Beau zakt weg: al twee dagen op rij onder 600.000
De kijkcijfers van donderdag 2 juli 2020 (SKO)
Het is nog lang licht buiten, maar warme zomeravonden zijn het op dit moment allerminst. Toch zakt de talkshow van Beau van Erven Dorens de laatste tijd aardig weg: nu kijken er al op twee dagen minder dan 600.000 mensen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Beau kwam donderdagavond uit op 591.000 kijkers en 13,2 procent marktaandeel, ruim onder het avondgemiddelde van RTL 4 (15 procent). De talkshowhost heeft dan ook vaak weinig boeiende gasten aan tafel zitten.
Beau is alleen volgende week nog op de buis en de week erop vormen herhalingen van Gooische Vrouwen de nieuwe late avond van RTL 4. Een maand lang is er géén talkshow; pas medio augustus keert Jinek weer terug op de buis.
Concurrent Op1 deed het aanzienlijk beter. Dat programma wist, ondanks het latere tijdstip, 871.000 kijkers (24 procent) te bekoren.
Door naar prime time: de winnaars om 20.30 uur waren Het Coronavirus: Feiten en Fabels met 1,1 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 1, Gestalkt met 483.000 kijkers (11 procent) op SBS 6 en Pretty Woman met 426.000 kijkers (9 procent) op Net5.
RTL 4 bleef om half negen steken op 421.000 kijkers (9 procent) voor Het Perfecte Plaatje.
Dan naar 21.30 uur. Op dat tijdstip waren de volgende titels het meest in trek: André Rieu, In het hart van Wenen met 869.000 kijkers (18 procent) op NPO 1, Mr. Frank Visser Doet Uitspraak met 664.000 kijkers (14 procent) op SBS 6 en Beau met 591.000 kijkers (13 procent) op RTL 4. Daarna volgt Nieuwsuur (497.000 kijkers en 10 procent) op NPO 2.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- Net5 scoorde met Pretty Woman: 426.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met KVW: 330.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 326.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Spoedeisende Hulp: Australië: 312.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Magnum PI: 203.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Patriot: 188.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (963.000), Ik weet er alles van (849.000), M (756.000), RTL Boulevard (664.000), Tijd voor MAX (588.000) en Editie NL (563.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (871.000), Hart van Nederland (631.000), Journaal laat (609.000) en Shownieuws (437.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.826.000 02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.172.000 03. EenVandaag (NPO1) 1.091.000 04. Coronavirus feiten en fabels (NPO1) 1.076.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 963.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.0% 2. RTL4 / 15.0% 3. SBS6 / 9.7% 4. NET5 / 6.6% 5. NPO2 / 6.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,6% 2. RTL Nederland 27,5% 3. Talpa TV 20,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL