Johnny en Wendy bezorgen SBS 6 historisch kijkrecord
De kijkcijfers van vrijdag 12 juni 2020 (SKO)
Johnny de Mol en Wendy van Dijk hebben vrijdagavond zeer goed gescoord met hun nieuwe talentenshow We Want More op SBS 6. Er keken meer dan een miljoen mensen en daarmee hebben ze een historisch record gebroken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. We Want More kwam dankzij de bijna volstrekt absente concurrentie uit op 1,048 miljoen kijkers (20,6 procent). Het is voor het eerst sinds 2015 dat SBS 6 meer dan een miljoen kijkers scoort met vrijdagamusement.
De laatste keer dat SBS 6 op vrijdagavond prime time boven de miljoengrens uitkwam met amusement, was op vrijdag 6 november 2015, toen de ontknoping van K2 Zoekt K3 een publiek van bijna 1,9 miljoen kijkers wist te vermaken.
Met hun nieuwe show verpulveren Johnny en Wendy hun oud-werkgever RTL 4. Die zender trok met de première van Humberto Tans Het Beste van Got Talent Worldwide niet meer dan 536.000 kijkers (11 procent), waarna Beau bleef steken op 652.000 kijkers (15 procent).
Over de hele avond gezien was SBS 6 ook groter dan RTL 4: het gaat om 14,0 vs 13,7 procent marktaandeel. De laatste keer dat SBS 6 de nummer twee van de avond was, was in februari dankzij de Linda de Mol-show Deze Quiz Is Voor Jou.
We Want More werd alleen gedurende de eerste helft van prime time verslagen, namelijk door Bed en Breakfast op NPO 1, waar 1,2 miljoen mensen (22 procent) naar keken. Om half tien deed echter óók NPO 1 onder voor SBS 6: toen trok Flikken Rotterdam 561.000 kijkers (12 procent).
De nummer drie op prime time – dus na NPO 1 en SBS 6, maar vóór RTL 4 – was NPO 2: Twee voor Twaalf scoorde 900.000 kijkers (17 procent) en Nieuwsuur had er 495.000 (11 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 3 scoorde met Reizen Waes: 433.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Poirot: 249.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Shawshank Redemption: 198.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team Parate Eenheid: 176.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Criminal Minds: 148.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met In the name of the King: 146.000 kijkers.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.029.000 02. Bed en Breakfast (NPO1) 1.170.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.131.000 04. We want more (SBS6) 1.048.000 05. Gesprek met premier (NPO1) 973.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.5% 2. SBS6 / 14.0% 3. RTL4 / 13.7% 4. NPO2 / 8.7% 5. NPO3 / 5.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 36,2% 2. Talpa TV 23,6% 3. RTL Nederland 23,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS