer bij ons nieuwe televisietoestel weg te slaan Ik kom eindelijk tot rust.geen nervous breakdown meer, geen gezeur aan mijn hoofd. Als je 27 jaar getrouwd bent en onder de sloef ligt, is dit wel een gospe , ze laat me eindelijk met rust! Dank RTL 8 !

Gast
Bart
juli 24, 2020 18:54

@Lies En nee ik het geen corona en niemand in mijn omgeving is er aan dood gegaan. (zijn maar heel weinig mensen die echt alleen aan corona dood zijn he gaan he Lies) Als dat wel gebeurd dan is dat pech, jammer en in sommige gevallen heel erg. Dat is ook als iemand morgen onder een bus komt. We moeten ze snel mogelijk terug naar het oude normaal.

Gast
Bart
juli 24, 2020 18:51

@Lies de gehoorzame, zelf niet nadenkende en wegkijkende Nederlander.
Jij bent zeg maar de gene die van niks weet en achteraf in het verzet heeft gezeten. Ik snap het heel goed en ook hoe de media het al dit nieuws brengt. Je hebt het gewoon echt niet door he. Komt straks wel maar dan ben je te laat.

Gast
Respect ✌️
juli 24, 2020 18:37

Ad en Telegraaf zijn ook al een tijdje dagelijks bezig om ons die kappen verplicht te laten dragen.

Gast
Lies
juli 24, 2020 18:29

@Bart: jij bent te dom om het te snappen, Bartje.
Of misschien heb je al corona. Tussen je oren.

Gast
Bart
juli 24, 2020 18:24

Wat een stemmingmakerij (al)weer door Editie.nl over de mondkapjes.
Verslaggevertje met verborgen camera die mensen gaat aanspreken over de anderhalve meter. Jammer dat ie niet helemaal in elkaar getrapt is. Wat een debiel.
Mondkapjes is een schijnveiligheid! Net als plastic handschoenen in de horeca. Anderhalve meter is nergens voor nodig.

Gast
Flip de Beer
juli 24, 2020 18:13

Dat is knap, Rob.

Gast
rob
juli 24, 2020 17:58

RTL 4
Maandag. 20:30 uitstel van executie
21:30 een dubbeltje op zijn kant
Dinsdag: Films
Woensdag. 20:30 help mijn man is klusser
21:30 Meeuwis en de mol maken vrienden.
Donderdag:20:30 films
Vrijdag: 20:30 GOT TALENT ANDER LAND.
Doordeweeks 22:30 rtl nieuws, editie nl laat 23 uur korte aflevering boulevard. 23:30 EEN hh.
Zaterdag :20 uur laat ze maar lachen presentator Frans Bauer
21:30 wie ben ik ? HH
22:30 weekend miljonairs HH
Zondag zo laten zo als nu.
Dit scoort beter als wat ze nu HH. Dinsdag 21:30 misschien is iets anders beter?. 10 min mee bezig geweest.

Gast
Gondorf
juli 24, 2020 17:24

@azijnzeiker

Vergeet de klassieker Ajax-Tottenham niet!
3x Lucas Moura.

Gast
azijnzeiker
juli 24, 2020 17:12

FC Groningen – Ajax 2-0

Gast
Jonkheer Han Ongenaa
juli 24, 2020 16:52

We hebben meer dan 180 televisie zenders op ons televisietoestel,en we zijn al de hele dag aan het kijken , Japie speelt helemaal niet meer met zijn Marklin spoorbaan,en Kobie niet meer met haar poppenhuis. Het heeft voor mij ook èèn voordeel, mijn vrouw zeurt niet meer zo aan mijn hoofd , sinds ze ook RTL 8 heeft ondekt ! Kom ik ook eens tot rust op mijn hobbykamer en kan ongestoord in de playboy lezen!

Gast
William Raaf
juli 24, 2020 15:38

1 luttel programma boven de miljoen (muv acht uur journaal wat eigenlijk ook nog maar door een schamele 9% van de NLse bevolking bekeken wordt)

Privateer de Orwelliaanse Staatsmedia. Laat de incestueuze en deugende Grachtengordel en Hilversum voor hun eigen indoctrinatie en doofpot programma’s betalen en blijf met je tengels van onze centen af.

Gast
HBaz
juli 24, 2020 14:36

Wie is die dame rechts op de foto? Prinses Alexia op middelbare leeftijd?

Gast
Sjaak trekhaak
juli 24, 2020 14:00

@pietertje, heb ik jou om je mening gevraagd. Komt het hard aan dat ik je dit in je hilversumse gezicht zeg?

Gast
Jonkheer Han Ongenaa
juli 24, 2020 13:57

In ons kasteel hebben wij naar een televisiezender gekeken genaamd , RTL 4
Mijn vrouw en de kinderen Japie en Kobie wisten van het bestaan niets af omdat we alleen NPO hebben op ons televisie toestel, dat door Philips is vervaardigd in het jaar 1969.Maar we hebben een nieuw toestel aangeschaft waardoor wij dan ook meer zenders kunnen ontvangen.Goh wat hebben we genoten van de programma`s
en kleine Japie en Kobie waren niet voor het toestel weg te slaan Neen RTL is het nieuwe normale tv kijken , geweldig, en wat heeft RTL veel kijkers zeg! onvoorspelbaar toen ik de cijferkijsten bekeek

Gast
pieter
juli 24, 2020 13:37

@Sjaak trekhaak 8:04, maar je wil wel even je plasje plegen op dit medium, had je al ontbeten of is dit het 1e wat je doen in de ochtend?

Gast
.WEST*
juli 24, 2020 13:12

Mooi item voor Jorgen Rayman bij BNR
Hebben com tv zenders over 2 jaar nog bestaansrecht ?

Gast
Factcheck
juli 24, 2020 12:55

RTLZ even groot als SBS9

Gast
RTLZ
juli 24, 2020 12:48

RTLZ 1,7 procent. Fijne score!

Gast
Mark
juli 24, 2020 12:29

Quiz Met Ballen is superleuk, beetje De Kwis versus Makkelijk Scoren. Verdient meer kijkers, maar voor een voetbal quiz is bijna 700.000 al ook al mooi. Altijd beter dan de erbarmelijke kijkcijfers van de RTL 7 sportquiz.

Gast
Mark
juli 24, 2020 12:25

Vanavond wordt RTL 4 afgestraft met TVOH hoogtepunten, wat half NL al 100 keer heeft gezien de afgelopen jaren. Had dan BGT op de vrijdag gezet. Omroep MAX doet het wel goed met de Britse versie van HHB op zondag, scoort gewoon aardig tot goed. Zoiets kan RTL 4 ook doen op vrijdag, heb je toch iets nieuws i.p.v. ouwe meuk.

Gast
Koen Everink zijn we niet vergeten
juli 24, 2020 12:23

Estelle Cruijff, die tweedehandse afgelikte boterham van een laffe criminele Marokkaan is volledig uitgekotst. Koen Everink zijn we niet vergeten Estelle, ook je valse verklaringen niet.

Gast
Actiegroep Stop Herhalingswaanzin Talpa TV en RTL
juli 24, 2020 12:21

Ook dit weekend gaat het maar door.
Dag in, dag uit.
Week in, week uit.
Maand in, maand uit.

Gast
Sabine
juli 24, 2020 11:56

Sterke Op1 gisteravond.

Gast
Mark
juli 24, 2020 11:50

SBS 6 had Buch om half 10 moeten zetten. Kijkers zijn hh om half 9 gewend op 6, Dus zet daar maar Mr. Visser, is ook betere lead in. En natuurlijk heeft Buch last van Slimste Mens. Zonde, best een goed programma. Als ik SBS 6 was zou ik het op zondag nog een keer uitzenden, past toch beter op de (voorheen) crime avond van SBS 6. Ook jammer dat door corona de opnames zijn gestopt, want nu zijn er maar 3 afleveringen van Buch. Ik had er toch 6 afleveringen van gemaakt, ze zullen toch wel genoeg materiaal geschoten hebben voor 6 afleveringen?

Gast
Mark
juli 24, 2020 11:46

Paniekvoetbal van Petertje waar normaal alleen SBS 6 patent op heeft. Domste wat je kunt doen: programmering al na een week aanpassen. Gooische Vrouwen zat juist in de lift met al tussen 250.000 – 300.000, dus die beslissing wordt nu genadeloos afgestraft door de kijker.

Gast
JOLLA
juli 24, 2020 11:38

ik wacht nog op seizoen 11 t/m 15 van E.R. waar ze opeens mee gestopt zijn op RTL8. bij navraag blijkt dat ze daar de rechten niet van hebben… dus ze kopen maar 3/4 van een serie in?

Gast
BEERPUT
juli 24, 2020 11:36

Nou dit experiment heeft dus niet gewerkt van Peter vd Vorst! Morgen weer andere programma’s ? rtl blijft maar proberen
zend dan een film uit vanaf 22.00 uur

Gast
Wyatt
juli 24, 2020 11:29

Ze hadden toch gewoon wat zomer films en series kunnen aankopen ipv herhaling van programma’s waar niemand op wacht.

Vroeger waren er veel Amerikaanse series bij RTL te zien… Vind je het gek dat de kijkers overstappen naar streamingsdiensten. Gelukkig heb ik Netflix, PrimeVideo en Videoland want het TV aanbod is om te janken en dat geld niet alleen voor RTL maar ook voor SBS en NPO.

Gast
Rob
juli 24, 2020 11:26

RTL hh ook totaal de verkeerde programma’s :help Mijn man.. uitstel en dubbeltje op zijn kant hh die programma o.a en de scores zijn al beter . Denken ze er überhaupt over wat ze hh .

Nieuwe tv seizoen : als ze slim zijn bij rtl nemen nu zoveel mogelijk programma’s vast op ( Voice mask singer etc etc ) straks begint Corona weer en meer maatregelen ..zoveel afleveringen nu van weet ik veel ? Opnemen is dus misschien wel slim om te doen .

Sbs heeft miljoenenjacht in de planning voor sep maar bij nieuwe maatregelen…???

Gast
Ria
juli 24, 2020 10:52

Waarom zet RTL niet het late nieuws naar 22:30 uur en plakt er dan nog even een EditienNL Laat om 22:45 uur aan vast? Dan heb je een goede tegenhanger van Hart van Nederland.

Gast
Kees
juli 24, 2020 10:50

NOS Ochtendjournaals scoren ook erbarmelijk slecht, RTL Ontbijtnieuws heeft dubbele cijfers. Blijkt maar weer dat Goedemorgen Nederland een sterk format is en de NOS Ochtendjournaals daarop mee liften.

Gast
Een ander geluid
juli 24, 2020 10:33

Onder welke steen kwamen die twee paniekzaaiers bij Nieuwsuur vandaan? Binnen drie dagen aan hun eisen voldoen?
Doel in maart was de IC behapbaar te houden. Er liggen er nu 15 op. Overigens tellen z nu ineens de ziekenhuis opnamens er bij. Lijkt het antal nog wat. En die Wollaarts keek zo angstig.

Gast
Chelsey
juli 24, 2020 10:33

Misschien dat Herr Bertelsmann met de lancering van een nieuwe riool zender op 6 het tij nog enigszins kan keren voor het komend tv-seizoen?! Een zender voor bijvoorbeeld de onderontwikkelde vrouw?! Geheel gevuld met vergane glorie programma’s van Oranje Leeuwinnen Paula en Bridslet? Slogan:”rtL SIX, BETER DAN NIX!”, zou voor zo’n fake 6 zender vanuit Luxembourg in elk geval niet misstaan, “Ende der Übung für rtL-niederlande!” …

Gast
52 weken per jaar The Voice
juli 24, 2020 10:01

Hoe serieus neem je jezelf nog en de kijker?

Laat staan de amateur zangers die toch nooit doorbreken.

Gast
Matthijs Zelf.
juli 24, 2020 09:32

RTL 8 SKO staat er tussen met een oude serie.

Gast
.WEST*
juli 24, 2020 09:30

@ Helemaal niet, NPO heeft daar heel weinig last van! Laat de com tv ver achter zich ,elke dag weer! en in komkommertijd zoveel kijkers trekken is ook buitengewoon

Gast
kees
juli 24, 2020 09:30

Mooie cijfers voor Nieuwsuur deze week. Terecht.

Gast
.WEST*
juli 24, 2020 09:27

@ Floris , ja jammer dit soort series maken ze niet meer, heb de serie op DVD
en als we thuis deze nog eens opzetten , is het genieten!

Gast
.WEST*
juli 24, 2020 09:24

@Piet Pannelap Heeft u dan maar een mini basis pakket? er zijn gemiddeld 150 zender per aansluiting per huisgezin , raar dat er niets van uw gading bij zit !
of is het bij u dat overdaad schaad ?

Gast
Floris
juli 24, 2020 09:23

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

4x RTL Het komt nooit meer goed.
2x Talpa Opsteker voor de Molletjes.

O, ja, Kwaliteit waar RTL alleen maar van kan dromen.

In voor- en tegenspoed was de titel van een Nederlandse komedieserie die werd uitgezonden door de VARA. De hoofdrol in deze serie was weggelegd voor Rijk de Gooyer

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen