Tv-kijker verkiest legoblokjes boven Suikerfeest
De kijkcijfers van zaterdag 23 mei 2020 (SKO)
De Nederlandse tv-kijker loopt er niet echt warm voor om het Suikerfeest te vieren. De eenmalige show Wat Een Suikerfeest met Najib Amhali zorgde zaterdagavond voor een flink kijkcijferdal en werd verslagen door de legoblokjesshow van RTL 4. Waar Lego Masters 1,4 miljoen kijkers (25 procent) scoorde, trok de Suikerfeestshow van NPO 1 slechts 799.000 kijkers (14 procent). En dat terwijl het Journaal ervoor (2,2 miljoen) en Even Tot Hier erna (1,3 miljoen) veel succesvoller waren.
Het lukte RTL 4 om half tien níet om NPO 1 te passeren. All You Need Is Love was met 976.000 kijkers (18 procent) niet sterk genoeg voor Even Tot Hier.
Het brons op prime time is voor NPO 3, dat met Somerdahl Murders uitkwam op 789.000 kijkers (14 procent).
Op de vierde plek komt SBS 6 dankzij het door 569.000 mensen (11 procent) bekeken De Beste Liedjes Van. De Dance Dance Dance-herhaling trok ervoor 319.000 kijkers (6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met Belgravia: 457.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Maze Runner Death Cure: 314.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Final Score: 276.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 262.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Helden van hier: 178.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 152.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Half acht nieuws (949.000), RTL Boulevard (559.000), Eigen huis & tuin (549.000) en Blauw bloed (516.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Op1 (1,3 miljoen), Hart van Nederland (696.000), Shownieuws (636.000) en het late RTL Nieuws (402.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.200.000 02. Lego Masters (RTL4) 1.420.000 03. Even tot hier (NPO1) 1.325.000 04. Op1 (NPO1) 1.266.000 05. Kassa (NPO1) 1.192.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.2% 2. RTL4 / 17.6% 3. SBS6 / 9.6% 4. NPO3 / 6.5% 5. NPO2 / 6.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,7% 2. RTL Nederland 26,6% 3. Talpa TV 19,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Ruud Baan