NPO laat herhaalzenders RTL en SBS ver achter zich


De kijkcijfers van dinsdag 21 juli 2020 (SKO)

De NPO laat herhaalzenders RTL en SBS flink achter zich in deze zomer. Ook dinsdagavond keek men op prime time vrijwel alleen naar NPO 1 en NPO 2. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De NPO 2-quiz De Slimste Mens ging fier aan kop met 1,2 miljoen kijkers (26 procent); daarvan bleven 631.000 mensen (15 procent) hangen voor Nieuwsuur. De rest zapte terug naar NPO 1, waar De Spelshow uitkwam op een score van 1,1 miljoen kijkers (25 procent).

Recht tegenover De Slimste Mens trok NPO 1 iets minder kijkers: Hello Goodbye kwam toen uit op ruim 1 miljoen kijkers (24 procent).

Het brons op prime time volgt ver, heel ver op afstand: RTL 4 scoorde met Beter Laat Dan Nooit 305.000 kijkers (7 procent), waarna Beau Five Days Inside 248.000 kijkers (6 procent) noteerde.

NPO 3 was de nummer vier dankzij de 298.000 kijkers (7 procent) voor Down the Road.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Waar is De Mol: 277.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Bad Boys: 228.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Station 19: 225.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Matchplay: 191.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Sailing Into Live: 173.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Parate Eenheid: 162.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (931.000), Half acht nieuws (903.000), Een huis vol (816.000), Ik weet er alles van (733.000), Editie NL (668.000) en RTL Boulevard (640.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (975.000), Journaal laat (683.000), Hart van Nederland (672.000), The Windsors (541.000) en Shownieuws (426.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.726.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.181.000
03. De Spelshow (NPO1) 1.063.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.058.000
05. Hello goodbye (NPO1) 1.049.000


06. Op1 (NPO1) 975.000
07. EenVandaag (NPO1) 931.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 903.000
09. Een huis vol (NPO1) 816.000
10. Ik weet er alles van (RTL4) 733.000


11. Journaal laat (NPO1) 683.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 672.000
13. Editie NL (RTL4) 668.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 640.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 631.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.5%
2. RTL4 / 12.1%
3. NPO2 / 10.8%
4. SBS6 / 7.8%
5. RTL7 / 5.1%


6. Vero / 4.8%
7. NPO3 / 3.7%
8. NET5 / 3.4%
9. NPO3 / 3.2%
10. RTL8 / 2.5%


11. SBS9 / 2.4%
12. Discov / 1.8%
13. BBCfirst / 1.1%
14. N.geog / 1.0%
15. Discov / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,5%
2. RTL Nederland 23,4%
3. Talpa TV 18,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen