Benefietshow Suriname is kijkcijferflop op NPO 1
De kijkcijfers van woensdag 8 juli 2020 (SKO)
De NPO 1-kijker liep gisteren niet warm voor de benefietshow Nederland voor Suriname, waarin geld werd ingezameld voor de coronagedupeerden in het Zuid-Amerikaanse land. Na het door 1,7 miljoen mensen bekeken Achtuurjournaal zapten meer dan een miljoen mensen weg. Er bleven 540.000 kijkers (13 procent) over voor het benefietprogramma met onder meer Humberto Tan, dat maar liefst 41 procent onder het avondgemiddelde van de zender scoorde.
Uiteindelijk werd tijdens de uitzending 502.069 euro binnengehaald voor Suriname. Dat had Humberto Tan ook op eigen kracht wel over kunnen maken.
De tv-inzamelactie voor Suriname volgde twee maanden na de soortgelijke show waarin geld werd ingezameld voor de Caribische eilanden. Dat programma, met Jandino Asporaat, was óók te zien na het Achtuurjournaal en trok slechts 521.000 kijkers (11 procent).
Door de slechte score van NPO 1 ontstond de merkwaardige situatie dat een programma met 597.000 kijkers (15 procent) de winnaar op prime time was, namelijk de talkshow Beau op RTL 4. Het programma daarvoor, Obese, deed het met 345.000 kijkers (8 procent) aanzienlijk slechter.
Het op een na meest bekeken programma op prime time was het nieuwe Foodtruck Gezocht, dat ná de benefietshow voor Suriname te zien was en 581.000 kijkers (14 procent) trok.
Het brons op prime time gaat naar SBS 6: Steenrijk Straatarm kon rekenen op 575.000 kijkers (14 procent).
Verder was NPO 2 het meest in trek: de Srebrenica-docu trok 463.000 kijkers (11 procent) en Nieuwsuur had er 487.000 (11 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- RTL 7 scoorde met Lara Kroft Tomb Raider: 340.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Toppers in Concert 2019: 323.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Britain’s Got Talent: 316.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Cocktail: 248.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Lethal Weapon 2: 244.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met The Beach House: 193.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (962.000), RTL Boulevard (737.000), Editie NL (699.000), Ik weet er alles van (691.000), De wereld spoelt terug (633.000) en Zes uur nieuws (471.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (892.000), Journaal laat (580.000), Hart van Nederland (485.000) en Shownieuws (398.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.676.000 02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.179.000 03. EenVandaag (NPO1) 1.067.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 962.000 05. Op1 (NPO1) 892.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.5% 2. RTL4 / 15.4% 3. SBS6 / 8.3% 4. NPO2 / 7.4% 5. RTL7 / 5.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,1% 2. RTL Nederland 28,8% 3. Talpa TV 18,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Human Nature Films