Net5 voor het eerst sinds piemelshow in kijkcijfer top 15


De kijkcijfers van donderdag 18 juni 2020 (SKO)

De ontroerende documentaire Tot De Dood Ons Scheidt over de onlangs overleden Marc de Hond heeft Net5 donderdagavond, voor het eerst sinds de piemelshow in november, de kijkcijfer top 15 in geholpen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De film van tv-maakster Nada van Nie zette een score van 557.000 kijkers (11 procent) neer en dat is buitengewoon hoog voor Net5. Sterker nog: de zender wist op prime time meer kijkers te boeien dan het veel grotere RTL 4.

De laatste keer dat Net5 de kijkcijfer top 15 haalde was afgelopen 14 november. Toen wist de veelbesproken piemelshow For One Night Only: He-le-maal Naakt 813.000 kijkers (16 rpocent) te boeien.

NPO 1 ging aan kop op prime time: DNA Onbekend scoorde 1,5 miljoen kijkers (30 procent) en Nick, Simon en Kees: Homeward Bound wist aansluitend 1,3 miljoen kijkers (25 procent) te boeien.

De tweede plek is voor SBS 6 dankzij Mr. Frank Visser Doet Uitspraak, dat 711.000 kijkers (14 procent) scoorde. Direct ervoor trok Gestalkt 481.000 kijkers (10 procent).

Het brons is voor Net5, pas daarna komt RTL 4. Het Perfecte Plaatje trok 407.000 kijkers (8 procent) en Beau trok erna 552.000 kijkers (12 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 7 scoorde met Mission Impossible Ghost Protocol: 406.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 381.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 286.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Spoedeisende Hulp Australië: 275.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Dertigers: 251.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Magnum PI: 185.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), EenVandaag (987.000), Ik weet er alles van (826.000), M (757.000), RTL Boulevard (667.000), Editie NL (533.000) en Tijd voor MAX (501.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Journaal laat (778.000), Hart van Nederland (632.000) en Shownieuws (437.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.972.000
02. DNA Onbekend (NPO1) 1.508.000
03. Nick, Simon en Kees: Homeward Bound (NPO1) 1.316.000
04. Op1 (NPO1) 1.119.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.033.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.010.000
07. EenVandaag (NPO1) 987.000
08. Ik weet er alles van (RTL4) 826.000
09. Journaal laat (NPO1) 778.000
10. M (NPO1) 757.000


11. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 711.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 667.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 632.000
14. Tot de dood ons scheidt (NET5) 557.000
15. Beau (RTL4) 552.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.1%
2. RTL4 / 13.7%
3. SBS6 / 9.7%
4. RTL7 / 5.8%
5. NPO2 / 5.7%


6. NET5 / 5.1%
7. RTL5 / 4.4%
8. Vero / 3.7%
9. RTL8 / 3.6%
10. NPO3 / 3.4%


11. RTLZ / 1.7%
12. Discov / 1.4%
13. Comedy / 1.2%
14. SBS9 / 1.0%
15. TLC / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,2%
2. RTL Nederland 27,5%
3. Talpa TV 19,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen