Ruben Nicolai geeft GTST harde klap in gezicht


De kijkcijfers van dinsdag 2 juni 2020 (SKO)

Het lijkt erop dat Ruben Nicolai voor de tweede zomer op rij gaat demonstreren dat RTL 4 het achtuurslot aanzienlijk kan versterken als Goede Tijden Slechte Tijden van de buis wordt gehaald. Het tweede seizoen van zijn quiz Ik Weet Er Alles Van is maandag erg voortvarend van start gegaan en dinsdag keken er zelfs nog meer mensen, namelijk 718.000 mensen (15,5 procent). Ter vergelijking: GTST scoorde in zijn laatste week, mét de cliffhanger, gemiddeld 14,0 procent marktaandeel.

Nicolai verraste vorig jaar al door met zijn quiz in het laagseizoen beter te scoren dan GTST in het hoogseizoen. Toch wil RTL 4-baas Peter van der Vorst koste wat kost vasthouden aan het veel duurdere GTST, terwijl het quizgenre anno 2020 veel beter lijkt te werken in het achtuurslot.

Door naar prime time: de winnaars om half negen waren Opsporing Verzocht met 1,1 miljoen kijkers (25 procent) op NPO 1, Beter Laat Dan Nooit met 804.000 kijkers (18 procent) op RTL 4 en Vaarwel Nederland met 406.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.

Om half tien waren het meest in trek: Beau met 902.000 kijkers (21 procent) op RTL 4, Misdaadcollege met 844.000 kijkers (19 procent) op NPO 1 en Nieuwsuur met 661.000 kijkers (15 procent) op NPO 2.

Verder haalde geen enkele andere zender op prime time de kijkcijfer top 25. SBS 6 was niet de vierde, maar de zesde zender op prime time.

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Criminal: 295.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Station 19: 253.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Down met Johnny: 249.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Dertigers: 235.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek oplichters: 228.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met New Kids Nitro: 180.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Charlie’s Angels: 162.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), M (826.000), RTL Boulevard (786.000), Editie NL (725.000) en Zes uur nieuws (610.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1 miljoen), Journaal laat (877.000), Hart van Nederland (511.000), het late RTL Nieuws (381.000), Hofbar (361.000) en Shownieuws (317.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en NPO 2 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.904.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.267.000
03. EenVandaag (NPO1) 1.116.000
04. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.100.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.099.000


06. Op1 (NPO1) 1.017.000
07. Beau (RTL4) 902.000
08. Journaal laat (NPO1) 877.000
09. Misdaadcollege (NPO1) 844.000
10. M (NPO1) 826.000


11. Beter laat dan nooit (RTL4) 804.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 786.000
13. Editie NL (RTL4) 725.000
14. Ik weet er alles van (RTL4) 718.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 661.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.3%
2. RTL4 / 19.9%
3. NPO2 / 7.4%
4. SBS6 / 6.0%
5. Vero / 5.6%


6. NPO3 / 3.9%
7. NET5 / 3.7%
8. RTL5 / 3.6%
9. RTL7 / 3.1%
10. RTL8 / 2.6%


11. SBS9 / 1.8%
12. BBCfirst / 1.1%
13. Comedy / 1.1%
14. RTLZ / 1.0%
15. FOX / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,6%
2. RTL Nederland 29,2%
3. Talpa TV 17,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: William Rutten, RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen