Wendy van Dijk sluit corona-Hart in Aktie succesvol af
De kijkcijfers van woensdag 27 mei 2020 (SKO)
De kijkcijfers die Wendy van Dijk bij RTL 4 scoorde zal ze bij haar nieuwe werkgever SBS 6 niet meer halen, maar voor begrippen van die zender heeft ze de afgelopen acht weken toch heel aardig gescoord met de coronaserie van Hart in Aktie. De laatste aflevering kwam gisterenavond uit op 616.000 kijkers en 12,5 procent marktaandeel, bijna een derde boven het laatste weekgemiddelde van SBS 6. Gemiddeld wist de hele serie afleveringen 673.000 kijkers te vermaken.
Op het hoogtepunt keken er 743.000 mensen naar de coronaserie van Hart in Aktie, op het dieptepunt 565.000 kijkers. Reden genoeg om komend seizoen een nieuwe serie afleveringen te gaan maken.
Het lukt Van Dijk dus om bovengemiddeld te scoren op SBS 6, maar een echte kijkcijfermagneet is ze niet. Dat blijkt ook uit het feit dat het programma ervoor, Steenrijk Straatarm, het consequent beter doet. Ditmaal keken daar 701.000 mensen (14 procent) naar.
Drie zenders deden het beter op prime time, te beginnnen met NPO 1. De natuurserie Het Wad kwam uit op 1,1 miljoen kijkers (22 procent), waarna Jouw Stad Ons Dorp 712.000 kijkers (14 procent) neerzette.
Het zilver gat naar RTL 4 dankzij Beau (884.000 kijkers en 19 procent). Help Mijn Man Is Klusser trok direct ervoor 758.000 kijkers (15 procent).
Verder was NPO 2’s Nieuwsuur het meest in trek met 644.000 kijkers (13 procent). Na De Bevrijding wist gedurende de eerste helft van prime time 501.000 kijkers (10 procent) te vermaken.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- Veronica scoorde met Peppermint: 335.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Dertigers: 250.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Harten Strijd: 242.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met John Wick: 211.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 185.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Op Hoop Van Zegen: 103.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen), M (807.000), GTST (754.000), RTL Boulevard (703.000), Tijd voor MAX (574.000) en Editie NL (562.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Journaal laat (869.000), Hart van Nederland (804.000) en Shownieuws (499.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.907.000 02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.367.000 03. EenVandaag (NPO1) 1.189.000 04. Op1 (NPO1) 1.179.000 05. Wad (NPO1) 1.093.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.6% 2. RTL4 / 17.3% 3. SBS6 / 10.9% 4. NPO2 / 8.0% 5. Vero / 4.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,4% 2. RTL Nederland 25,9% 3. Talpa TV 20,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS