Racisme-rel levert Veronica Inside megakijkcijfers op


De kijkcijfers van maandag 22 juni 2020 (SKO)

Een hele week vol media-ophef heeft het programma Veronica Inside maandagavond bizar hoge kijkcijfers opgeleverd. Er keken maar liefst 1,7 miljoen mensen (32 procent) naar de uitzending op Veronica, een historisch record. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nog nooit eerder keken er zo veel mensen naar Veronica Inside, ook niet toen het programma nog bij RTL te zien was onder een andere naam. Het record bij Veronica stond tot nu toe op 818.000 kijkers.

De enorm hoge kijkcijfers va Veronica Inside geven aan hoe de racismediscussie leeft in Nederland. Veel mensen, zo’n beetje de VI-doelgroep, vinden dat er enorm wordt overdreven door het andere kamp, waar Akwasi het gezicht van is geworden. Die discussie werd gisteren gevoerd door de mannen van VI.

Het leverde een bijzonder heftige uitzending op, waar op social media veel op is gereageerd. Veel mensen vinden dat Johan Derksen wel heel erg in de hoek werd gezet, anderen vinden het juist weer jammer dat hij niet nadrukkelijk zijn excuses heeft aangeboden voor zijn zwartepietgrap over Akwasi.

Hoe dan ook: Nederland heeft massaal gekeken. Het is voor Veronica een unicum dat zo’n score wordt neergezet. Normaal gesproken lukt dat alleen met sportbeelden. Er keken dit jaar slechts één keer eerder meer dan een miljoen mensen naar Veronica, namelijk in maart. De wedstrijd Liverpool – Atletico Madrid trok toen 1,1 miljoen kijkers.

Deze torenhoge score bewijst dat Veronica Inside zeer relevant is in het tv-landschap, hoeveel adverteerders Arie Boomsma ook gaat bellen. Volgende week is de laatste VI van het seizoen en na de zomer zal de talkshow gewoon weer terugkeren.

Concurrentie

De mannen van VI lieten de concurrentie ver achter zich. NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met MAX Vakantieman (1,3 miljoen en 24 procent) en Mooiste Meisje van de Klas (1,1 miljoen en 22 procent).

Het brons is voor RTL 4 dankzij Beau (618.000 en 14 procent), maar in het halfnegenslot scoorde de zender beroerd met de première van Married At First Sight: Second Chance. Die titel moest genoegen nemen met 385.000 kijkers (7 procent).

Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 450.000 kijkers (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • SBS 6 scoorde met Urk: 346.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Lo Chiamavano Trinita: 282.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Dertigers: 248.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Good Doctor: 217.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Pan: 152.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met All you need is Jani: 123.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (913.000), M (710.000), Ik weet er alles van (684.000), RTL Boulevard (542.000), Editie NL (508.000), The Big Bang Theory (489.000) en Tijd voor MAX (474.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Journaal laat (799.000), Hart van Nederland (551.000) en Shownieuws (331.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en Veronica brons met bijna 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.939.000
02. Veronica Inside (Vero) 1.704.000
03. MAX Vakantieman (NPO1) 1.303.000
04. Mooiste Meisje van de Klas (NPO1) 1.125.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.115.000


06. Op1 (NPO1) 1.106.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.079.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 913.000
09. Journaal laat (NPO1) 799.000
10. M (NPO1) 710.000


11. Ik weet er alles van (RTL4) 684.000
12. Beau (RTL4) 618.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 551.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 542.000
15. Editie NL (RTL4) 508.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.6%
2. RTL4 / 13.1%
3. Vero / 12.8%
4. SBS6 / 7.0%
5. NPO2 / 4.7%


6. RTL7 / 4.5%
7. NPO3 / 3.7%
8. RTL5 / 3.2%
9. NET5 / 3.1%
10. RTL8 / 3.0%


11. Discov / 2.0%
12. Comedy / 1.7%
13. TLC / 1.4%
14. RTLZ / 1.2%
15. BBCfirst / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,0%
2. RTL Nederland 23,9%
3. Talpa TV 23,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Veronica

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen