NPO 1-kijker zapt massaal weg bij Erik van Muiswinkel


De kijkcijfers van zaterdag 27 juni 2020 (SKO)

Cabaretier Erik van Muiswinkel heeft zaterdagavond voor een enorme kijkcijferdip gezorgd op NPO 1. Zijn voorstelling De Olieworstelaar trok veel minder kijkers dan de programma’s ervoor en erna. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na het door 1,1 miljoen mensen (25 procent) bekeken Echte Leven in de Dierentuin, bleven er slechts 547.000 kijkers (14 procent) hangen voor Erik van Muiswinkel. Dat betekent dat meer dan de helft van alle kijkers wegzapte.

Pas toen Erik van Muiswinkel weer uit beeld was, keerden de kijkers terug. De late talkshow Op1 wist 901.000 kijkers (27 procent) te boeien.

RTL 4 was de tweede zender op prime time dankzij de herhalingscombinatie Oh Wat Een Jaar (572.000 kijkers en 13 procent) en Praat Nederlands Met Me (484.000 kijkers en 12 procent).

Het brons is voor NPO 3: de detective Rebecka Martinsson wist 552.000 kijkers (13 procent) te boeien.

Verder was de SBS 6-show De Beste Liedjes Van het meest in trek met 514.000 kijkers (13 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 467.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Go For It: 292.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met X-Men: 205.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van hier in de lucht: 174.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 157.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 151.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (956.000), EenVandaag (914.000), Half acht nieuws (858.000), The Islands of America (634.000), RTL Boulevard (386.000), Lachen om home video’s (358.000) en Blauw Bloed (348.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (901.000), Hart van Nederland (474.000), Shownieuws (350.000) en Chantal komt werken (312.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.913.000
02. Echte leven in de dierentuin (NPO1) 1.121.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 956.000
04. EenVandaag (NPO1) 914.000
05. Op1 (NPO1) 901.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 858.000
07. The Islands of America (NPO1) 634.000
08. Oh Wat Een Jaar (RTL4) 572.000
09. Rebecka Martinsson (NPO3) 552.000
10. Erik van Muiswinkel (NPO1) 547.000


11. De Beste Liedjes Van (SBS6) 514.000
12. Praat Nederlands met me (RTL4) 484.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 474.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 467.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 386.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.5%
2. RTL4 / 12.2%
3. SBS6 / 10.2%
4. NPO3 / 7.1%
5. NPO2 / 6.5%


6. RTL7 / 4.6%
7. Vero / 4.0%
8. NPO3 / 3.3%
9. RTL8 / 3.1%
10. NET5 / 2.3%


11. Discov / 1.4%
12. RTLZ / 1.3%
13. Ziggo / 1.3%
14. Comedy / 1.2%
15. Spike / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,1%
2. RTL Nederland 23,2%
3. Talpa TV 17,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

95 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Remco
juli 4, 2020 14:31

Haha, ik zapte ook weg, bij Eric de blankenhater…bah!

Gast
Jos
juni 29, 2020 23:57

Zoals ik al eerder zei. Over de datum heen die man

Gast
Cornelia
juni 29, 2020 11:44

Erik van Muiswinkel is een N S B ’er van het meest zuivere soort. Deze N S B ’er moeten we dringend collectief uitbannen, negeren en voor altijd d o o d z wi jgen.

Gast
Rojo
juni 28, 2020 20:30

Hoe kun je nog serieus kijken naar die droeftoeter. meer dan 20 jaar geld opstrijken en zakken vullen door Zwarte Piet te spelen en nu plotseling zeggen, na alle BLM en KOZP cry babys gezeur, dat hij het discriminatie vind. Lafaard!

Gast
Mr. Theo
juni 28, 2020 19:34

Nog veel te veel kijkers voor die droeftoeter. Dacht dat ie toch al meer afgeschreven was. Nog werk aan de winkel dus!

Gast
snoezigkleinhertje
juni 28, 2020 18:34

IJpma-Fleur douw een dooie muis in je scheur.

Gast
Zomaar
juni 28, 2020 18:22

Wanneer men iets vergelijkbaar brengt na die dierentuin, en de helft loopt weg, dan zou er iets mis zijn met het programma.
Maar een dierentuin en cabaret hebben een totaal ander publiek.

Gast
Waarom worden mijn berichten tegengehouden?
juni 28, 2020 18:12

Erik van Muiswinkel. De man die grappig was toen TV nog relevant was.

Gast
Marianne IJpma-Fleur
juni 28, 2020 17:47

Erik, ik vond je geweldig en mijn man ook!! Super, zegt het voort!

Gast
MarcoB
juni 28, 2020 16:24

Zelfs ik walg van collega artiest .muizenkeutel

Gast
Actiegroep Stop Herhalingswaanzin Talpa en RTL
juni 28, 2020 16:21

Gaan ze bij RTL ook nog weer eens Big Brother en Domino D Day oppoetsen.

Providers stop met doorgeven van deze door ons duurbetaalde bagger tv.

Gast
Ludo
juni 28, 2020 16:00

Wat een ziellige vertoning van die Muis .

Gast
StefanV
juni 28, 2020 14:50

Ik heb in het verleden altijd erg kunnen lachen om Van Muiswinkel. Zowel z’n legendarische typetjes als zijn shows. Ik ben gisteren vergeten om te kijken, maar ik denk niet dat ik dat alsnog doe. De manier waarop Van Muiswinkel zich de laatste tijd manifesteert, weerhoudt me ervan.

Gast
MC bezoeker 26
juni 28, 2020 14:33

Voor als RTL meeleest. Voor het nieuwe seizoen is het natuurlijk wel positief dat er twee events bijkomen in de vorm van Big Brother en Domino Day. Mag ik een voorzet doen voor de presentatie.

Domino Day: Chantal Janzen & Ruben Nicolai
Big Brother: Geraldine Kemper & Rick Brandsteder

Gast
60+ kijker
juni 28, 2020 14:19

Waar vind je de cijfers van de streaming diensten?
Als ik de cijfers van lineaire zenders optel
kom ik tot 86% MA en 3,5 miljoen kijkers

Kijkers tussen 21u30 en 22u00
NPO1 13,6% 547.000 (Erik van MUiswinkel
NPO2 11,4% 467.000 (Nieuwsuur)
NPO3 12,9% 552.000 (Rebecka Martinnson)
RTL4 12,1% 484.000 (Praat Nederlands me me)
RTL5 4,5% 174.000 (Helden)
RTL7 6,9% 292.000 (Go For It)
RTL8 2,9% 123.000 CSI Miami)
SBS6 13,1% 514.000 (Beste Liedjes)
NET5 3,7% 151.000 (NCIS New Orleons)
VERO 4,8% 205.000 (X-Men)
———————
TOTA 85,9% 3.509.000 Kijkers

Gast
Actiegroep Stop Herhalingswaanzin Talpa en RTL
juni 28, 2020 14:06

Ook vanavond gaan beide financieel noodlijdende zenders weer in de herhaalstand.

Stop deze Herhalingswaanzin.

Providers haal ze uit jullie dure pakketten. Geen kijker wil deze bagger meer.

Gast
Nick
juni 28, 2020 13:21

Hahaha

Gast
Anti-racist
juni 28, 2020 13:21

Dat er een half miljoen mensen hebben gekeken naar deze verwarde, bejaarde nitwit. Zijn er zoveel racisten en ramptoeristen in Nederland of zijn ze allemaal zwaar dement?

Gast
Woeste Willem
juni 28, 2020 13:11

Ik mot kotsen van de hoofdpiet… wat een zelfingenomen hufter.
NPO is best leuk , tijd voor MAX , bordje piepers op schoot.
Al die betaalde reclame zenders vind ik niks.
Er is tegenwoordig weinig wat nog kan boeien op de buis, zeker op zaterdagavond is er geen zak aan.
Talpa , RTL , NPO , al die zenderbazen weten precies wat de werkende burger wil zien of beleven.
TV programma’s met Zeikende over het paard getilde imbecielen !!
Nu weer even kwaliteits-tv maar dat krijgen we nooit meer terug.
Alle Lama’s oprotten aub

Gast
Jantje
juni 28, 2020 13:10

@William Raaf: Maar ik begrijp van kennrs dat mensen als Hiddema en Baudet op de grachtengordel wonen, en Baudet is omdat hij een kritische journaliste tron gelijk voor complete afschaffing van de NPO. Dus hoe is het nu? (Waar jij verder zo ijdel ‘mee in kan stemmen’, of niet, is alleen relevant als je echt mee kan beslissen.)

Dat gelul alweer over dingen die in jouw ogen “anti-Westers” zijn hebben alleen zin als je vertelt wat “Westers” dan allemaal in mag houden. Anders is het hol geklets over waarden en grippen zonder substantie.

Gast
Mick
juni 28, 2020 13:10

Hypocrietpiet.

Gast
William Raaf
juni 28, 2020 13:03

* West

Ik ben tegen een Staatsmedia.

Maar ben mild
Dus wellicht zou ik kunnen instemmen met 1 zender voor (onafhankelijk, neutraal) nieuws. Verkiezingsdebatten met een neutrale presentator (vermoed ik onmogelijk maar zou mooi zijn) Rampen. Misschien zelfs Cultuur en Educatie dat niet geleverd wordt door de commerciëlen etc. Geen talkshows, geen flauwekul, geen sport et cetera !
Aan de andere kant iedereen heeft een computer/laptop/mobieltje/tablet dus zelfs die ene zender is discutabel maar zoals hierboven aangegeven, daar zou ik mee in kunnen stemmen.
En geloof mij maar de NPO is ten dode opgeschreven. En dat is ruwweg 30% de schuld van de (niet meer van deze) Moderne Tijd en 70% pure grachtengordel ons-kent-ons/victim culture/identity politics/de zielloze Zeloten en fundamentalistische iconoclasten.

NPO is een anti-Westerse (bijkans religieuze) zender geworden .
TV gemaakt door 1 type mens, voor 1 type mens, gefinancierd door de rest die monddood is door diezelfde NPO.

De BBC heeft het ook volledig aan zichzelf te wijten. Wanneer je consequent slechts 20% van de (Londen/universiteits = Regressive Left) bevolking bedient moet je niet raar opkijken wanneer 75% de BBC wil opheffen en 5% van de ouderen er nog wel/niet/wel/niet/wel/niet aan wil vasthouden (het is toch vertrouwd). Daar heb je nauwelijks hogere algebra voor nodig.

De NPO heeft zelfs iemand als een zekere Tim den Beste (van wie ik nog nooit had gehoord tot vandaag maar desondanks toch Staatscentjes krijgt omdat hij namelijk heel erg deugt) tot BN’r verheven.
Say no more.
(Afschaffen dat circus)

Gast
Fanny
juni 28, 2020 12:55

Tja,zo zie je maar weer…dit is Nederland nu.jammer,ik heb genoten.

Gast
Eric de Rattenwinkel
juni 28, 2020 12:53

Hypocriete lui die vent,had lekker zwarte Piet gebleven,daar was je toen goed in Akwasilover

Gast
Boerenverstand
juni 28, 2020 12:39

@West: nou, vooruit dan maar weer eens. Verspreiding van tv kan net als in het Verenigd Koninkrijk via Freeview (gratis Digitenne) en Freesat. De kosten worden gedekt door de zenders die doorgegeven worden. De kijker betaalt niets. Het verdienmodel via de kabel-tv valt daarmee ook weg. Internetproviders geven als dienst ook tv-zenders door, maar van doorgiftevergoedingen te betalen door de kabelbedrijven is geen sprake meer. Wel net als vroeger in Nederland betalen simmige tv-zenders om op de kabel doorgegeven te worden, net als dat ze voor doorgifte via Freeview en Freesat betalen. Het uitmelken van de kijker voor allerlei flutzenders is voorbij.

Geheel los hiervan kun je de vraag stellen hoe de NPO bekostigd moet worden Dat kan zoals nu vanuit de algemene belastingopbrengsten, maar we kunnen de NPO ook op eigen benen zetten: verdien jezelf maar terug met reclame-opbrengsten, lidmaatschappen van tv-gidsen, betalend publiek bij opnames en dergelijke.

Het lidmaatschap van de EBU is geen probleem. De EBU geeft namelijk alleen aan dat een zender publiek moet zijn. Niet hoe die gefinancierd wordt. Zo zijn vanuit het Verenigd Koninkrijk naast de BBC ook ITV en Channel4 aangesloten bij de EBU, omdat volgens Brits recht ook deze zenders publiek zijn. Moeten ook aan bijbehorende eisen t.a.v. nieuws, informatie, cultuur en dergelijke voldoen.

Gast
Jantje
juni 28, 2020 12:27

@JasperV: Dat heet voortschrijdend inzicht. Wijsheid komt met de jaren.

Gast
JasperV
juni 28, 2020 12:24

Van Muiswinkel is dat niet die man die jaren Hoofdpiet was van Sinterklaas en die nu ineens tegen Zwarte Piet is? Hoe hypocriet kan je zijn.

Gast
Boerenverstand
juni 28, 2020 12:23

@West 10:19: de NOZEMA? Kom op he, die bestaat al sinds 2004 niet meer.

Gast
Japie
juni 28, 2020 12:13

@Tessa: JIJ gaat niet in op de inhoud. Post dan niet. Ik zie Jantje geheel terecht op een paar van de vele inhoudelijke fouten van meneer Raaf wijzen. Vraag me af waarom je niet de moeite neemt meneer Raaf te helpen met het rechtzetten van al zijn fouten.

Gast
. WEST*
juni 28, 2020 11:51

@ TESSA , Dat kan wel zijn , maar als Nederlander hoor je gewoon voor je eigen p.o. te zijn! en niet antie p.o. W. Raaf gooit alles op een hoop of de hele NPO links zou zijn!
Hij heeft ook geen antwoord op mijn vragen
!

Gast
Garry glamour
juni 28, 2020 11:42

Het feit dat ik de hele avond naar de Belg heb zitten kijken zegt genoeg .van Muiswinkel is de hypocrietpiet van deze tijd , links lullen rechts vullen . RTL is kampioen herhalen , er gaat geen dag voorbij of Jeroen van Koningsbrugge kom je er tegen , samen met Ruben Nicolai ,leuk doen . Ik vraag mij wel eens af of er bij RTL echt iemand is die dit leuk vind ?. Wij , de kijkers zijn toch niet debiel ?.

Gast
pieter baan
juni 28, 2020 11:26

Ruud
zo 28 jun 2020 om 8:15

als je niet verder komt dan mona toetje ben je geen haar beter knul!

Gast
Tessa
juni 28, 2020 11:14

@japie en WEST

William Raaf zet zeer goed onderbouwd een duidelijke mening over de NPO neer.

En wat doen jullie? Jullie proberen op de persoon te spelen zonder in te gaan op de inhoud. Kunnen jullie niet beter of hebben jullie geen tegenargumenten?

Gast
Flo48
juni 28, 2020 11:13

Erik je bent een kanjer. Waarheid is niet altijd leuk maar is ff nodig

Gast
. WEST*
juni 28, 2020 11:10

@ japie Hij mag natuurlijk zijn eigen gedachten hebben over onze NPO
Maar wat ik me afvraag, zou hij een ex medewerker zijn die ontslagen is bij een omroep? en gefrustreerd thuis zit zonder werk ?

Gast
Japie
juni 28, 2020 10:53

@Jantje:

Serieus ingaan op wat William Raaf zegt lijkt me verloren moeite. Bij hem komt het allemaal uit haat en jaloezie. Niet aan beginnen.

Gast
Ron
juni 28, 2020 10:52

Was een dikke herhaling, vind je het gek dat niemand keek.

Gast
. WEST*
juni 28, 2020 10:51

Hoe moet een publiek bestel er volgens u dan uitzien , en bekostigt worden die onder de paraplu van de EBU vallen ? En hoe zit het met lokale / reg/ overzee ze
publieke omroep ,en wie moet dat dan betalen? Op die vraag heb ik geen antwoord gehad
Immers elk democratisch land heeft een P. O. deels bekostigt door de kijker ,
en de politiek heeft altijd een vinger in de pap ,althans dat is in heel Europa zo !
Er is geen sprake van dat de BBC wordt geprivatiseerd, wel dat er bezuinigingen aankomen en er zender verdwijnen !
Ben benieuwd waar u uw informatie vandaan haalt?

Gast
Jantje
juni 28, 2020 10:50

@William Raaf: Zo een paar dingen: Dat “kijk en luistergeld” is door het tweede paarse kabinet afgeschaft. Je zal iets anders bedoelen. “Ik had het er gisteren al over geloof ik”, zeg je ook. Dat is verontrustend.
Dan heb je het ook over de de “anti-Westerse Grachtengordel/NPO/Deug-horde”. Net is al gezegd, dat weet ik nog heel goed, dat mensen als Baudet en Hiddema op de ‘grachtengordel’ wonen. Die betalen dat nu ook via ons belastinggeld.
Dan zie ik scherp dat je zegt “De NPO is dood hout”. Maar de kijkcijfers laten zien dat ‘de NPO’ veel meer publiek trekt dan de commerciële omroepen. Dus ook dat klopt niet. enz.

Gast
MC bezoeker 26
juni 28, 2020 10:43

RTL is wel flink wat marktaandeel aan het inleveren met al die herhalingen.

Gast
William Raaf
juni 28, 2020 10:34

West.
Juist. Er hoeft dan geen kijk en luistergeld meer betaald te worden. Ik had het er gisteren al over geloof ik. Wanneer de BBC wordt geprivatiseerd kan de anti-Westerse Grachtengordel/NPO/Deug-horde niet achterblijven. Ze zullen het nog wel een jaar of drie kunnen rekken, immers de politiek en tv-wereld is zo corrupt als de neten, maar de jeugd gaat het niet meer pikken. Valt de BBC dan vallen alle domino stenen.

Twee uitkomsten zijn dan mogelijk
a) Ze zinken in totale obscuriteit
b) men schopt de Orwelliaanse Deug-fascisten eruit, stopt met nepotisme en gaat hoogwaardige programma’s maken

Ik vermoed dat het optie A zal worden maar zou verheugd zijn als onverhoopt optie B uit de hoed getoverd zou worden.

De NPO is dood hout, dood deugend hout. Tijd voor een houtvester, een grimmige zaagmachine en een klem op de subsidie-slurf.

Gast
Willie
juni 28, 2020 10:31

Die linkse omroep houd die deugers van de belastingcenten wel aan vreten wat voor wanproduct ze ook brengen.

Gast
Toetsenbordridder
juni 28, 2020 10:21

Als ik een preek van een dominee wil horen, ga ik wel naar de kerk.

Gast
Van Halen
juni 28, 2020 10:20

Muiswinkel is gewoon niet leuk en erg achterhaald, er staat een schijtlollige schoolmeester op het toneel,is toch geen persoonlijkheid of artiest?

Gast
. WEST*
juni 28, 2020 10:19

@W RAAF Als de P.O. omroepen geen staatssteun krijgen , en hun eigen broek moeten ophouden , betekend dat dan ook dat er geen luister en kijk belasting betaald hoeft te worden ? Er zal altijd door de kijker worden betaald voor infrastructuur Nozema KPN / providers en dergelijke , ook doorgifte vergoedingen , wie gaat die extra kosten dan betalen , juist …. en tv kijken zal dan veel duurder worden !

Gast
Hatsevlats
juni 28, 2020 10:15

Kan iemand die van muis winkel overtuigen dat zijn carrière er op zit van die zure idioot .

Gast
Jantje
juni 28, 2020 10:13

@Cees: Jijt al net zo achterlijk als al die andere gek-rechtse potsers hier. Als je er maar ‘deug’ voor zet en ‘grachtengordel’ zegt dan zit je al goed, denken de boertjes.

Van Muiswinkel woont in de Spaarnwouderbuurt in Haarlem, domdo. Mensen als Hiddema en Baudet wonen op de grachtengordel.

Gast
Cees
juni 28, 2020 10:08

De grachtengordel is ontstaan door de VOC gelden, maar daar hoor je ze dan niet over.

Gast
Jantje
juni 28, 2020 10:05

Van Muiswinkel is nooit echt grappig geweest. Dat heeft niets te maken met de seksisten, homofoben en crypto-racisten van VI.

Gast
William Raaf
juni 28, 2020 09:53

Jos,

Dan zou het toch ook zonder staatssteun moeten lukken ?
Heb ik in jou een onverwachte medestrijder aangetroffen in het afschaffen van de 1984-Staatsmedia ?
Die ontzettend grappige en bijkans kosmisch komische Erik kan toch ook wel overleven (en gloriëren) zonder de centjes te jatten van die verachtelijke primitieve NLse werkmens ?

Weet iemand trouwens of de o zo deugende Grachtengordel (lees NPO) al een standpunt heeft ingenomen inzake de slaven knekelvelden en dode meisjes in Qatar ? Of de massaverkrachtingen, mensenhandel en slavernijin onze Europese steden ? Of wordt het dit jaar toch weer Zwarte Piet in deugend A’dam/NPO?

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen