SBS 6 blijft RTL 4 de baas tijdens zomerstop The Voice

Geplaatst op za 27 jun 2020 om 7:40


De kijkcijfers van zaterdag 20 juni 2020 (SKO)

RTL 4 is in het hoogseizoen heer en meester op vrijdagavond dankzij The Voice of Holland en de afgeleide edities, maar nu de talentenjacht op vakantie is wordt de zender om de oren geslagen door concurrent SBS 6. De zender trekt met de Johnny de Mol– en Wendy van Dijk-show We Want More beduidend meer kijkers dan Humberto Tans Het Beste van Got Talent Worldwide op RTL 4. De SBS-titel staat op de 8ste plek in de kijkcijfer top 25, terwijl de RTL-titel blijft steken op plek 21.

Door het warme zomerweer zaten er vrijdagavond minder kijkers voor de buis dan vorige week: na de 1 miljoen (21 procent) en 960.000 kijkers (19 procent) voor de eerste twee afleveringen, trok de derde We Want More gisteren 751.000 kijkers (18 procent).

Tegelijkertijd kwam Het Beste van Got Talent Worldwide niet verder dan 430.000 kijkers (10 procent) op RTL 4, een magere score. Om half tien trokken de kijkcijfers aan dankzij Beau, waar 730.000 mensen (18 procent) naar keken.

Niet SBS 6 of RTL 4, maar NPO 1 was de winnaar op prime time: Bed & Breakfast zette 1 miljoen kijkers (23 procent) neer. Aansluitend bleef Flikken Rotterdam hangen op 552.000 kijkers (13 procent).

Verder was NPO 2 het meest in trek met 772.000 kijkers (17 procent) voor Twee voor Twaalf en 433.000 kijkers (10 procent) voor Nieuwsuur.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 3 scoorde met Reizen Waes: 266.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Poirot: 254.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Who finds a friend finds a treasure: 215.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Braveheart: 191.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Parate Eenheid: 182.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 163.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (984.000), EenVandaag (906.000), Half acht nieuws (815.000), Gesprek met premier (792.000), M (634.000), Tijd voor MAX (519.000) en RTL Boulevard (518.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Journaal laat (703.000), Op1 (646.000), Hart van Nederland (535.000), Shownieuws (442.000) en het late RTL Nieuws (405.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.638.000
02. Bed en Breakfast (NPO1) 1.001.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 984.000
04. EenVandaag (NPO1) 906.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 815.000

06. Gesprek met premier (NPO1) 792.000
07. Twee voor twaalf (NPO2) 772.000
08. We want more (SBS6) 751.000
09. Beau (RTL4) 730.000
10. Journaal laat (NPO1) 703.000


11. Op1 (NPO1) 646.000
12. M (NPO1) 634.000
13. Flikken Rotterdam (NPO1) 552.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 535.000
15. Komt een man bij de dokter (SBS6) 532.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. RTL4 / 14.9%
3. SBS6 / 11.9%
4. NPO2 / 8.0%
5. Vero / 4.9%

6. NET5 / 3.8%
7. RTL5 / 3.7%
8. RTL7 / 3.7%
9. NPO3 / 3.6%
10. RTL8 / 3.6%


11. RTLZ / 1.9%
12. N.geog / 1.4%
13. Discov / 1.3%
14. SBS9 / 1.2%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,5%
2. RTL Nederland 25,9%
3. Talpa TV 21,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS








67 Reacties op “SBS 6 blijft RTL 4 de baas tijdens zomerstop The Voice”


  1. Dennis

    Mooie score voor Beau.

  2. 2 voor 12 verpletterd WE Want More

    Nederland is klaar met de talenshows

  3. Tvbubble

    Mokerslag voor Op1. Het gaat nu echt heel erg mis. Amper 600.000 kijkers kan echt niet voor zo’n programma op NPO1.

  4. Bijna weer 1.000.000 kijkers voor Op1

    Het blijft ploeteren met Beau.

  5. Henk

    @ Bijna weer 1.000.000 kijkers voor Op1
    Wat een onzinnige reactie weer. Wat jij graag zou willen is voor jou helaas geen werkelijkheid. Feit is dat Beau het goed en constant doet met zijn talkshow.

  6. Tvbubble

    @ Bijna weer 1.000.000 kijkers voor Op1…..nu toch echt wel tijd om je naam aan te passen…Ik zou er Bijna nooit meer 1.000.000 kijkers voor Op1 van maken.

  7. Bep

    OP1 deze week gemiddeld ruim 800.000 kijkers en dat is prima.
    Vrijdag duo altijd de minste kijkers.

  8. Zo maar een vrijdagavond in de maand juni

    Zo maar een vrijdagavond in de maand juni 2015(26/6)

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 30,2%
    2. RTL Nederland 28,3%
    3. SBS Groep 19,9%

    En zo maar een vrijdagavond in de maand juni 2020(26/6)

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 34,5%
    2. RTL Nederland 25,9%
    3. Talpa TV 21,8%

    Cijfers zeggen alles.

  9. Warmoes

    Woow wat een vrije val maakt We want more!! Niet eens meer id Top 5.
    Dat is opvallender dan dat ‘t de herhalingen van RTL de baas blijft, dat weet je MC.

  10. Hoe Astrid Joosten Wendy en Johnny niet laat schitteren

    MC, volgens mij is er maar één baas gisteravond en dat is Astrid Joosten.

    Tip: herzie de koptekst

  11. 💭 (wordt straks verwijderd)

    Gunoten van het mooie weer.
    TLP wederom 3de…..
    Veronica andermaal beter!

  12. Youp

    Het extreem linkse OP1 van de staatsomroep zakt in als een plumpudding.
    Het verliest nu zelfs al van Beau op RTL4 waar door iedereen lacherig over werd gedaan.

  13. Zomaar

    Juryleden die heel spontaan en absoluut niet vooraf ingestudeerd een lied zingt met een kandidaat,
    Zoals ze het al deden met The Voice.
    Wat een fake weer.

  14. De Nieuwe Revu en Panorama van de TV

    Wat begint RTL toch enorm weg te zakken.

    En dan moeten Juli en Augustus nog beginnen.

  15. Anne

    Een miljoen semi-comateuzen zat weer gefascineerd te kijken naar het ultieme bejaardenprogramma Bed & Breakslow

    Gefeliciteerd NPO! Doelgroep wederom bereikt!

  16. MC bezoeker 26

    Er worden in dit artikel ook wel drie namen genoemd (Johnny|Wendy|Humberto) waar ik alle drie niet graag naar kijk (met name in het genre waar ze nu programma’s in maken). Humberto als interviewer/gespreksleider kan ik bijvoorbeeld wel waarderen. Johnny heeft zijn tijd gehad met Waar is de Mol en Syndroom (daarna was het ‘trucje’ uitgespeeld) en Wendy…..Tsja.

  17. .WEST*

    wordt tijd dat we koude dagen krijgen, stijgen de kijkcijfers ook weer

  18. Geronimo

    Beginnen mensen propagandamoe te worden? Hoopgevende cijfers voor zowel Ab1 en haatheks M.

  19. .WEST*

    raar volk hier als het over kijkcijfers gaat, lijkt net of we verplicht zijn om te kijken!
    wat een waanzin toch elke dag

  20. Siem

    NPO de beste. Ook op vrijdag

    Talpa zeer mooie cijfers voor de vrijdag

    RTL zeer slechte cijfers voor de vrijdag.

  21. Geox

    Goed om te zien dat de hoge cijfers voor Op1 en M puur door de virusnieuwshonger kwamen.

    Zonder virus stellen die twee linkse propagandistische staatshaatshows niets voor. Dat blijkt nu.

  22. Eva

    SBS zakt steeds verder weg,gaat niet meer goed komen.

  23. Stella uit Stellendam

    Ik heb gisteravond erg genoten van Beau. Het programma kent een rustig tempo en duurt lang. Daardoor kan ik het op mijn hoge leeftijd nog goed volgen.
    Veel andere programma’s gaan tegenwoordig te snel voor mij.
    Ik kijk al weer uit na maandag.

  24. Geox

    Jammer Stella, Beau heeft een aanzienlijk jonger kijkerspubliek dan NPO1, dat laten de onderzoeken overduidelijk zien.

    Volgende poging om Beau te diskwalificeren….

  25. Siem

    OP1: 646+282= bijna 1 MILJOEN

    Top NPO. Verschil moet er zijn.

  26. Tol Keesse

    Eerst Mooi Wark, nu Peter Lusse, wie is de volgende, Oscar Harris???? Dit is toch niet serieus te nemen. Zo gescript allemaal met dat zogenaamde spontane. Vandaag mijn zwembadwater verversen, ik moet iets doen…

  27. Zelfzucht

    Margriet zakt steeds dieper weg. Nu al minder dan de helft van het aantal kijkers dat Mathijs dagelijks scoorde. De mensen zijn het linkse M spuugzat aan het worden. Margriet heeft haar kansen gehad, maar heeft ze volledig verknald.

  28. Factcheck

    Opvallend: zowel NPO1, RTL4 als SBS6 scoren in juni 2020 een stuk hoger dan juni 2019
    Gemiddelde van RTL4 in 2019 was 14,0% Marktaandeel en tot zover staat het gemiddelde dit jaar op 15,1%
    SBS6 in 2019 9,2% MA en tot nu staat het gemiddelde op 10,0%.
    Grootste vooruitgang is er bij NPO1 die van 22% naar 26,5% gaat.
    Zenders die het meest verliezen tov 2019 zijn NPO2 en NPO3, Veronica en Net5

  29. Chelsey

    Netjes talpa tv, want voor een vrijdagaovond bieden jullie nu goed tegenwicht voor de buitenlandse commerciële concurrent (r)iool (t)élévision Luxembourg. Beste Wilfred wees nu toch niet zo koppig en wees wijs, laat alstublieft héél Nederland zien dat u over een sterk karakter beschikt en bied publiekelijk uw excusses aan je maten Johan en Rene. Wees niet halsstarrig zoals die twee mafkezen die dit alles veroorzaakt hebben Akwasi en Arie. Ik weer zeker dat u dat kunt, stap over die ego heen en zeg gewoon dat u een fout heeft gemaakt. Want jullie programma heeft vooral in tijden zoals nu, waarin veel mensen terecht veel stoom moeten afblazen, zeer zeker bestaans recht. Beste Johan en Rene probeer te begrijpen dat wilfred slecht geprobeerd heeft om in jullie programma het tegengeluid te laten horen met ongetwijfeld goede bedoelingen, alleen de uitvoering daarbij was ongekend hard en ondoordacht naar jullie toe. Beste Mannen van VI toon uw Mannelijkheid in deze en stap over uw ego’s heen, geef die oproerkraaiers zoals Akwasi en Arie geen kans om een wig te drijven tussen jullie. Geef ze geen kans om jullie programma kapot te maken nu het zeer zeker potentie heeft om door te kunnen groeien naar een programma op dé enige échte Nederlandse commerciële omroep waarin maatschappelijke discussies centraal staan en waarin geen blad voor de mond wordt gehouden ten aanzien van meningen. Een opiniërend programma waarin men verder gaat dan bijvoorbeeld bij DWDD en een ander geluid laat horen. Johan is geen racist en de grap die hij maakte was niet rasistisch. Beide kampen zouden alleen iets meer moeten beseffen dat je helemaal geen racist hoeft te zijn om racistische uitlatingen te doen of te handelen, mits je daarmee natuurlijk doelbewust haat of geweld mee probeert zaaien zoals een Akwasi met zijn Dam haat preek waar hij vervolgt voor zou moeten worden. Johan is geen haatzaaier, geweldsoproeper en wil de tegenstellingen ook niet vergroten, wat hij doet gewoonweg de vinger op de wond leggen niet meer en niet minder. Beste Wilfred tot slot wil ik u herinneren aan uw zéér goede interview met Sylvana Simons in de Balie in Amsterdam, daarin verweet u haar terecht de manier waarop ze het debat voert, het is nu ook slechts de manier waarop u Johan heeft proberen te overtuigen in jullie programma. Niet meer en niet minder. Om de tafel dus met je maten en biedt ook publiekelijk je excusses aan want als jullie dit overleven staat er iets moois te ontstaan met het programm VI. Een dagelijkse versie op 6 als tegenhanger van andere talkshows? Wie weet!

  30. Ja

    De herhaling op RTL4 is nog redelijk bekeken
    Meest trieste is dat We Want More zo in elkaar dondert voor zo’n dure show
    Marktaandeel RTL nog hoger dan SBS
    Pijnlijk

  31. robb

    Mensen die een tuin hebben zitten niet voor de tv met dit weer.

  32. droevig WMW wat een riool niveau

    Geldgraaiers als jury zonder enige kennis en inhoud. Gespeelde vrolijkheid.

    Kandidaten die zo slecht zijn dat je je schaamt als je er naar kijkt.

    Pulpa doet er alles aan om met een tokkie programma te scoren.

    En de overgebleven onnadenkende kijker van SBScamping vindt het schijnbaar mooi.

    Wat een niveau.

  33. Tim

    programma kost sbs bakken met geld, met amper adverteerders. RTL knalt er een herhaling tegenaan….en dat werkt prima….

  34. Ook dat nog!

    Wat een stumpers hierboven met al hun reacties…
    Lage kijkcijfers komt door het mooie weer.
    Met 30 graden op de thermometer heb ik en buiten gezeten en rond middernacht nog zo’n 45 km gewandeld in de buitenlucht!
    Rv kijken doe je niet in de zomer, maar in de winter 😅⛱️

  35. Ook dat nog!

    Tv kijken doe je dus NIET in de zomer met 30 graden, maar in de winter! Keek je gisteravond wel tv, dan ben je sneu en heb je geen leven!

  36. .WEST*

    @ OOK DAT NOG U moet weten dat men wil dat je verplicht tv kijkt
    En als niemand naar RTL kijkt zijn ze innerlijk heel verdrietig
    en wijzen naar bejaarden die RTL links laten liggen, en naar de NPO kijken
    Het moet dus niet gekker worden !

  37. Tom tv

    Om de headline van gisteren te korrigeren
    M heeft de meeste Marktaandeel van de talkshowd

  38. Achmed

    @geox wil je zeggen dat de jongeren
    De “tv bejaarden” zijn….

  39. Raymond

    ‘Kijkcijfers We Want More storten in’ was een betere kop geweest.

  40. Tvbubble

    En dan weer die Silver die meedoet. Zo vermoeiend…. iedereen uit de musicalwereld, het achtergrond koor wereldje en ex tv wereldje is weer gevraagd om mee te doen…..en hoezo moet de jury elke keer met een kandidaat meezingen…het gaat om de kandidaat en niet de jury…..#fail

  41. Mousse

    Beau scoort beter als OP1. 😁 Waarom wordt er geen aandacht aan geschonken door MC. O, wacht natuurlijk het is RTL

  42. Max

    Ik heb geen tv gekeken ….veel te warm! Kijk van de week de show wel terug WWM! En niet gelijk zo juichen hier als SBS in elkaar ploft door het mooie weer! Denk eerder aan die zielige BEau die zijn kijkcijfers week na week ziet zakken…

  43. Ook dat nog!

    @Max, sukkeltje: Beau doet zijn best. Wat heeft u in uw leven gepresteerd?
    Toen bleef het heeeel lang stil! 😂

  44. Chiel

    “Pijnlijk: Kijkcijfers We Want More nemen een duikvlucht” op een andere site. Gaat richting de 500.000 zo.

  45. Siem

    Cijfers Beau zijn slecht voor de vrijdagavond.

    Zelfs de kinderen die vrijdag een uurtje later naar bed mogen kijken niet meer naar kleuter Beau.

  46. Geox

    @Siem

    Je leeft in het verleden, oma. Denk je nou echt dat kinderen nog geïnteresseerd zijn in lineaire tv praatprogramma’s? In de tijd van internet, games en een miljoen andere alternatieven??

    Wake up, oma!

  47. Tvbubble

    @ Siem heet je echt zo? Oké kan natuurlijk….maar wat je zegt is natuurlijk niet zo heel slim….Beau scoort meer dan prima, zeker als het programma ervoor 300.000 kijkers minder heeft.

  48. Helena

    Ik werk in het basisonderwijs en daar moeten de leerlingen af en toe vragenlijstjes invullen met vragen zoals wat hun favoriete dier en kleur is. En dan is er ook een vraag wat hun favoriete tv-programma is. In 9 vd 10 gevallen weten leerlingen niets te verzinnen en geef ik aan dat ze ook hun favo youtubekanaal of game mogen invullen en daar kunnen ze er dan wel 100 van noemen.

    Lineaire tv leeft totaal niet meer onder de jeugd, ze praten er nooit over. Lineaire tv is een sterfhuisconstructie.

  49. Siem

    M wint bijna dagelijks van RTL Boulevard.

    Top Margriet.

  50. Siem

    De NPO zal voor altijd blijven bestaan!

    Kwaliteit en diversiteit zullen daar voor zorgen.

    De NPO is onafhankelijk en top!

    En Talpa ook.

  51. Tvbubble

    @ Siem zo is het….en nu weer lekker je isoleercel in.

  52. Ik arie ben jij

    SIEM NPO achter de decoder kunnen zij gelijk kijkgeld vragen en de belasting toegave afschaffen ook op eigen beentjes staan maar eens kijken hoe ver zij het schoppen dat linkse gezwel weg er mee met die opruiende kliek

  53. janny

    nu geld voor sbs6 ineens het warme weer, nu er minder kijkers zijn, vorige week waren er ook al minder kijkers , geef gewoon toe eerste uitzending is nieuw meeste kijkers

  54. @MC Amateur

    Moet de kop niet zijn:

    Wesley Sneijder bij BEAU wint van Vivianne Miedema bij Op1 !!!!

  55. @MC Amateur

    O ja, en bij de late avond cijfers ontbreekt BEAU ook iedere dag!
    Hij had het best bekeken late night programma van de avond met z´n 730.000 kijkers!!!

  56. rob

    Zeg nu eens gewoon dat Bed and Breakfast op NPO1 “We want more” verpulverd qua kijkcijfers. Hoor ik ook niks over warm weer en zo. Net als dat het programma De Vakantieman zelfs Martien Meiland weet te verslaan qua kijkcijfers!! Maar wie heeft het over Sybrand Niessen als kijkcijfer kanon? Maar dat is hij wel.

  57. ikweethetbeter

    De jury-leden hebben elke week de zelfde kleding aan ,vooral het pak van Hazes is vreselijk .

  58. NPO=Van oude mensen, de dingen die voorbij gaan.

    Voor bejaarden was het veel te heet om naar buiten te gaan en was de enige beschikbare zender (NPO1) op het oude vertrouwde televisietoestel de troost.

  59. NPO=bejaard

    @rob
    Voor bejaarden was het veel te heet om naar buiten te gaan en was de enige beschikbare zender (NPO1) op het oude vertrouwde televisietoestel de troost.

  60. Henk

    we Want More SBS6
    Week 1: 4. 1.048.000 kijkers 20,6% MA
    Week 2: 4. 960.000 kijkers 19% MA
    Week 3: 8. 751.000 kijkers 17,5% MA
    Goed begonnen maar op alle vlakken verliest het programma kijkers.

  61. pieter

    @Chelsey
    za 27 jun 2020 om 9:07 Goed verhaal, lekker kort!

  62. Chelsey

    @pieter, heb jij het tot het eind gelezen? Dan ben jij de enige.

  63. JobF

    Er komt waarschijnlijk al een tweede seizoen van We Want More want in het programma werd reclame gemaakt om je aan te melden om mee te doen.

  64. Astrid Joosten blijft RTL en Talpa de baas

    2020 is geleidelijk aan een bijzonder jaar aan het worden.

  65. Maria

    We want more is alleen de eerste aflevering boven de miljoen geweest,maar wordt iedere week minder,nu,751.000.Dus zo goed gaat dat niet en is dus niet alleen het warme weer.Maar er wordt ge zegt over herhalingen,maar ik kijk nu naar bv RTL5 of TLC daar zie ik dan weer programma’s die wel herhaald worden,maar ik nog niet gezien heb omdat er bij RTL 4 programma’s waren waar ik naar keek.Dus misschien andere zenders kijken,dan kom je vanzelf iets nieuws tegen wat je nog niet gezien heeft.

  66. Britt Scholte Lover

    Op1 vrijdag editie gewoon skippen!

  67. J. Bloemheuvel

    Om RTL de baas te blijven hoeft men nu
    niet bepaald alle zeilen bij te zetten.
    RTL is en blijft voor mij, althans, een zender van
    popie jopie figuren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Ziet u een ongepaste reactie? Laat het graag weten via het mailformulier of door een reactie te plaatsen met daarin het woord "moderatie". Reacties met daarin het woord "moderatie" worden automatisch vastgehouden en zijn daardoor niet zichtbaar voor overige bezoekers.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.