Wendy en Johnny opgelucht: We Want More stort niet in


De kijkcijfers van vrijdag 19 juni 2020 (SKO)

Wendy van Dijk en Johnny de Mol kunnen opgelucht ademhalen op deze zaterdagochtend. Hun talentenshow We Want More is vrijdagavond niet ingestort: met een lichte kijkersdaling van 8 procent is het programma min of meer stabiel gebleven. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De meeste nieuwe programma’s verliezen kijkers na de eerste aflevering, maar de grote vraag is altijd: hoe groot is de kijkersafname? Je kunt er vaak geen peil op trekken, maar voor SBS valt het mee.

Na de 1,048 miljoen kijkers (20,6 procent) voor de première-aflevering, wist de tweede We Want More een mooie 960.000 kijkers (19 procent) te boeien. Daarmee zet SBS 6 zijn historische succes op deze uitzendavond door.

Het is voor het eerst sinds november 2015, toen K3 Zoekt K3 te zien was, dat er zó veel mensen kijken naar het vrijdagavondamusement van SBS 6. Een behoorlijke opsteker dus.

De commerciële concurrent RTL 4, die de afgelopen maanden de grote winnaar was op vrijdagavond dankzij de verschillende Voice-series, kam nu niet verder dan 516.000 kijkers (10 procent) voor Het Beste van Got Talent Worldwide en 798.000 kijkers (18 procent) voor Beau.

Net als vorige week vrijdag is het goud op prime time voor de NPO 1-titel Bed en Breakfast, goed voor 1 miljoen kijkers (20 procent). Aansluitend trok Flikken Rotterdam slechts 537.000 kijkers (11 procent).

Verder was NPO 2 het meest in trek: Twee voor Twaalf kon rekenen op 919.000 kijkers (17 procent) en Nieuwsuur had er 404.000 (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Reizen Waes Japan: 382.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Mission Impossible Rogue Nation: 360.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 270.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Green Mile: 253.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 181.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Parate Eenheid: 88.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half acht nieuws (939.000), EenVandaag (884.000), Gesprek met premier (780.000), M (707.000), RTL Boulevard (596.000), Editie NL (589.000) en Tijd voor MAX (479.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (753.000), Journaal laat (666.000), Hart van Nederland (588.000) en Shownieuws (454.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.873.000
02. Bed en Breakfast (NPO1) 1.015.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.012.000
04. We want more (SBS6) 960.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 939.000


06. Twee voor twaalf (NPO2) 919.000
07. EenVandaag (NPO1) 884.000
08. Beau (RTL4) 798.000
09. Gesprek met premier (NPO1) 780.000
10. Op1 (NPO1) 753.000


11. M (NPO1) 707.000
12. Journaal laat (NPO1) 666.000
13. Komt een man bij de dokter (SBS6) 639.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 596.000
15. Editie NL (RTL4) 589.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.5%
2. RTL4 / 14.9%
3. SBS6 / 12.6%
4. NPO2 / 7.7%
5. RTL7 / 5.4%


6. Vero / 5.3%
7. NPO3 / 4.1%
8. NET5 / 3.6%
9. RTL8 / 3.1%
10. RTL5 / 2.8%


11. TLC / 1.6%
12. Discov / 1.5%
13. Ziggo / 1.2%
14. SBS9 / 1.2%
15. RTLZ / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,3%
2. RTL Nederland 26,2%
3. Talpa TV 22,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen